Avatar billede fencer Nybegynder
14. oktober 2004 - 19:08 Der er 24 kommentarer

Ekstremt langsom PC - Win XP/NIS?

Hej Eksperter

Min PC er på det seneste blevet ekstremt langsom. Er en P4 2,4 512 MB. Ved 3-4 åbne programmer bruger jeg al ram pånær 2-3 MB!!?!

Det er sket ca. samtidig med opgradering fra Norton Internet Security 2005 og inst. af XP serv. pack 2.

Nogen forslag? Kan jeg evt. undvære NIS med den bedre antivirus og anden sikkerhed i SP2??
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. oktober 2004 - 19:13 #1
Norton er nok et af de mest system-resource-krævende sikkerhedprogrammer som findes.

Da du installerede SP2, var det da en opgradering fra SP1 ?

Var din maskine helt ren for virus og spyware på installations tidspunktet ?
Avatar billede arlet Juniormester
14. oktober 2004 - 19:20 #2
Ja, det mest system-resource-krævende og det dårligste...

Brug avst eller avg i stedet for, det er gratis og bruger næsten ingen resourser..
http://www.arlet.dk/freewareantivirusprogrammer.htm
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. oktober 2004 - 19:22 #3
Helt enig *S*
Avatar billede fencer Nybegynder
14. oktober 2004 - 19:25 #4
ok...men når jeg kigger systemressourcer (processer) optager NIS næsten intet. Hvad sikkerheden (opdateret, omfattende nok, m.m.) i de to I nævner?
Avatar billede arlet Juniormester
14. oktober 2004 - 19:30 #5
Ja, avast er klart bedre end mange købeprogrammer, der i blandt norton..

Lad os se en hijackthis om der ligger noget og optager resourserne..

Hent en hijackthis : http://www.arlet.dk/hjt.htm

og kopier loggen herind
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. oktober 2004 - 19:31 #6
Det nye som følge med SP2 er jo kun en "forbedret" firewall. Der er ikke et decideret antivirus-program med i opdateringen. Benyt dig da af "arlet's" indlæg *S*

Problemet kan måske blive at slette NIS fuldstændig, inden du installerer et andet antivirus-program.
Avatar billede fencer Nybegynder
14. oktober 2004 - 19:41 #7
Ok - men hvordan sletter jeg NIS fuldstændigt? Findes der en "opskrift" på dette et sted?

Hijack? - det lyder som noget hackeri? :-)

Du siger "Ja, avast er klart bedre end mange købeprogrammer, der i blandt norton.." - hvordan bedre? - mere sikkert, hurtigere, nemmere at bruge...??
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. oktober 2004 - 19:44 #8
Avatar billede arlet Juniormester
14. oktober 2004 - 19:45 #9
Vent med at afinstaller nis..

Ja, den hijackthis kan også se om du har hajacker på din computer, men vi(victor-1 og jeg) og mange andre på E kan se om der er andre ting på computeren, der ikke skal være der..
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. oktober 2004 - 19:46 #10
HijackThis er et program som kan hjælpe os til at se, om du har snavs på pc'en.
Det har intet med hackeri at gøre *S*
Avatar billede fencer Nybegynder
14. oktober 2004 - 19:48 #11
Misforstå mig nu ikke, men jeg har det sådan lidt mærkeligt med den der Hijack - hvad viser den ? - hvor kan jeg læse mere om det?

- ville det være en idé at forsøge at fjerne SP2?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. oktober 2004 - 19:51 #12
Avatar billede arlet Juniormester
14. oktober 2004 - 19:51 #13
Se f.eks her er en hijackthis: http://www.eksperten.dk/spm/550380

Der ligger mange på E.
Avatar billede fencer Nybegynder
14. oktober 2004 - 20:05 #14
Har prøvet det - her er den:

