Avatar billede noodrem Nybegynder
15. oktober 2004 - 13:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opdatering af BIOS / chipset

Hej

Jeg har netop invisteret i Rome Total War, som er et strategispil, hvor der er utroligt mange folk i gang på en gang. Mit problem er at spillet kører meget dårligt på min computer.

Min computer lever med følg specifikationer:

2.56 GHZ p4 notrhwood ( overclocked fra 2.26 )
1 GB ddr pc 2700 ram
Geforce ti 4600 med nyeste nvidia driver
Soundblaster Audigy Player med nyeste driver
120 GB HD

op til minimumskravene, og har tilmed det dobbelte af hvad der kræves næsten hele vejen igennem.

Jeg har fået anbefalet at opdatere min BIOS og chipsetdriver.
Jeg er bare lidt usikker på risikoen ved at opdatere BIOSen, og chipsettet.

Min computers CPU var overclocked fra 2,26 til 2,56 da jeg købte den, og jeg vil meget nødigt til at skulle overclocke den selv, så hvis en evt. BIOS opdatering nulstiller det overclockede vil jeg ikke gøre det.
Derimod vil jeg så nøjedes med at opdatere chipsettet hvis det kan hjælpe, men hvordan finder jeg ud af hvilket chipset jeg har? Og kan det i det hele taget betale sig at opdatere chipsettet?

/Mikkel
Avatar billede tgdesign Nybegynder
15. oktober 2004 - 14:03 #1
Hvis den er overclocked ved indstillinger i BIOS skal du forvente at disse ryger ved en BIOS opdatering.
M.h.t. chipset drivere: Du skal finde ud af hvilket bundkort der sidder i maskinen. Så kan du hente driverne fra producentens hjemmeside. Men om det betaler sig..?  Det bliver sikkert ikke ringere af det.
Avatar billede fromsej Praktikant
15. oktober 2004 - 14:22 #2
Ikke for at være paranoid, men problemet kan være at du har noget skidt inde.
Lad os lige få det udelukket:
Gå ind her og hent Spybot og Hijackthis.
http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm
Installer og kør Spybot, opdater online, scan, afhjælp valgte problemer, genstart.
Derefter udpakker og kører du Hijackthis, scan, save log og kopier logfilen herind, så kigger vi på den.
Lad være med at slette noget selv med Hijackthis, det kan skade mere end det gavner.
Avatar billede noodrem Nybegynder
15. oktober 2004 - 14:45 #3
Jeg er næsten sikker på at min computer er nogenlunde ren mht. spyware, eftersom jeg jævnligt kører ad aware og spybot search and destroy, men jeg har alligevel prøvet at køre Hijack.
Her er log filen:

Logfile of HijackThis v1.98.2
Scan saved at 14:42:16, on 15-10-2004
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Program Files\Network Associates\VirusScan\SHSTAT.EXE
C:\Program Files\Network Associates\Common Framework\UpdaterUI.exe
C:\Program Files\Java\jre1.5.0\bin\jusched.exe
C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.EXE
C:\Program Files\Network Associates\Common Framework\FrameworkService.exe
C:\Program Files\Network Associates\VirusScan\Mcshield.exe
C:\Program Files\Network Associates\VirusScan\VsTskMgr.exe
C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\MsPMSPSv.exe
C:\Documents and Settings\Me\Desktop\hijackthis.exe

O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Adobe\Acrobat 5.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.ocx
O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\Program Files\Spybot - Search & Destroy\SDHelper.dll
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [CTStartup] C:\Program Files\Creative\Splash Screen\CTEaxSpl.EXE /run
O4 - HKLM\..\Run: [PC Booster] C:\Tweak Programmer\Pcbooster\PC Booster\PCBooster.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ShStatEXE] "C:\Program Files\Network Associates\VirusScan\SHSTAT.EXE" /STANDALONE
O4 - HKLM\..\Run: [McAfeeUpdaterUI] "C:\Program Files\Network Associates\Common Framework\UpdaterUI.exe" /StartedFromRunKey
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Program Files\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] C:\Program Files\Java\jre1.5.0\bin\jusched.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Program Files\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.5.0\bin\npjpi150.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.5.0\bin\npjpi150.dll
O9 - Extra button: ICQ Lite - {B863453A-26C3-4e1f-A54D-A2CD196348E9} - C:\Program Files\ICQLite\ICQLite.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: ICQ Lite - {B863453A-26C3-4e1f-A54D-A2CD196348E9} - C:\Program Files\ICQLite\ICQLite.exe
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O12 - Plugin for .spop: C:\Program Files\Internet Explorer\Plugins\NPDocBox.dll
O16 - DPF: KANA IQ LiveA - http://dmzchatonly.europe.creative.com/srvs/eu/eu1.cab
O16 - DPF: {0A5FD7C5-A45C-49FC-ADB5-9952547D5715} (Creative Software AutoUpdate) - http://www.creative.com/SU/ocx/12119/CTSUEng.cab
O16 - DPF: {0E5F0222-96B9-11D3-8997-00104BD12D94} (PCPitstop Utility) - http://www.pcpitstop.com/pcpitstop/PCPitStop.CAB
O16 - DPF: {F6ACF75C-C32C-447B-9BEF-46B766368D29} (Creative Software AutoUpdate Support Package) - http://www.creative.com/SU/ocx/15008/CTPID.cab

Jeg genkender de fleste af de programmer den lister, og de er alle nogle som jeg har tilladt at køre på min computer, men hvis der er nogle der kan skade mit system må du endelig sige til.
Avatar billede fromsej Praktikant
15. oktober 2004 - 14:56 #4
Loggen er ren.
Du kan deaktivere følgende i MSconfig:
qttask.exe
jusched.exe
msmsgs.exe
Men om det vil hjælpe ved jeg ikke.
Avatar billede noodrem Nybegynder
15. oktober 2004 - 15:15 #5
Ok. Jeg kiggede lidt på nogle udenlandske fora om spillet, og der var tilsyneladende mange med meget store computere der havde problemer med spillet, så måske er det bare et meget krævende spil.

Du lægger bare et svar
Avatar billede fromsej Praktikant
15. oktober 2004 - 15:35 #6
Så gerne, men dit problem er jo ikke løst.