Avatar billede venenzo Nybegynder
15. oktober 2004 - 14:35 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

Har blondinen grafikkortproblemer?

Halløj derude!

Jeg har været i USA og hente Neverwinter Nights Platinum Ed. hjem. En herlig ting. Men jeg kan ikke køre spillet ordentligt, det går i sort, og jeg kan ikke gøre andet end at genstarte min søde computer. Mine specs er:

ASUS p4sdx, SiS655, sokkel 478
Pentium 4, 2533 mhz socket 478
Samsung DDR2700 ram, 256 MB - 166 mhz, 6ns
Daytona GeForce FX5600, 256mb DDR

Jeg mener jo selv, jeg burde være godt dækket ind, men åbenbart ikke nok.

Hjælp en blondine!

Efterårshilsener fra Rikke
Avatar billede jps6kb Novice
15. oktober 2004 - 14:37 #1
Jeg kender ikke spillet så godt, men er der ikke et konf. program du skal ind i først ?
Avatar billede nopsen Ekspert
15. oktober 2004 - 14:40 #2
har du installeret alle driverne til dit bundkort, chipset lyd, lan osv og derefter opdateret grafikkort driverne?
Avatar billede venenzo Nybegynder
15. oktober 2004 - 14:44 #3
Jeg har konfigureret det..... Spillet finder selv den bedste løsning.... Jeg har været inde på spillet hjemmeside og læst og prøvet mange af de ting, de foreslår på deres tech support sider. Lige lidt har det hjulpet.... Men dette er ikke det eneste grafiktunge spil, der volder mig kvaler, og derfor foranlediger det mig til at tro, at jeg har grafikkortproblemer.... Jeg har været nede i en spillebutik i dag og bede om råd, og han foreslog mig, at jeg skulle opdatere min driver, hvilket jeg HAR gjort..... MEN: Er det så ikke noget med, at man skal fjerne de gamle versioner af tidligere drivere? Og hvordan er det nu liiiige, man gør det? *S*
Avatar billede overchord Nybegynder
15. oktober 2004 - 14:48 #4
Har du patchet NWN? I startmenuen er der mulighed for autmoatisk at opdatere med nye patches osv. Lidt af et long shot - men det kunne jo vaere.
Avatar billede venenzo Nybegynder
15. oktober 2004 - 14:49 #5
Ja, jeg har oxo opdateret det på "Update-knappen" til den nyeste version, 1.64..... Det hjalp heller ikke! *S*
Avatar billede nopsen Ekspert
15. oktober 2004 - 14:51 #6
jeg spørger igen... har du installeret eller opdateret dine chipsetdrivere??
Avatar billede venenzo Nybegynder
15. oktober 2004 - 14:52 #7
Jeg har opdateret ASUS-driveren, men ikke BIOS'en..... Er det dét, du mener?
Avatar billede nopsen Ekspert
15. oktober 2004 - 14:56 #8
ikke bios nej, men alle driverne til dit bundkort.
kører du med directx9?
Avatar billede venenzo Nybegynder
15. oktober 2004 - 14:56 #9
ja, jeg har oxo directx9! *S*
Avatar billede nanosoft00 Nybegynder
15. oktober 2004 - 15:02 #10
>>det går i sort, og jeg kan ikke gøre andet end at genstarte min søde computer.
hvis dette sker ved flere af dine spil, så kan det være varme problemer, enten ved graffikkort eller cpu, kig evt. om blæseren køre og ikke er alt for støvet.

det kan også være din version af DirectX nyeste version hedder vist nok 9.0b
dette kan du kontrollere ved at trykke på "Start" -> "Kør" -> skriv "dxdiag" på den side der kommer frem står DirectX versions nummeret.

Håber det hjælper :D
Avatar billede nopsen Ekspert
15. oktober 2004 - 15:03 #11
så kan det ikke udelukkes at der er fejl på noget hardware, prøv at starte med at teste dit ram, det kan du gøre med memtest som du kan hente her:
http://www.memtest86.com/
Avatar billede venenzo Nybegynder
15. oktober 2004 - 15:26 #12
Hæh, så er min pc blevet støvsuget! Det kunne den sikkert godt lide, men det hjalp nu ikke..... Min blæser kører fint, luften, der kommer ud, er lidt under lunken, så det burde vel heller ikke være problemet..... Efter disse trials 'n' tribulations nappede jeg mig en omgang NWN, der crashede..... Nu prøver jeg lige den der memtest, ellers må jeg jo bare hoppe i havnen, hvis jeg ikke kan få denne lækkerbisken til at virke! *G* Snakkes om lidt!
Avatar billede nanosoft00 Nybegynder
15. oktober 2004 - 15:39 #13
jeg tror det er lidt koldt at hoppe i havnen... :p

anyway de er nok ikke et varme problem.
Jeg mener at kunne huske at jeg havde nogle problemer med NWN i starten da den kom ud, dog er det længe siden, så jeg kan ikke helt huske hvad det var eller hvad der løste det. Men det var vist kun NWN der gik ned, jeg mener at en opdatering hjalp, men det har du allerede prøvet.

