Avatar billede wilweb Nybegynder
22. oktober 2004 - 16:45 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

multimedie cd publisering

Jeg er ved at udvikle en director 8.5 cd-rom men er kommet i vanskligheder, da der fremkommer nogle fejl som jeg ikke helt forstår, håber i kan hjælpe mig.

Jeg har lavet er dir projector(exe fil) og den fylder 8.7 Mb hele cd rommen fylder under 80 Mb (indeholde bl.a. 6 avi filer på ca 10 Mb. stykket).

Jeg har inkluderet alle de extras jeg har brugt i exe filen og lavet en mappe i root på cd-rommen der hedder 'extras' hvor i der også er lagt extras i.

Men når jeg smidder cd-rommen i drevet starter den godt nok men den er meget lang tid om at starte.

Er her nogle ting jeg burde gøre anderledes, hvordan burde en selvkørende præsentation bygges op så den passer til dagens Pc'er?

Jeg har også prøvet at lave en loader projector der via buddyAPI kopier indholdet af cd'en over på brugerens Harddisk starter projektoren på harddisken op og lukke sig selv ned.

Her kommer der lidt forskelligt resulter ud af det alt efter hvilken Pc jeg bruger. Nogle gange tager den ikke alle filer med over på Harddisken og andre gange er der ingen problemer..

Håber ikke det virker alt for forvirrende, men jeg har meget brug for at finde noget om hvordan jeg publicerer min præsentation på nutidens Pc'er.
Avatar billede medieroed Praktikant
22. oktober 2004 - 22:51 #1
For at få din cdrom til at starte hurtigere skal du lave en stub-projector:
http://www.macromedia.com/support/director/ts/documents/projector_information.htm
altså en lille projector (uden xtras, de ligger jo i folderen) der kun indeholder komandoen:

on startMovie
    go to movie "myDirectorFile"
end

på den måde kommer den fil der først skal åbnes ned på 2mb, hvilket jo går lidt hurtigere end 8mb.

Hvad angår dine problemer med buddyApi's manglende "evne" til at kopiere dine filer, så er det måske en god ide at lade buddy kopiere filerne een af gangen. det er i hvertfald et forsøg værd, hvis ikke det virker må du lige vise din kode, så vi kan kigge på det.
Avatar billede wilweb Nybegynder
22. oktober 2004 - 23:41 #2
Det er en god ide med Stub-projector og buddyAPI som jeg lige vil prøve!
Jeg har også lige læst mig til at jeg ikke skal includere nogle Xtras i min stub-projector men i en mappe i root for så er den hurtigere.
Avatar billede wilweb Nybegynder
22. oktober 2004 - 23:42 #3
men det er jo også det du skriver :>
Avatar billede wilweb Nybegynder
23. oktober 2004 - 10:14 #4
Jeg har lavet et test, hvor jeg ikke bruger BuddyAPI, men afvikler det med en stub-projector der henter en 5 Mb DXR fil og det ser ud til at virke (Windows tager lige lidt tid med auto boot og så videre uden ventetid), men jeg har stadigvæk problemer med at afvikle mine AVI filer der fylder imellem 6.9 Mb og 15.3 Mb. Pc'en fryser, og AVI'erne hakker.

Nu vil jeg beskrive hvordan jeg har forløbigt har udarbejdet det og så vil jeg spørge dig om, hvad du syntes jeg kunne gøre bedre.

i min start.exe er der et movie script:
on startMovie me
  the searchPaths = []
  add the searchPaths, the moviePath
  add the searchPaths, the moviePath & "Files"
  add the searchPaths, the moviePath & "Files\audio"
  add the searchPaths, the moviePath & "Files\movies"
  add the searchPaths, the moviePath & "Files\gfx"
  add the searchPaths, the moviePath & "Files\avi"
  add the searchPaths, the moviePath & "Files\flash"
end

Det har jeg forståelsen af skulle fortælle hvor mine filer er placeret.
I frame er der et frame script:
on exitFrame me
  go to frame "Begin" of movie "anden_dir"
end

og så har jeg lavet et filmloop der vise at der loades ind.
Jeg bruger kun frame 1 og der uden xtras, de ligger jo i folderen.

