Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
28. oktober 2004 - 11:58 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Alt Fryser efter 5-10 min

Hej eksperter

Jeg sidder på et netværk med 15-20 computere. Alle med win XP Pro. Inden for de sidste tre dage er to af dem blevet ramt af noget jeg tror er en virus.
Når computeren startes op går der ikke særlig lang tid før skærmen fryser, og det eneste man ka gøre er at genstarte, for at opleve samme problem. I starten gik der længere tid, men nu går der få minutter før den fryser. Jeg har formateret reinstalleret windows xp på den ene, men det løste ikke problemet.

Alle computere benytter regelmæssigt opdaterede Antivir antivirusprogrammer.

Nogen der ved hvad dette er for noget og hvordan man kan komme problemet til livs?

Mvh

Simon Jensen
Avatar billede fastpoint Nybegynder
28. oktober 2004 - 12:02 #1
den computer du har geninstalleret windows på.. hvis den stadig var koblet til netværket og det er en virus kunne den vel sagtens være blev inficeret igen.... prøv at koble den fra netværket og geninstallere windows... hvis det ikke virker og det er en virus som er skyld i det så er det i hvertfald en slem en af slagsen
Avatar billede andersenph Nybegynder
28. oktober 2004 - 12:08 #2
Der er ingen næsten vira, der er interesseret i at lægge computeren ned. Den vil derimod gerne videre til den næste. Blaster og Sasser får maskinen til at genstarte, men den fryser ikke.
Det kunne tyde på enten for lidt ram eller ram fejl.
Har du mulighed for at skifte rundt på rammene eller tilføje nogle flere?
Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
28. oktober 2004 - 12:20 #3
Der er faktisk tilføjet RAM i begge computere efter fejlen er konstateret. Begge kører nu med 512 MB, det skulle da være tilstrækkeligt?
Jeg prøver at hente den seneste antivirus...
Så installerer jeg windows uden netværksadgang. Og installerer antivir og ser om det så kører.
Jeg vender tilbage
Avatar billede tkb Nybegynder
28. oktober 2004 - 12:37 #4
Sidder og tænker på at det også kunne være at computeren blev for varm! Nogle computere lukker ned, hvis der er for varmt. Tag evt. den ene side af kabinettet for at teste om det giver nogen ændring.
Avatar billede andersenph Nybegynder
28. oktober 2004 - 12:41 #5
Hvis maskinerne kører med for eksempel billedhandlingsprogrammer er det ikke sikkert at 512 er nok.
Jeg havde en kollega, hvor vi måtte sætte 1 GB ram i før maskinen holdt op med at fryse. Hun brugte photoshop og adobe programmer. Samtidig havde hun mail og andre almindelige "kontorprogrammer" kørende.
Der skal altså noget til en gang i mellem for at klare det hele....
Avatar billede fastpoint Nybegynder
28. oktober 2004 - 12:49 #6
undre mig bare lidt over det... har selv 1024mb ram, men oplever ikke selv problemet selv om menulinien er fyldt med åbne programmer til tider.. blandt andet også photoshop, dreamweaver, java og ellers IE
Avatar billede andersenph Nybegynder
28. oktober 2004 - 12:53 #7
:O)
Jamen det kommer også lidt an på cpu´en. Hvis det ikke er den hurtigste kniv i skuffen, kræver det en god portion ram til at behandle alle data fra de programmer.

Og jeg siger jo netop, at 1024 ram mange gange er det, der skal til når, du bruger de nævnte programmer på een gang.
Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
28. oktober 2004 - 12:59 #8
Det virker slet ikke som om det skulle være problemet.
en computer kan gå fryse lejlighedsvis hvis den er presset. Det er jeg med på. Der er installeret Photoshop på den ene godt nok, men det bruges meget sjældent. Problemt opstår nogle gange før den skrivebordet - altså under login.
Mht. varme, så synes jeg da ikke at den skal fryse, men snarere bare genstarte spontant. Og hvorfor opstår problemet så lige nu? Begge maskiner har kørt længe uden problemer. Jeg prøver at køre dem cabriolet style...
Avatar billede andersenph Nybegynder
28. oktober 2004 - 13:21 #9
Hvis du går i enhedshåndtering, har du så nogle gule advarsler eller noget?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. oktober 2004 - 13:55 #10
Prøv evt at køre en ram test på de 2 fejlbehæftede computere.
http://www.memtest86.com

Direkte link til zipfilen: http://www.memtest86.com/memt31a.zip
Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
28. oktober 2004 - 18:24 #11
Det ser ud til at den anden fik det bedre efter en re-install af win xp
Den første er stadig lidt ustabil. Tjekker enhedshåndtering og ramtest...
Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
09. november 2004 - 22:14 #12
varme var tilsyneladende problemt på i hvert fald den ene. svar fra tkb?
Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
09. december 2004 - 10:20 #13
Hmm, så lukker jeg den da selv.