Se om du kan slå T&L fra, det kan muligvis hjælpe, eller skrue ned for grafikken, det kan være NWN bruger en feature dit graffikkort ikke kan lide.
Avatar billede venenzo Nybegynder
15. oktober 2004 - 15:46 #14
Til Nopsen! Du kunne jo da oxo bede mig om at holde vejret i tyve minutter, mens jeg står på hovedet OG drikker et glas vand! *G* Den der "memtest" er vist ikke for blondiner, sagt med andre ord.....: Jeg fatter nada! *S*
Til Nanosoft! Der er næsten ikke noget, jeg hellere ville, end at slå T&L fra. Men jeg mangler vist et kørekort til det..... Kort sagt, så har jeg INGEN anelse om, hvad T&L betyder..... Jeg har sat grafikaccelatoren ned til moderat eller noget i den stil, i hvert fald to hak ned fra "aggressive" som anbefalet på NWNs tech support sider..... Havnen er sikkert kold, men det virker snart mere og mere tillokkende! *G*
Avatar billede venenzo Nybegynder
15. oktober 2004 - 15:47 #15
grafikacceleratoren even!
Avatar billede nanosoft00 Nybegynder
15. oktober 2004 - 15:58 #16
*Ligger flad af grin*

har du ikke en kammerat du måske skulle få til at kigge på det, en med kørekort *G*
måske det ville være lidt nemmere.

Memtesten er en god ide, du skal downloade denne fil:
http://www.memtest86.com/memt30.zip

pak den ud til en mappe og indsæt en diskette i maskinen, derefter skal du kører "install.bat"

når den er færdig skal du lade disketten blive i computeren og genstarte, dette vil så starte memtest. den skulle selv starte og bliver ved med at køre indtil du stopper den, dvs lad den køre op til 100%, der skulle være en kollone der står noget med "error", hvis den er tom efter den har kørt op til 100% så skulle maskinen være ok. tag disketten ud og genstart maskinen.

det kan godt tage et godt stykke tid at køre den test (læs: 1/2 time)
Avatar billede nopsen Ekspert
15. oktober 2004 - 16:00 #17
hvis du hopper i havnen, må jeg så ikke arve din pc? hehe
hent denne: http://www.memtest86.com/memt31a.zip
kør install.bat, skriv a og ha en tom diskette i diskettedrevet, derefter booter du på den og lader den køre til der står 1 ud for pass.
Avatar billede nopsen Ekspert
15. oktober 2004 - 16:00 #18
ups der var en der var hurtigere, den jeg linker til er dog nyere.
Avatar billede nanosoft00 Nybegynder
15. oktober 2004 - 16:02 #19
doh, ja jeg kiggede lidt for langt nede på siden, brug den nyeste
Avatar billede venenzo Nybegynder
15. oktober 2004 - 16:04 #20
Nå, nu var jeg lige inde og kigge på configurationen. Den er som følger:

Resolution: 800x600 60 Hz
Sound: Autodetect
Dedicated internet connection: slået fra
Texture packs: texture pack, der er valgt, er 64 meg or higher
Miscellaneous: Video Ram: 256
              CPU speed: 2537
              Video Quality: Best (det er en slider med mulighederne;                                                      fast->low->good->best)