Logfile of HijackThis v1.98.2
Scan saved at 20:00:42, on 14-10-2004
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\System32\khooker.exe
C:\WINDOWS\Hcontrol.exe
C:\WINDOWS\system32\pctspk.exe
C:\PROGRA~1\Dantz\RETROS~1\ComboButton.exe
C:\Programmer\Iomega\AutoDisk\ADUserMon.exe
C:\Programmer\Iomega\DriveIcons\ImgIcon.exe
C:\WINDOWS\system32\sistray.EXE
C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe
C:\Programmer\Logitech\iTouch\iTouch.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe
C:\Programmer\Logitech\MouseWare\system\em_exec.exe
C:\Programmer\Microsoft ActiveSync\WCESCOMM.EXE
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\Programmer\Adobe\Acrobat 5.0\Distillr\AcroTray.exe
C:\Programmer\WIDCOMM\Bluetooth-software\BTTray.exe
C:\WINDOWS\ATKOSD.exe
C:\Programmer\WIDCOMM\Bluetooth-software\bin\btwdins.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccProxy.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccSetMgr.exe
C:\PROGRA~1\Iomega\System32\AppServices.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\VS7Debug\mdm.exe
C:\Programmer\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
C:\Programmer\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\SAVScan.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\SNDSrvc.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\Iomega\AutoDisk\ADService.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\Security Center\SymWSC.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Programmer\Astonsoft\DeepBurner\DeepBurner.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Documents and Settings\Ejer\Skrivebord\hijackthis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.dr.dk/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 5.0\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.ocx
O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\Programmer\Spybot - Search & Destroy\SDHelper.dll
O2 - BHO: Web assistant - {9ECB9560-04F9-4bbc-943D-298DDF1699E1} - C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\AdBlocking\NISShExt.dll
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Programmer\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: Easy-WebPrint - {327C2873-E90D-4c37-AA9D-10AC9BABA46C} - C:\Programmer\Canon\Easy-WebPrint\Toolband.dll
O3 - Toolbar: Web assistant - {0B53EAC3-8D69-4b9e-9B19-A37C9A5676A7} - C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\AdBlocking\NISShExt.dll
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Programmer\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O4 - HKLM\..\Run: [SiSUSBRG] C:\WINDOWS\SiSUSBrg.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SiS KHooker] C:\WINDOWS\System32\khooker.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Hcontrol] C:\WINDOWS\Hcontrol.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PCTVOICE] pctspk.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Logitech Utility] Logi_MwX.Exe
O4 - HKLM\..\Run: [MaxtorCombo] "C:\PROGRA~1\Dantz\RETROS~1\ComboButton.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [ADUserMon] C:\Programmer\Iomega\AutoDisk\ADUserMon.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Iomega Drive Icons] C:\Programmer\Iomega\DriveIcons\ImgIcon.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Deskup] C:\Programmer\Iomega\DriveIcons\deskup.exe /IMGSTART
O4 - HKLM\..\Run: [Logitech Hardware Abstraction Layer] KHALMNPR.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [SiS Tray] C:\WINDOWS\system32\sistray.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [zBrowser Launcher] C:\Programmer\Logitech\iTouch\iTouch.exe
O4 - HKLM\..\Run: [URLLSTCK.exe] C:\Programmer\Norton Internet Security\UrlLstCk.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NeroCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [H/PC Connection Agent] "C:\Programmer\Microsoft ActiveSync\WCESCOMM.EXE"
O4 - HKCU\..\Run: [Symantec NetDriver Monitor] C:\PROGRA~1\SYMNET~1\SNDMon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - Global Startup: Acrobat Assistant.lnk = C:\Programmer\Adobe\Acrobat 5.0\Distillr\AcroTray.exe
O4 - Global Startup: Adobe Gamma Loader.lnk = ?
O4 - Global Startup: BTTray.lnk = ?
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint Add To Print List - res://C:\Programmer\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_AddToList.html
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint High Speed Print - res://C:\Programmer\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_HSPrint.html
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint Preview - res://C:\Programmer\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_Preview.html
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint Print - res://C:\Programmer\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_Print.html
O9 - Extra button: Opret Foretrukken på mobil enhed - {2EAF5BB1-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - C:\Programmer\Microsoft ActiveSync\inetrepl.dll
O9 - Extra button: (no name) - {2EAF5BB2-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - C:\Programmer\Microsoft ActiveSync\inetrepl.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Opret Foretrukken på mobil enhed... - {2EAF5BB2-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - C:\Programmer\Microsoft ActiveSync\inetrepl.dll
O9 - Extra button: Ladbrokes Poker - {C2A80015-C447-4dc4-82DD-AED83D6ED57E} - C:\Programmer\ladbrokesMPP\MPPoker.exe
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O12 - Plugin for .spop: C:\Programmer\Internet Explorer\Plugins\NPDocBox.dll
O16 - DPF: {1A8790BD-AEBD-11BD-A2BD-00625BD00009} (Skjern Banks Netbank) - https://www.skjernbank.dk/sskjernibp2500ib100.cab
O16 - DPF: {2BC66F54-93A8-11D3-BEB6-00105AA9B6AE} (Symantec AntiVirus scanner) - http://security.symantec.com/sscv6/SharedContent/vc/bin/AvSniff.cab
O16 - DPF: {644E432F-49D3-41A1-8DD5-E099162EEEC5} (Symantec RuFSI Utility Class) - http://security.symantec.com/sscv6/SharedContent/common/bin/cabsa.cab
O16 - DPF: {814EA0DA-E0D9-4AA4-833C-A1A6D38E79E9} (DASWebDownload Class) - http://das.microsoft.com/activate/cab/x86/i486/NTANSI/retail/DASAct.cab
O16 - DPF: {C2FCEF52-ACE9-11D3-BEBD-00105AA9B6AE} (Symantec RuFSI Registry Information Class) - http://security.symantec.com/sscv6/SharedContent/common/bin/cabsa.cab
O16 - DPF: {CE28D5D2-60CF-4C7D-9FE8-0F47A3308078} (ActiveDataInfo Class) - https://www-secure.symantec.com/techsupp/activedata/SymAData.cab
O16 - DPF: {D8089245-3211-40F6-819B-9E5E92CD61A2} (FlashXControl Object) - https://register3.valueactive.com/236/webolr/OCX/FlashAX.cab
O16 - DPF: {E77C0D62-882A-456F-AD8F-7C6C9569B8C7} (ActiveDataObj Class) - https://www-secure.symantec.com/techsupp/activedata/ActiveData.cab
O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\..\{81493F98-1DE9-48F1-82AE-032EBBA8CFA7}: NameServer = 193.162.153.164 194.239.134.83

