Avatar billede jmc Nybegynder
16. oktober 2004 - 10:45 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

hvad er det mest korrekte, at skrive dkr eller Dkr eller DKR osv

At skrive dkr eller Dkr eller DKR osv.

Dkr. 12,50.- er det sådan?

en søgning viser at mange skrive det på forskellige måder
http://www.google.dk/search?q=dkr+shop&hl=da&lr=lang_da&start=20&sa=N
Avatar billede cpufan Juniormester
16. oktober 2004 - 11:02 #1
Ifølge retskrivningsordbogen www.dsn.dk findes forkortelsen dkr ikke.
Her findes kr. (med punktum)
så den mest korrekte er vel første at oplyse: Beløbet er opgivet i danske kroner (dkr.)
herved danner man en forkortelse som er forklaret, og man kan benytte den.
Det vil være mest korrekt at skrive forkortelsen med små bogstaver, da ordene som forkortelsen er udledt af alle skrives med småt. ( danske, kroner)
Hvis man skulle forkorte Danmarks Dronning, skulle det f.eks. gøres DkDr, da begge ord/navne oprindeligt er skrevet med stort.
Avatar billede pallas Nybegynder
16. oktober 2004 - 11:09 #2
Ikke helt enig. Ifølge sprognævnet december 2003:

"Udgåede forkortelser

Udviklingen siden 1988 har bevirket at visse forkortelser er blevet uaktuelle. Den 1. januar 2002 indførte 12 af de daværende 15 EU-lande euroen som fælles valuta. Dermed forsvandt en lang række nationale valutaer, og forkortelser som bfr. ('belgisk(e) fra nc(s)'), DM ('Deutsche Mark') og NLG ('nederlandsk(e) gylden') er derfor ikke at finde i Rigtigt kort. I stedet kan man finde forkortelsen EUR (den internationale valutakode for 'euro') og det særlige eurotegn €. Et flertal af danskerne stemte som bekendt nej til den fælles valuta, og man kan derfor stadig slå forkortelserne DKK, dkr. og kr. op i Rigtigt kort"

Rigtigt kort er sprognævnets bog om forkortelser.
Avatar billede coolius Nybegynder
16. oktober 2004 - 12:39 #3
Jeg ville nu ikke kalde det noget af det du foreslår, men istedet kalde det DKK - det lyder lidt mere prof....
Avatar billede fxj Juniormester
16. oktober 2004 - 14:20 #4
Ifgl. ISO-standarden forkortes danske kroner til DKK
Jeg ville bruge den
Avatar billede krogstrup Nybegynder
16. oktober 2004 - 16:41 #5
hvis du skal have en indløsningsaftale til dit website fra PBS, kræves det at du benytter betegnelsen DKK - det er et krav fra PBS´ side !!!
Avatar billede jmc Nybegynder
16. oktober 2004 - 21:12 #6
Det lader til at fxj & krogstrup & coolius viser sig at svare på mit spørgmål. I andre kunne ikke vide at det var pga. at jeg skulle have en indløsningsaftale hos PBS, så det er egentligt svært at fordele points. Jeg håber alle er tilfredse og tak for de mange interessante svar.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
22. oktober 2021 - 08:10 #7
Jeg skriver altid ISO-koden foran beløbet, f.eks.:

DKK 1.234,56