Avatar billede martinenevoldsen Nybegynder
21. oktober 2004 - 15:53 Der er 3 kommentarer

Idé til projektdelemne

Hej...

Jeg søger lidt hjælp, vi skal til at lave afgangsprojekt og har fået emnet "de ti bud", altså noget med tro. Men men men jeg interesserer mig ikke synderligt for tro. Så mit spørgsmål er er der nogle der har en idé til et delemne der har relationer til "de ti bud", men som ikke skal handle særlig meget om tro. Alle forslag modtages med glæde.

På forhånd tak
Martin
Avatar billede roenving Novice
21. oktober 2004 - 16:00 #1
Hvad med at lave en parafrase over de ti bud, f.eks. med udgangspunkt i computere:

Du må ikke have andre styresystemer end Windows.

osv.
Avatar billede doggy82 Praktikant
21. oktober 2004 - 16:17 #2
For mig handler "de ti bud" om vores kulturarv, traditioner, moral, værdiset.
Og tro interresserer heller ikke mig en dyt, det må de selv ligge og rode med dem som "tror".
Men det er jo spændende at udforske sociologien bag. Hvordan tror du de bud er opstået? Havde man brug for nogle bud? (eller er det i virkeligheden ikke bare nogle værdiset som var der i forvejen, som man så bare har skrevet ned?) Har man brug for bud nu?

Der har dessuden kørt en programserie på P3 som hedder "Det ellevte bud" hvor forskellige kendte hver uge giver gav deres bud på et ellevte bud.
Det kan du jo se på. Hvilket ellevte bud har vi brug for i nutidens Danmark?

Eller endnu bedre, hvilke ti bud lever vi efter idag?
Ja ok, der er selvfølgelig aldrig nogle som har levet efter de bud. Kun meget få.

Men sæt ti punkter op som handler om vores værdisæt nutildags.
Hvordan behandler vi hinnanden? Hvordan behandler vi vores omverden?
Hvad er vigtigt for os? Hvad er umoralsk?

Og så kald det "De ti nye bud"
Avatar billede martinenevoldsen Nybegynder
21. oktober 2004 - 16:26 #3
Utrolig gode idéer i kommer med, men kan i sær godt lide din Doggy82. Det kunne faktisk være spændene at udforske hvad der egentlig ligger bag de bud, og hvordan de er opstået, som du så flot skriver. Efter man har lavet en research over det, kan man begynde på det du skriver, og så laver ti nye bud, og nemlig så argumentere for dem....

Men jeg venter lige med at give point, for vil gerne have flere idéer..