mappe strukturen ser således ud:
root\Autorun.inf
root\cdicon.ico
root\start.exe
root\Xtras\(her ligger alle Xtras som jeg bruger)
root\Files\
root\Files\audio (her ligger mine lyd filer)
root\Files\avi (her ligger mine AVI filer)
root\Files\flash (her ligger mine Flash filer)
root\Files\gfx (her ligger alt grafik Jpg, Png filer)
root\Files\movies\(her ligger mine andre DIR/DXR filer)

Min anden_dir dir fil ser således ud:

Frame 1 (label = Begin)
on exitFrame me
  go to the frame
end

her er forløbigt kun 2 knapper og et frame script (go to the frame)
on mouseUp me
  go to ("3d")
end
on mouseUp me
  quit
end

Frame 15 (label = 3d)
6 knapper og et frame script (go to the frame)
Knapper til labels mov1 til mov6:
on mouseUp me
  go to ("mov1")
end

Frame 20 (label = mov1) indholder:
Den første AVI fil (ligge i Score kanal 1) som er importeret som AVI (ikke QT) hvor jeg i property har afkrydset:
Show Video
PreLoaded
Direct to Stage

og i tempo kanalen er der følgende indctillinger:
Wait for Cue Point
Channet er sat til 1: film1
Cue Point er sat til {end}

Frame 21
der er et Frame script
on exitFrame me
  go to the frame
end

og en SWF fil der fader 2 billeder og som ligger i Score kanal 2.

samme sker for alle 6 film klip.

til sidst er denne Dir fil Updated som DXR fil.

Håber det er til at forstå!

Det burde da ikke være så svært?

som du gav mig et link i http://www.eksperten.dk/spm/530198
CD-ROM Speed TheoreticalData Rate Practical Data Rate Load Time for
5 MB of data
High-speed (>16X) > 2400 KB/sec > 2000 KB/sec 2.5 sec

Så skulle selv min store AVI fil på 15 Mb kun tage 7.5 sekunder at loade, men den får faktisk en Pc med på 1800 MZh, 512 Md SDRam og 16 speed cd/rw tl at fryse i noget der føles som uendelig lang tid (over >40 sekunde)

Kan man udvikle det anderledes? evt en prelader??

Ups.... jeg har lige fundet ud af at jeg i min anden_dir har inkluderet de forskellige Xtras, kan det betyde noget at det + Xtras i mappen?
Avatar billede brianus Nybegynder
23. oktober 2004 - 22:56 #5
Angående dit AVI-problem - Jeg har lige haft et projekt, hvor jeg ville være sikker på, at nogle videoer kørte fint på gamle (langsomme) bærbare pc'er. Det endte med, at jeg lavede dem som mpg1 med lav datarate - og det kører. Men mpg1 er ikke for feinschmekkere. Hvis du har mulighed for at komprimere det i mpg2, vil det nok være bedre. Mpg'ere har også den fordel, at de "streames" fra cd'en, så hele filen ikke skal indlæses først.
Avatar billede wilweb Nybegynder
23. oktober 2004 - 23:57 #6
Jeg har aldrig arbejdet med mpg og ved ikke engang hvilken program jeg kan bruge til at konvetere AVI til mpg2, ved du noget om det?
Avatar billede medieroed Praktikant
24. oktober 2004 - 01:28 #7
hmmm - De driller godt og grundigt de .avi's - hvilket codec bruger du?
Avatar billede wilweb Nybegynder
24. oktober 2004 - 10:34 #8
Cinepack Codec by Radius, jeg render fra 3D max5.
Avatar billede wilweb Nybegynder
24. oktober 2004 - 10:40 #9
Ja, de AVI driller og jeg har lige fundet ud af. Når jeg brænder en cd-rom på min dvd brænder, så kan den ikke læses på andre cd-rom drev, men kan sagtens læse dem på andre DVD drev. Meget mærkeligt syntes jeg!
Avatar billede brianus Nybegynder
24. oktober 2004 - 12:05 #10
Et eksempel på et program til at konvertere AVI:
http://www.winmpg.com/
(Kender det ikke, men hvis du skal have et professionelt program, koster det kassen. Prøv med det her først).
Avatar billede wilweb Nybegynder
24. oktober 2004 - 12:32 #11
takker det er jo altid godt at lære noget nyt :>
Avatar billede wilweb Nybegynder
13. november 2004 - 07:42 #12
Ups... havde helt glemt og lukke.

brianus kan du ikke lige smide et svar så jeg kan dele imellem jer

Takker for alt hjælpen :>
Avatar billede brianus Nybegynder
13. november 2004 - 09:58 #13
Værsgo'