Avatar billede tand Seniormester
19. oktober 2004 - 11:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fra video til DVD.

Jeg har et videobånd på 2½ time jeg gerne vil have lagt over på dvd.
Jeg har dvd brænder og pinnacle 9 på min computer.
Hvordan får jeg lagt videoen ind og redigeret (reklamer skal væk) og bag efter skal filmen jo komprimeres så den kam ligge på en DVD.
Avatar billede henninga Novice
21. oktober 2004 - 01:44 #1
Hvis du har pinnacle Studio 9 mangler du en analog indgang til din computer. Der er mange at vælge mellem, men Pinnacle har en Studio AV/DV som er udmærket. Det er et såkaldt AV Capture kort som du kan finde priser på edbpriser.dk
Avatar billede tand Seniormester
21. oktober 2004 - 10:23 #2
Jeg har lånt en Moviebox USB som virker udemærket, men nu skal min film komprimeres så den kan være på en DVD. Når jeg går i "make movie" hvad skal jeg så genmme den i, AVI eller MPEG ?
og kan Pinnacle selv komprimere den, eller skal jeg hente den ind i Nero 6 og komprimere den der i Make Movie ?
Og et andet spørgsmål: jeg kan ikke finde et sted hvor man kan forøge skarpheden på min film, i Pinnacle,  findes den ikke ? eller skal jeg hente et extraprogram for at få det med.
Avatar billede henninga Novice
21. oktober 2004 - 22:04 #3
Når du skal have den til DVD skal den være i MPEG-2 formatet.
Jeg plejer at gøre det på denne måde: http://www.abmedia.dk/video/dvdguide.htm

Skarpheden kan justeres v.hj.a. en effekt som du finder under Videoeffekter. Værktøjet Videoeffekter er det sjette værktøj blandt Videoværktøjerne. Se i manualen side 73/74

Dansk manual kan hentes her: ftp://ftp.pinnaclesys.de/manuals/pc/Studio9/ og hedder Studio_da.pdf
Avatar billede tand Seniormester
22. oktober 2004 - 09:42 #4
Jeg har været inde og læse, men når jeg nu har gemt min MPGE-2 fil på harddisken hvordan får jeg så konvertert den til VOB-BUP-IFO ?
Jeg kan ikke finde skarpheden i Pinnacle der står:
Cleaning effects
Time    Effects
color    effects
fun      effects
style    effects
og ikke mere,
Avatar billede henninga Novice
22. oktober 2004 - 11:10 #5
Konvertering til vob, bup, ifo sker i et dvd-author program. Du kan bruge det gratis program SpruceUp som du også kan hente på siden (abmedia).
Der sker faktisk ingen konvertering, men filerne ordnes så de har det format og de navne der skal bruges på en dvd.

Skarpheden hedder Contrast og findes vist under Color effect (så vidt jeg kan se i manualen).

Jeg har ikke selv programmet, så jeg kan ikke checke det.
Avatar billede cococo Nybegynder
16. november 2004 - 11:40 #6
kære Henning

Jeg kan ikke brænde mine dvd, kan du hjælpe mig, Pinnacle studio 9,3 Jeg vil gerne betale for hjælpen.. tlf. 33 110404  eller
e. mail grondahl@privat.dk