Avatar billede platapus Nybegynder
23. oktober 2004 - 15:31 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Muligt at slette en windows installation?

Jeg har fået installeret to styresystemer på min computer, idet der gik noget galt da jeg prøvede at opdatere min daværende windows version til xp, men jeg ville ikke formatere mit drev idet jeg havde nogle vigtige dokumenter liggenede som jeg ikke havde fået brændt ned.

Så den eneste mulighed jeg så for at kunne redde disse dokumenter var ved at installere windows på min anden partition (D:) og så flytte filerne over så jeg kan formatere min første partition (C:) hvor den "rigtige" windows version skal ligge.

spørgsmålet går så på, kan jeg slette den windows version jeg lige har installeret på (D:) uden at slette de filer der ligger på drevet efter jeg har installeret windows xp på (c:) partitionen?
Avatar billede sexy77 Nybegynder
23. oktober 2004 - 15:34 #1
Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt kan du godt formattere dit d-drev alene og stadig bevare dit c-drev. Men kun formattere.
Avatar billede abh Nybegynder
23. oktober 2004 - 15:43 #2
Kan du ikke lige uddybe dit spørgsmål lidt bedre... har forstået det sådan at du ikke ønsker at formatere men derimod kun fjerne Windows fra D: uden formattering (den kan forresten godt lade sig gøre)
Avatar billede sexy77 Nybegynder
23. oktober 2004 - 15:47 #3
men jeg kan ikke anbefale at slette windows alene. Det plejer at give nogle problemer. Men det kan være at plejer er død??
Avatar billede abh Nybegynder
23. oktober 2004 - 15:50 #4
Det er heller ikke noget jeg anbefaler(ville nok selv bare flytte alle vigtige filer over på C og formatere lortet, så er man sikker på at det er clean) men det kan stadig godt lade sig gøre, og hvis det er det man ønsker så...
Avatar billede platapus Nybegynder
23. oktober 2004 - 15:57 #5
jeg havde tænkt bare at slette windows fra d: eftersom jeg nu har fået den installeret fuldt funktionel på c:
Er det nemt at klare eller er det en besværlig proces, og igen hvordan gør man?
Avatar billede sexy77 Nybegynder
23. oktober 2004 - 16:01 #6
Altså. Du har installeret XP på C og det er derfra XP kører?? Den bruger slet ikke XP fra d?? Og havde du flyttet det der skulle bruges fra D til C. Du kan i princippet godt slette mappen, men at formattere d-drevet er helt klart hvad jeg ville gøre. For der kan opstå problemer med maskinen bagefter. Er du ikke enig med mig heri abh??
Avatar billede abh Nybegynder
23. oktober 2004 - 16:01 #7
Det bedste er at oprette en ny mappe på D hvor du gemmer de filer du ønsker at gemme... det burde ikke tage så lang tid at flytte da det er på den samme partition... anyway... så sletter du lige allt andet på hardisken... som du plejer at slette du skal bare sige ja til alle advarsler der kommer om skrivebeskyttede filer osv. du skal være sikker på at du også får slettet alle skjulte filer!! (Funktioner>>mappeinstillinger>>Vis>>fjern fluebenet ved skul beskyttede operativsystemfiler... og vis skjulte filer og mapper..
Avatar billede abh Nybegynder
23. oktober 2004 - 16:02 #8
Jo helt enig!! Formatteringen tager jo ikke så lang tid igen...
Avatar billede abh Nybegynder
23. oktober 2004 - 16:04 #9
Hvis du ønsker at formatere kun D skal du bare ind i Kontrolpanel > Computeradministration > Diskhåndtering > så vælger du bare D (højreklik og vælg formater)
Avatar billede platapus Nybegynder
23. oktober 2004 - 16:05 #10
ja jeg har installeret XP, på C og det er derfra det skal kører i fremtiden. Så XP der ligger på D skal ikke bruges mere. Men altså hvis i anbefaler at jeg formatere D drevet så er det, det jeg må gøre.
Avatar billede abh Nybegynder
23. oktober 2004 - 16:07 #11
Hvis du alligevel ikke gider at formatere... og vælger den anden metode skal du forresten også efter at du har fjernet alt....

vælg kør i startmenuen og skriv msconfig vælg fanen boot.ini og tryk på "kontroller alle startstier"
Avatar billede abh Nybegynder
23. oktober 2004 - 16:08 #12
Formatering er altid best da du er sikker på at disken er helt ren for rester af den gamle installation!
Avatar billede sexy77 Nybegynder
23. oktober 2004 - 16:08 #13
Men er det derfra XP kører nu?? Fordi ellers skal den jo også vide at den skal boote og køre det fra C:) Jeg ville nu sørge for at starte maskinen op fra XP på c. Så ville jeg gå i DOS og skrive d: (enter) Herefter ville jeg skrive format d: (enter)
Avatar billede platapus Nybegynder
23. oktober 2004 - 16:09 #14
okay er det med til at sige at der kun er et operativsystem tilbage i den boot.ini fil?
Avatar billede platapus Nybegynder
23. oktober 2004 - 16:14 #15
altså når man har sagt kontroller alle startstier så skal den meget gerne kun finde en ikke?
Avatar billede abh Nybegynder
23. oktober 2004 - 16:18 #16
Da du fjerner den ene installation skal bott.ini filen jo opdateres så den kun finder et operativsystem den kan starte....  I boot.ini kan du se en linie hvor der står

[operating systems]  (og under den burde der ver EN linie hvor der står noget med
....et eller andet... Windows=Windows xp ......
Avatar billede platapus Nybegynder
23. oktober 2004 - 16:21 #17
yes, mange tak for hjælpen jeg håber det kommer til at virke, ellers må jeg jo igang med at formatere. vil du ikke have nogle point for hjælpen?
Avatar billede platapus Nybegynder
23. oktober 2004 - 16:25 #18
der ligger en skjult mappe der hedder system volume information, den vil den ikke give mig lov til at slette.
Avatar billede sexy77 Nybegynder
23. oktober 2004 - 16:25 #19
Velbekommen:) Vi krydser fingre for dig:)
Avatar billede abh Nybegynder
23. oktober 2004 - 16:30 #20
Det var så lidt!!

System volume information mappen skal være der så den skal du bare glemme... :) husk forresten at få skjult operativfilerne igen  i mappeinstillinger!!