Er der noget, der skal ændres, set ud fra mine specs, og i så fald hvad? *S*
Avatar billede nanosoft00 Nybegynder
15. oktober 2004 - 16:08 #21
prøv at sætte den til fast, det bliver ikke så flot at se på, men måske vil det virke
Avatar billede venenzo Nybegynder
15. oktober 2004 - 16:08 #22
Aiiii, drenge! NU er jeg forvirret! Skær lige ud i pap, hvad der er den nyeste version af det der memtest-halløj! *LOL*
Avatar billede nanosoft00 Nybegynder
15. oktober 2004 - 16:09 #23
Avatar billede venenzo Nybegynder
15. oktober 2004 - 16:16 #24
Tænk, nu er jeg lige lidt fornærmet! Kan det virkelig være rigtigt, at det her grafikkort ikke kan klare det her spil i sin bedste grafikkvalitet????? Jeg spillede spillet ovre ved en kammerat for to år siden, siden fik jeg ny pc, så hans grafikkort er altså ældre (læs:dårligere) end dette. Jeg fik kortet anbefalet af firmaet, der solgte mig hele den angivne pakke (selv om sælgeren først ville sælge mig noget, der kunne køre en omgang 7-kabale, som de fleste piger af én eller anden grund spiller!!!), således at jeg trygt kan tage på netweekend og pløkke drengerøvene ned i både Counterstrike og Battlefield 1942, det kører fint! (selv om det nu mest er mig, der bliver dræbt, hæhæ)
Men i hvert fald fatter jeg ikke, at det her kort ikke kan køre det her spil! *G*
Avatar billede venenzo Nybegynder
15. oktober 2004 - 16:17 #25
Nå, men jeg prøver lige det her memtest-ballade, og så vender jeg tilbage ASAP.....
Avatar billede nanosoft00 Nybegynder
15. oktober 2004 - 16:22 #26
sorry, ville ikke fornærme dig.
nej det er ikke kvaliteten af kortet der er problemet, nok nærmere kvaliteten af NWN.

det der sker når du skruer ned for grafikkvalitet er at der ikke bliver brugt nogle af de avancerede features, som kan indenholde fejl. Dette er en del af fejlfindinds processen.
Avatar billede nanosoft00 Nybegynder
15. oktober 2004 - 16:25 #27
din computer er faktisk bedre end min, snøft...
Avatar billede venenzo Nybegynder
15. oktober 2004 - 16:32 #28
Hæh! Jeg sagde det jo! Jeg er en pc-blondine! Men jeg eeeelsker at spille, dræbe, hærge, myrde! *G*
Men spøg til side, så har jeg altså stadig SERIØSE memtest-problmer! Jeg har downloadet filen til disketten. I mit rar-program ligger så filerne: install.bat + memtest.bin + rawrite.exe + README.text. Når jeg så trykker på install.bat sker der noget så hurtigt, at jeg da ikke kan trykke eller skrive noget som helst! Så det er jo vældigt.....
Avatar billede venenzo Nybegynder
15. oktober 2004 - 16:39 #29
Ahhh, efter stædige forsøg har jeg nu selv fundet fidusen! *G* Snakkes omelet!
Avatar billede venenzo Nybegynder
15. oktober 2004 - 17:29 #30
Nu tuder jeg snart! Jeg troede, jeg havde fundet ud af det, men det har jeg altså ikke! Prøv lige at beskrive, helt skåret ud i pap, hvad jeg skal gøre..... Nu har jeg prøvet 1000 forskellige ting, så som at udpakke til disketten, jeg har fået den der sorte memtestskærm, hvor der står, jeg skal angive drevet og trykke enter, jeg har trykket 'a' og enter, men disketten er blank.... Så læste jeg, at det var normalt, at man ikke kunne læse på disketten, hvorefter jeg så troede, den hellige grav var velforvaret, så jeg lod disketten sidde i, genstartede, og alt, der sker, er at min pc starter op i windows xp as usual..... Jeg har prøvet at trykke på alle mulige knapper for at få min pc til at boote på disketten, men det kan jeg heller ikke finde ud af, åbenbart! Hverken F1-12, ESC eller hvad man nu ellers kan nå at ramme virker..... HILFE!!!!!!
Avatar billede nanosoft00 Nybegynder
15. oktober 2004 - 17:42 #31
du skal ind i BIOS og ændre din boot rækkefølge,
for at komme ind i BIOS skal du trykke DEL under opstarten eller F2, det står som regel på skærmen lige efter der er kommet billede på.

der findes en del forskellige BIOS'er, så det er lidt svært at fortælle dig hvordan du skal gøre det.

