Avatar billede kjsksed Nybegynder
26. oktober 2004 - 09:25 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke deaktivere XP SP2 firewall

Har installeret XP på en arbejdsstation. Installeret antivirus PCCILLIN2003. Indlæst opdateringer, deriblandt SP2. Deaktiveret Firewall i PCCILLIN2003. Vil gerne deaktivere indbygget firewall, men punktet er dimmet under firewall i kontrol panel. Jeg har installeret flere XP, men aldrig været ude for at firewall settings er dimmet ud ????
Avatar billede peet-49 Novice
26. oktober 2004 - 09:28 #1
Du finder indstillinger for firewall under funktioner i værktøjslinjen foroven.
Avatar billede haverslev Novice
26. oktober 2004 - 09:56 #2
Kontrolpanel > sikkerhedscen
Har du en firewall installeret, klikker du på linien ”Windows firewall”
nederst på siden, under feltet "Administrer sikkerhedsindstillinger for"

Her klikker du på: Slået fra. – klik OK

Nu er der kommet en ”brunlig” linie i Firewall og en knap med teksten:
"Anbefalinger".

Klik på knappen Anbefalinger og sæt flueben i:
Jeg har en Firewall løsning, som jeg selv overvåger. – klik OK.

Firewall linien har nu skiftet farve og har følgende tekst:
"Ikke overvåget".

Hvis man også har sig eget antivirusprogram, gøres følgende:

Linien ”Virusbeskyttelse” er med en brunlig farve og med teksten:
"Kontroller status".
Klik på knappen "Anbefalinger" og Sæt flueben i:
Jeg har et antivirusprogram, som jeg selv vil overvåge – klik OK.

Linien Virusbeskyttelse har nu skiftet farve og er med teksten:
”Ikke overvåget”

Luk hele boksen på X i øverste højre hjørne, og du har en pc, der ikke er i
konflikt med dit eget firewall/antivirus program
Avatar billede haverslev Novice
26. oktober 2004 - 10:05 #3
= Kontrolpanel > sikkerhedscenter  ;)
(ja,ti tommelfingre og en masse knapper på tastaturet, og alligevel glemme bogstaver)
Avatar billede kjsksed Nybegynder
26. oktober 2004 - 10:39 #4
Alt ovenstående er jeg klar over, men punkterne "Slået til" og "Slået fra" er dimmet ud (ikke aktiv) så man kan ikke lave ændringer !!
Maskinen er underlagt et domæne styret af en SBS 2003.
Avatar billede kjsksed Nybegynder
26. oktober 2004 - 10:46 #5
I firewall dialog boksen er der en linie øverst (lige under fanerne Gennerelt, Undtagelser og avanceret) med teksten:
"af sikkerhedsårsager administreres nogle indstillinger af gruppepolitikken!
er det gruppepolitikken på serveren ?
og hvis ja - hvilken hindre så ændring af firewall til/fra ?
Avatar billede haverslev Novice
26. oktober 2004 - 10:55 #6
Avatar billede haverslev Novice
26. oktober 2004 - 11:04 #7
Avatar billede kjsksed Nybegynder
26. oktober 2004 - 12:13 #8
Jeg var selv på sporet, men det der beskrives er at firewall ikke kan slås til! (hvis jeg har forstået det ret).
Jeg har opdateret server, med patch beskrevet i artikel 872769 og 816662.
Men - begge punkter er stadig inaktive under firewall settings, dvs. jeg kan ikke slå fw fra!
og jeg kan ikke finde hvor i group policies man evt kan ændre det.?
Avatar billede haverslev Novice
26. oktober 2004 - 12:36 #9
Har du udført dette ?:
Bemærk! Du behøver ikke at genstarte serveren efter installationen af denne opdatering. Hvis du vil opdatere gruppepolitik på klientcomputere, der kører Windows XP SP2, skal du dog enten genstarte klientcomputerne eller køre kommandoen gpupdate/force på klientcomputerne.
Avatar billede haverslev Novice
26. oktober 2004 - 12:44 #10
Men jeg lurer lidt på om din "PCCILLIN2003" evt. skal afinstalleres først ?
Den kan muligvis "hænge" på windows firewallen - men er ikke 100% sikker !
Avatar billede kjsksed Nybegynder
26. oktober 2004 - 13:22 #11
Ups det er PCCILLIN2002 (men det gør nok ingen forskel)!
Jeg har forsøgt begge metoder. Jeg prøver at afinstallere PCCILLIN.
Avatar billede kjsksed Nybegynder
26. oktober 2004 - 14:01 #12
Ok - afinstallering af PCCILLIN gav ikke noget resultat, men ved at ændre group policy igen, skete det forunderlige - nu kan den ændres lokalt!
så nu er
"Copmputer configuration\Administrative templates\network\network connections\windows firewall\Domain profile\Windows Firewall: Protect all network connections" => Enabled => Disabled => Not configured
Ved skift til "Disabled" blev firewall slået fra men stadig ikke muligt lokalt på PC at ændre, og ved skift til "Not configured" er det nu muligt at slå firewall til og fra lokalt !!!
Du får dine point for indsatsen alligevel - tak !!
Avatar billede kjsksed Nybegynder
26. oktober 2004 - 14:03 #13
her er de
Avatar billede kjsksed Nybegynder
26. oktober 2004 - 14:06 #14
En kollega havde samme problem, og han kunne ændre group policy uden indlæsning af opdatering af sbs 2003 (ved ikke om opdatering var indlæst i forvejen), han fik dog fejlen med at en streng var for lang osv.
Avatar billede larsaasted Nybegynder
03. marts 2005 - 10:46 #15
Jeg har samme problem..... og vil gerne være med i diskutionen.... Jeg har erfaret at det ikke har noget med antivirus eller andre firewalls programmer at gøre. Det er SBS 2003 som bestemmer disse politikker. På den lokale administrator konto på klienten kan man heller ikke slå firewall'en fra.....
Avatar billede larsaasted Nybegynder
03. marts 2005 - 11:41 #16
Løsning: På Serveren, gå da ind under "Administrative Tools" og "Group Policy Management". Klik på "Forest: domainnavn.local" og "Domains" og "domainnavn.local" og "Group Policy Objects" og "Small Business Server Windows Firewall". Til højre for neden under "WMI Filtering". Vælg der den øverste "PreSP2". LUK vindue.

På klienten: gå i DOS promt og skriv komandoen: gpupdate/force

Så kan du administrerer den lokale firewall......