JEg kan se der er noget nero, Iomega og messenger (ved godt det ikke Windows Messenger) - som jeg troede var afinst.....?!

HVad siger eksperterne?
Avatar billede arlet Juniormester
14. oktober 2004 - 20:05 #15
Jeg tjekker den nu
Avatar billede arlet Juniormester
14. oktober 2004 - 20:09 #16
Der er faktisk ikke noget snavs på computeren..

Men du har meget der starter op sammen med windows.

Start – kør – skriv: msconfig – fanebladet start – fjerne vingen ud for dem, der ikke skal starte op.

tjek filerne her : http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist.htm
Avatar billede fencer Nybegynder
14. oktober 2004 - 20:12 #17
Ok - har gjort. Men hvad lyder den efterfølgende dom? - skal jeg fjerne NIS?
Avatar billede fencer Nybegynder
14. oktober 2004 - 20:16 #18
- og nogle gode råd til hvordan jeg fjerner alle "spor" f.eks. efter Nero (som er rigtigt dårligt), m. fl. ?
Avatar billede arlet Juniormester
14. oktober 2004 - 20:23 #19
Ja, jeg syntes at du skal fjerne nis.

Hent avast som antivirusprogram og sygate som firewall : http://www.arlet.dk/firewalls.htm

De nero kan du fjerne med hijackthis.

Kør Hijackthis, scan, sæt flueben ved linierne listet her, luk alle vinduer undtaget Hijackthis, klik på fix checked, luk hijackthis igen.

O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NeroCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe

Så er de fjernet..
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. oktober 2004 - 20:23 #20
Avatar billede fencer Nybegynder
14. oktober 2004 - 20:29 #21
Ok takker - men hvorfor grinet på killdisk??

Giv et svar så jeg kan lægge point´ene
Avatar billede arlet Juniormester
14. oktober 2004 - 20:30 #22
Killdisk sletter alt på din computer..

så kører den hurtigere bagefter...
Avatar billede fencer Nybegynder
14. oktober 2004 - 20:33 #23
ok på den måde :-)

Tak for hjælpen
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. oktober 2004 - 20:33 #24
*GG* - fordi det var ment som sjov ;-)

Killdisk løser alle problemerne og sletter alt - rub og stub.
Efter en tur med killdisk, er du nød til at formatere harddisken og derefter installere Windows på ny.

Vi skal vel ha' løst dine problemer helt inden vi skal ha' point eller ?