men led efter noget med "BOOT Order", også skal du sætte "First BOOT Device" til A: eller diskette/FDD, den næste der skal bootes på er C: eller harddrive/HDD, men vær forsigtig her, skriv ned hvordan det står inden du piller, det kan forårsage at din maskine ikke kan finde ud af at boot.
Avatar billede venenzo Nybegynder
15. oktober 2004 - 17:56 #32
Fint! Så er jeg altså ikke helt væk fra vinduet! *G* Det prøver jeg lige, og så vender jeg forhåbentlig tilbage! *GGG*
Avatar billede venenzo Nybegynder
15. oktober 2004 - 20:15 #33
Nå, nu har den stået og leget lige siden..... Ingen fejl at rapportere til mig! Er jeg så en happy camper?
Avatar billede venenzo Nybegynder
15. oktober 2004 - 20:17 #34
I øvrigt har jeg testet, at jeg kører directX 9.0b..... *S*
Avatar billede nanosoft00 Nybegynder
15. oktober 2004 - 22:06 #35
eh, ja så er jeg desværrer ved at være løbet tør for gode ide'er...
Avatar billede nanosoft00 Nybegynder
15. oktober 2004 - 22:27 #36
kunne du ikke prøve at beskrive hvad det er der sker når computeren går i sort, er det ved en bestemt ting i spillet, efter et bedstemt antal minutter, hvad gør du for at få maskinen op igen?
Avatar billede venenzo Nybegynder
16. oktober 2004 - 11:35 #37
Ja, det er ret  træls, jeg er da oxo ked af, at dette ikke er lettere at løse! *S* Jeg har lige læst alle de gode ideer igennem, og der er da noget, jeg ikke har prøvet. Du siger, jeg skal slå  T&L fra. Jeg har nu fundet ud af, hvad det er, men hvor slår jeg det fra?
Det, der sker er, at min kriger tusser rundt og anstrenger sig, og så vupti, så går skærmen i sort. Der er helt stille nede fra harddisken. Jeg har prøvet at trykke på alle mulige knapper og ctrl-alt-delete, men den går ikke til noget, hvor jeg kan lukke det ned, så jeg finder som regel en kuglepen og trykker på den lille genstartknap på min pc. Det hele starter op som sædvanlig. Det samme problem har jeg oxo i Sacred, der dog bare lukker, og så er jeg tilbage i windows. Det er ikke til at sige, hvor lang tid, der går. For i starten af spillet, omkring et par timer, kørte det bare. Men så lige pludselig crasher det. Dette sker oxo i Sacred, hvor jeg har spillet min figur op til lvl 16 uden problemer. Men med NWN vil jeg sige, at der går max ti minutter, før end det crasher, med Sacred går der lidt længere.....
Jeg kan sagtens forstå, hvis du ikke gider mere, no hard feelings! *S*
Avatar billede nanosoft00 Nybegynder
16. oktober 2004 - 13:17 #38
det er en udfordring :D
jeg elsker svære udfordringer... men det er nok ved at være tid for standard support svaret: "Reinstaller windows" men om dette hjælper ved jeg ikke.
ellers kan du skrive til mig på msn: msn[at]nanosoft.dk
Avatar billede wolfborn Nybegynder
17. oktober 2004 - 15:10 #39
Hejsa Rikke!
Jeg har selv neverwinter nights, og jeg kan informere dig om at problemet ligger i softwaren, spillet har nemlig problemer med at køre med Geforce grafikkort....kig eventuelt på deres hjemmeside, der står vist noget omkring det i forummerne...
Mvh
Peter
Avatar billede nopsen Ekspert
17. oktober 2004 - 15:18 #40
hvis i har fortsat diskussionen over msn skal i læse reglerne herinde, der må ikke gives point for en løsning der er givet uden for experten.
Avatar billede venenzo Nybegynder
17. oktober 2004 - 15:24 #41
Halløjsa! Hæh..... Jeg tror, at jeg vil dele pointene ud her med det samme..... Så er der ingen sure miner. Jeg har godt nok ikke fået løst mit problem, men jeg har fået gode råd, og I har været superhjælpsomme, så det skal I have tak for. Trods den sjove sidste kommentar fra Nopsen, så vil jeg dele hovedparten af pointene mellem Jer og give lidt til Peter, for jeg synes da, jeg har ledt inde på NWNs site, men har ikke fundet et sted, der siger, at det ligefrem er fordi, jeg har et geforce grafikkort, men det vil jeg da lige undersøge nærmere.
Tak for venligheden og hav et godt efterår.
Venligst, Rikke
Avatar billede venenzo Nybegynder
17. oktober 2004 - 15:29 #42
mmm
Avatar billede venenzo Nybegynder
17. oktober 2004 - 15:31 #43
Nå, det var da noget ged, jeg kunne ikke finde ud af, hvem der lige har fået pointene, mne jeg ville have givet 90 til både Nopsen og Nanosoft og 20 til Wolfborn, men jeg er åbenbart oxo en blondine til pointfordeling! *G* SRY
Avatar billede nopsen Ekspert
17. oktober 2004 - 15:35 #44
hvad "sjovt" var der ved min kommentar?
du har desuden lige givet nanosoft00 alle points.
Avatar billede nopsen Ekspert
17. oktober 2004 - 15:36 #45
nevermind.