Avatar billede bamse4470 Nybegynder
26. oktober 2004 - 01:48 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Mekanik fejl i harddisk

Jeg har en 120 gb seagate barracuda 7200.7 der på en måde har pådraget sig en mekanisk fejl.

Harddisken bliver ved med at falde ud og enten ikke kan skrives til eller forsvinder helt fra oversigten. Både i denne computer og i diskhåndtering.

Jeg har fået af vide af en ven at jeg kan forsøge med at smide den i fryseren for at få læsehovedet til at løfte sig fordi det muligvis har sat sig fast, hvilket lyder meget sandsynligt.

Jeg har en masse billeder og dokumenter liggende derpå men jeg har ikke lige økonomien til at sende den til recovery. Jeg kan sagtens få en splinterny fra seagate selv men jeg ville meget gerne have mine data igen.

Nogen der har en løsning ?
Avatar billede halifax Nybegynder
26. oktober 2004 - 05:45 #1
Har du kun en disk er du lidt ilde stedt, fordi et recovery program skal installeres på en anden disk, hvor der samtidig skal være plads til at lagre data som du forhåbentlig kan redde fra den.

Har du en ven/kammerat som har ledig diskplads og som du kan få lov at tilslutte din disk som slave.
På hans pc skal så installeres et recovery program til at lede efter filer på din disk og gemme dem på hans.

Et gartis af slagsen er PCInspector File Recovery
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/welcome.htm

Ellers er GetDataBack for NTFS eller FAT32 kendt som et godt program, men er ikke freeware
www.runtime.org

Har du prøvet at køre test på den med Seagates disktool, seatool
http://www.seagate.com/support/seatools/
Se også  ATA and SCSI Final Checklists
SeaTools Disc Diagnostic Test Results Defined
http://www.seagate.com/support/npf/seatools/st_error_index.html
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2004 - 09:05 #2
Jeg har ikke prøvet det, men har lige læst om følgende, som måske kunne bruges.

http://www.sunbelt-software.com/product.cfm?id=390
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
26. oktober 2004 - 18:48 #3
Jeg kan slet ikke komme i kontakt med disken eftersom læsehovedet har sat sig fast, det er det der er mit problem... Så alle recovery programmer... Jeg har testet dem du foreslår halifax har ikke hjulpet mig overhovedet...

Eventuelt nogen der har en anden ide ? :-S
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
02. juli 2006 - 09:24 #4
sådan der