Avatar billede hrskitzo Nybegynder
20. oktober 2004 - 22:29 Der er 3 kommentarer

Noget hjælp til noget fysik, hurtigt

Hej er der nogle som kan hjælpe?????

Lys fra en kviksølvlampe sendes ind mod et gitter med 600 streger pr. mm. Det afbøjede lys iagttagelse på en skærm, der er anbragt vinkelret på retningen af den indkommende stråle i afstanden 2,00 m fra gitteret. To af spektrallinierne for kviksølv har bølgelngderne 577,0 nm og 579,00 nm.

a. Hvilken afstand er der mellem disse linier i 1. ordens spektret på skærmen?

Nu erstattes kviksølvlampen med en natriumlampe. Natriumspektret har en såkaldt >>dobbelt<<-linie med bølgelænderne 589,0 nm og 589,6 nm.

Please hjælp mig....
Avatar billede vb-adversary Nybegynder
20. oktober 2004 - 23:02 #1
Gå på google og så på "gitterkonstanten + fysik c"
Avatar billede levich Nybegynder
20. oktober 2004 - 23:56 #2
Her er lidt baggrund:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/phyopt/grating.html#c2
http://bama.ua.edu/~stjones/AtomicSpectra.htm

Idéen er vist nok, at de to bølgelængder afbøjes uafhængigt af hinanden.

Vha. ligningen, m * lampda = d * sin(delta), kan du beregne med hvilken vinkel lys med de to bølgelængder afbøjes. Herefter bruger du cosinusrelationerne til at beregne i en afstand af 2 meter.
Avatar billede levich Nybegynder
20. oktober 2004 - 23:58 #3
PS: Om det er en kviksølv, natrium eller noget andet er sådan set ligegyldigt. Det eneste vigtige er hvilken bølgelængde lys lampen udsender.