Avatar billede 19tal Nybegynder
21. oktober 2004 - 19:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fjerner jeg virus/spyware ?

Hey

Jeg har et lille irreterende problem. Hver gang jeg åbner internet Explore, laver IE min startside om, som den tager fra min hd. C:\Programmer\MStartEnter\Portal\portal.html
Hvordan fjerner jeg dette problem ? Hvis jeg bare går ind og sletter mappen MStartEnter, kan jeg selv bestemme min startside, og det virker fint..... Men kun i et stykke tid :(
For efter lidt tid, er det som om mappen bliver gendannet, og jeg så har problemmet igen.

Har prøvet med, Spybot - Search & Destroy, og Norton Antivirus 2004. Men ligemeget hjælper det.

Håber der er nogen der har løsningen til det her problem, for det er skide irreterende.

OS: Windows XP
Service pack 2

Mvh Lukasz
Avatar billede andersenph Nybegynder
21. oktober 2004 - 19:18 #1
Hent http://danborg.org/spy/HJT/hijackthis.exe ... eller her:
http://spywarewarrior.com/files/HijackThis.exe
Den udpakker du til en mappe for sig selv, og kører Hijackthis, scan, save log og kopier logfilen herind, så kigger vi på den.
Avatar billede 19tal Nybegynder
21. oktober 2004 - 19:21 #2
Logfile of HijackThis v1.98.2

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccSetMgr.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\VS7DEBUG\MDM.EXE
H:\Programmer\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
H:\Programmer\Norton AntiVirus\AdvTools\NPROTECT.EXE
C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\CCPD-LC\symlcsvc.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\Security Center\SymWSC.exe
H:\Programmer\Norton AntiVirus\SAVScan.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\sstray.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe
H:\Programmer\Winamp\winampa.exe
C:\WINDOWS\System32\mstar2.exe
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\WINDOWS\system32\RUNDLL32.EXE
C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
C:\Documents and Settings\Lukasz N\Skrivebord\Ny mappe (2)\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = file:///C:/Programmer/MStartEnter/Portal/portal.html
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Startpagina = file:///C:/Programmer/MStartEnter/Portal/portal.html
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 6.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - H:\Programmer\Spybot - Search & Destroy\SDHelper.dll
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - H:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - H:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O4 - HKLM\..\Run: [nForce Tray Options] sstray.exe /r
O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Advanced Tools Check] H:\PROGRA~1\NORTON~1\AdvTools\ADVCHK.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [WinampAgent] H:\Programmer\Winamp\winampa.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NeroCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [DAEMON Tools-1033] "H:\Programmer\D-Tools\daemon.exe"  -lang 1033
O4 - HKLM\..\Run: [Classes] C:\WINDOWS\System32\mstar2.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NVMCTRAY.DLL,NvTaskbarInit
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://H:\PROGRA~1\MICROS~1\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: Opslag - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - H:\PROGRA~1\MICROS~1\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
Avatar billede andersenph Nybegynder
21. oktober 2004 - 19:43 #3
Jeg kan godt se den ligger der :O)

Øjeblik så er jeg tilbage med hvad du skal gøre
Avatar billede andersenph Nybegynder
21. oktober 2004 - 19:46 #4
Følg vejledningen her: http://www.spywarefri.dk/hjtanv.htm (punkt 6). Fix disse med HijackThis:

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = file:///C:/Programmer/MStartEnter/Portal/portal.html
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Startpagina = file:///C:/Programmer/MStartEnter/Portal/portal.html
O4 - HKLM\..\Run: [Classes] C:\WINDOWS\System32\mstar2.exe

Vi skal kunne se dine skjulte filer for at finde snavs, der skal slettes manuelt. Det er en del af processen.

Åbn en tilfældig mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".

Disse programmer skal slettes i fejlsikret tilstand. Du genstarter og trykker F8 når Windows starter op.

Søg efter denne fil:

C:\WINDOWS\System32\mstar2.exe

Derefter genstarter du og sender en ny log ind til check
Avatar billede andersenph Nybegynder
21. oktober 2004 - 19:48 #5
Det er kun mstar2.exe du skal slette :O)
Avatar billede 19tal Nybegynder
21. oktober 2004 - 20:04 #6
Her er den anden log. Tror det er væk nu :)

Logfile of HijackThis v1.98.2

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccSetMgr.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\VS7DEBUG\MDM.EXE
H:\Programmer\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
H:\Programmer\Norton AntiVirus\AdvTools\NPROTECT.EXE
C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\CCPD-LC\symlcsvc.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\Security Center\SymWSC.exe
C:\WINDOWS\system32\sstray.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe
H:\Programmer\Winamp\winampa.exe
H:\Programmer\D-Tools\daemon.exe
C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\WINDOWS\system32\RUNDLL32.EXE
H:\Programmer\Norton AntiVirus\SAVScan.exe
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
C:\Documents and Settings\Lukasz N\Skrivebord\Ny mappe (2)\HijackThis.exe

O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 6.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - H:\Programmer\Spybot - Search & Destroy\SDHelper.dll
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - H:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - H:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O4 - HKLM\..\Run: [nForce Tray Options] sstray.exe /r
O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Advanced Tools Check] H:\PROGRA~1\NORTON~1\AdvTools\ADVCHK.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [WinampAgent] H:\Programmer\Winamp\winampa.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NeroCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [DAEMON Tools-1033] "H:\Programmer\D-Tools\daemon.exe"  -lang 1033
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NVMCTRAY.DLL,NvTaskbarInit
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://H:\PROGRA~1\MICROS~1\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: Opslag - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - H:\PROGRA~1\MICROS~1\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
Avatar billede andersenph Nybegynder
21. oktober 2004 - 20:14 #7
Perfekt :O)

Din log er nu helt ren.

Efter sådan en tur er det altid en god ide og rydde op i systemgendannelses filerne. Deaktiver systemgendannelse (http://www.spywarefri.dk/virusscannere.htm#alle) - genstart din computer - aktiver systemgendannelse.
Og så skal du også lige skjule dine filer og mapper igen, så du ikke ved en fejl kommer til at slette en vigtig fil. Det gør du samme sted, hvor du satte det til at vise alle filer, denne gang vælger du bare: Vis ikke skjulte filer og mapper.

Lidt råd med på vejen herfra skal du da også have.
For at sikre din pc fremover ville det være en god idé at bruge nogle af programmerne fra vores lille pakke som du kan se her:
http://www.spywarefri.dk/pakken.htm

Især vil jeg anbefale Spybot/og eller Ad-aware, SpywareBlaster, IE Privacy Keeper/el. EmtyTempFolder, IE-Spyad og SpywareGuard som minimum. De er alle gratis, fylder ikke meget, sløver ikke din pc og konflikter ikke med dine andre programmer
Avatar billede 19tal Nybegynder
21. oktober 2004 - 20:23 #8
Okay, jeg siger mange tak for hjælpen. :D

Vil lige kigge på den Spywarefri's pakkeløsning.

Hilsen Lukasz
Avatar billede andersenph Nybegynder
21. oktober 2004 - 20:26 #9
Det var så lidt da.
Pakken kan spare dig for en sådan oplevelse en anden gang :O)

Takker for point