Avatar billede jacquesb Nybegynder
24. oktober 2004 - 13:01 Der er 4 kommentarer

Formatering fra DOS på en NTFS hd?

Hej
Jeg har ledt længe og prøvet mange bootdiske, men jeg kan ikke få nogen af dem til at formatere fra dos. Jeg kører med NTFS format og har spurgt mange, men ingen har kunnet finde nogen løsning.
Er der nogen der har et link til en fil der VIL virke?
På forhånd tak!
Avatar billede fromsej Praktikant
24. oktober 2004 - 13:06 #1
Hvad vil du opnå?
Er det en geninstallation af XP/2000 kan du boote på CD, og formatere derfra.
ellers skal du bruge en DOSbootdiskette med Fdisk på, og så køre Fdisk først på harddisken.
http://www.eksperten.dk/artikler/122
Avatar billede jacquesb Nybegynder
24. oktober 2004 - 13:15 #2
ok.
Jeg har en SATA hd fra maxtor på 160gb og når jeg formaterer den fra win cd tager det 6 sek??!! men når der formateres fra dos(har set det hos en med identisk computer) tager det ca 5min. Hvad er forskellen/er der nogen?? Jeg skal formatere og installere xp. Har 2k nu. På en anden computer skal hardisken bare formateres uden nogen installation af styresystem. Det er en seagate barracuda på 40gb.
Avatar billede fromsej Praktikant
24. oktober 2004 - 13:28 #3
Det med tiden har jeg ikke noget bud på.
Du får mulighed for at formatere, hvis du booter på XP CDén og installerer derfra.
http://hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair
Den 40 GB, sidder den i en maskine med et styresystem, så formater den derfra.
Ellers er det Fdisk du skal bruge, husk at vælge den rigtige harddisk.(erfaring)
Avatar billede peet-49 Novice
24. oktober 2004 - 13:48 #4
I DOS kan du ikke formatere en NTFS partition, men slette ikke DOS partition, derefter oprette en ny partition og formatere.