Avatar billede dfuglesang Nybegynder
26. oktober 2004 - 21:53 Der er 2 kommentarer

Køb af PDA. hvad skal jeg vælge?

Hej ”eksperter”

Jeg har en Palm IIIc, og er/har været glad for den. Jeg skriver har været, fordi jeg er ved at skulle skifte den ud. Men der er godt nok sket meget på markedet siden jeg købte denne model. Det er et par år siden. Jeg synes det er helt umuligt at orientere sig, og jeg beder derfor jer om hjælp til hvad jeg skal købe. Jeg har tænkt mig at der skal være GPS i den nye jeg skal ha’, og ellers skal den kunne hvad min Palm kan nu. Køre AvantGo og selvfølgelig alle de normale og vel obligatoriske ting som kalender, adressebog osv. Jeg har set i mange annoncer for bl.a. ”Acer” og ”Medion” at de reklamerer med ”trådløs GPS”. Menes der her total trådløs, så der simpelthen er bygget en antenne/modem ind i den? Eller mener man trådløs via bluetooth, så man stadig skal ha’ en antenne modtager siddende i bilen? Helt konkret har jeg set på 3 forskellige modeller.
En ”Palm PDA PalmteGPS”, en ”Acer N-30” (den skulle være ”trådløs”) og en ”MIO 168”. Ved nogle af jer noget om disse 3 modeller, og er nogle af dem at foretrække? Eller er andre bedre? Specielt vil jeg gerne vide noget om den der heder ”MIO 168”. Aner ikke hvad det er for en maskine.

Håber i kan hjælpe.
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. oktober 2004 - 22:05 #1
Jeg har en Ipaq 2210. Dem med de bedste anbefalinger, lille, hurtig, ligger godt i hånden og kan alt det en PDA skal kunne og mere til
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
06. november 2004 - 23:57 #2
Hej

Først og fremmest synes jeg du skal bestemme dig for hvilket navigationsprogram du ønsker, og hvordan gps skal være forbundet.
På navigationssiden er der jo flere forskellige muligheder: Tomtom, x-road osv...
De har deres forskellige styrker og svagheder, personligt køre jeg TT på min IPAQ og det køre bare super, og til dette system findes der også et dansk kanon forum www.tomtom-user.dk, hvor du kan downloade POI'er osv.
Med hensyn til GPS delen findes der i dag sådan ca 3 forskellige måder at koble den op.
Fortrådet GPS = Antennen får strøm og sender data via samme kabel.
BT GPS = Sender selvsagt data via BT, GPS delen indeholder et batteri, men da dette skal oplades skal denne jo alligevel være tilsluttet en spændingsforsyning, altså stadig fortrådet, og der kan nogle gange være bølv med BT forbindelsen.
Endelig findes der også CF-antennen, hvor antenne sidder i CF porten på PDA, en ganske smart løsning, der kan flyttes fra bil til bil og bruges i hånden osv.
Nu har du en Palm og er vandt til sådan en, så umiddelbart vil det være naturligt at forsætte med en med samme system.
Personligt er jeg dog ikke vild med PALM, men dette er jo et spørgsmål om religion.
Har selv stået med en MIO et eller andet i hånden, og den virkede meget billig og vattet i udførelsen, især hvis jeg sammenligner med min egen Ipaq 2210'er.
Så foresten lige inde på pdashoppen de har en bundel med en 2210'er + navigon og GPS med TMC (dvs ved vejarbejde og uheld opdateres dette i navigationsdelen og alternativ rute beregnes, og det beste er at dette er ganske gratis) se evt her - lidt dyrt måske, kan findes billigere med lidt held.
http://pdaland.dk/?item=1410

Med ellers held og lykke med jagten.