Avatar billede tjansson Nybegynder
14. oktober 2004 - 16:38 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Windows XP Installation - Fejl ved indlæsning af operativ system

Forhistorien:
Det er en lang historie, men jeg bruger Mandrake linux og har gjort det 1.år og har dualbooted for at spille DOD. Jeg blev træt af mandrake da det var stabilt og prøvede YOPER linux. Denne distro er ny så kunne ikke loade windows med bootloaderen og efter en masse snask ente det med at jeg overskrev de første 1000 sektorer med nuller med en kommando alla "dd if=/dev/null/ of=/dev/hda1 count=1000" (mangler noget). Jeg hentede det lille program testdisk og bootede på det. Dette genskabte min MBR og min partionstabel.  Jeg vil gerne have windows xp igen for at kunne spille computer. Jeg har alle min dokumenter og filer på en 25GB stor fat32 partion. Så jeg vil gerne undlade at formatere hardisken, men gerne

Problemet:
Når jeg prøver at installere windows xp går det i kage når den skal genstarte. Den skriver "Fejl ved indlæsning af operativsystem" og jeg kan ikke kommer videre.

Forsøgte løsninger, som ikke virkede:
* Jeg har booted på windows 98 diskette og skrevet "fdisk /mbr".
* Jeg har booted på windows xp CD og prøvet repair consol og kørt fixmbr og fixboot.
* Har set http://support.microsoft.com/?kbid=326676 men syntes ikke den rammer, da bios indtil videre ikke har haft problemer.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig videre. :-)
Avatar billede tjansson Nybegynder
14. oktober 2004 - 16:40 #1
Har lige set spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/550400 som ligner det lidt. Det skal også siges at der intet problem er med at installere andre styresystemer som Mandrake linux eller Yoper.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2004 - 17:56 #2
Vil det sige at Win XP er installeret og ligger på en partition sammen med de kucumenter der forhindrer dig i at formatere ??
Avatar billede tjansson Nybegynder
14. oktober 2004 - 21:42 #3
Jeg har kun en harddisk, hvor der er linux, windows xp og en 25GB fat32 partion på. Men alle mine data er på en seperat partion, så jeg kan godt formatere xp (NTFS) partitionen - hvilket er gjort et par gange under de mislykkede windows xp installationer.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2004 - 09:19 #4
Du skriver du han en Win98 startdiskette, jeg går ud fra at din nuværende XP installation ligger på C-drevet
Start op på Win98 startdiskette, efter opstart skriver du, fdisk /mbr, (ja jeg har bemærket at du har gjort det før) derefter kører du fdisk hvor du sletter den primære partition og kun den, kender du ikke at køre fdisk er der lidt hjælp på http://www.goggle.dk/fdisk.html, når du er færdig med at køre fdisk -> genstart med Win98 startdiskette -> format c: -> genstart -> installer dit styresystem på c:
Jeg går ud fra det er XP du vil installere, når det er gjort sletter din Linux partition fra XP
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2004 - 23:36 #5
Hej
Jeg har downloadet og installeret YOPER og jeg nå sige det var en oplevelse (og så vil jeg ikke kommentere det yderligere) men du har helt ret når det l... har været installeret er der intet mere der virker. Jeg arbejder dog videre i Week-enden og melder tilbage hvis jeg finder ud af noget
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2004 - 09:19 #6
Så kører skidtet og cd-en med YOPER er brændt og vil aldrig mere genopstå hvis det står til mig
På en ældre computer lavede jeg en installation som beskrevet af dig
partition 1 - Win2k
partition 2 - YOPER /
partition 3 - swap
partition 4 - FAT32
Jeg brugte GRUB som bootloader og som du beskrev kunne den ikke boote Windows selv om denne var med i opstartslisten (menu.lst)
Jeg slettede herefter partitionerne med swap og YOPER prøvede at skrive en ny MBR med fdisk /mbr som beskrevet af dig, det virkede ikke, fra en anden installation kopierede jeg derefter alle de filer der omhandler boot og opstart af Windows over min problem installation og forsøgte igen med fdisk /mbr stadig negativ
Jeg bootede nu på Win2k cd-en slettede Windowspartitionen -> oprettede ny partition -> formaterede til FAT32 installerede Win2k og skidtet kørte -> installerede Mandrake på partition 2 og skører stadig med helt normal dualboot (GRUB)
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2004 - 10:49 #7
Kører det stadig ikke ??
Avatar billede tjansson Nybegynder
23. oktober 2004 - 05:10 #8
Undskylde den lange svar tid. Jeg er i Odense og kommer først hjem på mandag. Jeg er glad for du svare og skal se på min stationære mandag aften. Endnu engang tak fordi du tager dig tiden til at svare :) Du skal nok få point for arbejdet under alle omstændigheder!
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 20:42 #9
Stadig problemer ??
Avatar billede tjansson Nybegynder
02. november 2004 - 23:46 #10
Hej Helge. Jeg er fået for travlt til at lave maskine og køre bare mandrake 10.1 på den nu. Hvilket er meget lækkert. Jeg har lagt mit spilleri på hylden og skal ikke bruge windows til noget. En eller anden dag tager jeg min hardisk med til en ven og redder dataene ud, men lige nu er det bare mdk 10.1 .

Jeg giver dig pointene, da du tydeligvis har lagt meget arbejde i svarene - det er jeg meget glad for min jeg tør/(har ikke tid til) at lege med yoper igen. Jeg har nemlig heller ingen win 2k CD.

En sidste ting jeg var om du kendte til et program, der kan redde date i linux? Jeg har prøvet med qtparted, men det er ikke helt hvad jeg eftersøger.
Avatar billede tjansson Nybegynder
02. november 2004 - 23:46 #11
Hej Helge. Jeg er fået for travlt til at lave maskine og køre bare mandrake 10.1 på den nu. Hvilket er meget lækkert. Jeg har lagt mit spilleri på hylden og skal ikke bruge windows til noget. En eller anden dag tager jeg min hardisk med til en ven og redder dataene ud, men lige nu er det bare mdk 10.1 .

Jeg giver dig pointene, da du tydeligvis har lagt meget arbejde i svarene - det er jeg meget glad for min jeg tør/(har ikke tid til) at lege med yoper igen. Jeg har nemlig heller ingen win 2k CD.

En sidste ting jeg var om du kendte til et program, der kan redde date i linux? Jeg har prøvet med qtparted, men det er ikke helt hvad jeg eftersøger.
Avatar billede tjansson Nybegynder
02. november 2004 - 23:46 #12
Hej Helge. Jeg er fået for travlt til at lave maskine og køre bare mandrake 10.1 på den nu. Hvilket er meget lækkert. Jeg har lagt mit spilleri på hylden og skal ikke bruge windows til noget. En eller anden dag tager jeg min hardisk med til en ven og redder dataene ud, men lige nu er det bare mdk 10.1 .

Jeg giver dig pointene, da du tydeligvis har lagt meget arbejde i svarene - det er jeg meget glad for min jeg tør/(har ikke tid til) at lege med yoper igen. Jeg har nemlig heller ingen win 2k CD.

En sidste ting jeg var om du kendte til et program, der kan redde date i linux? Jeg har prøvet med qtparted, men det er ikke helt hvad jeg eftersøger.
Avatar billede tjansson Nybegynder
02. november 2004 - 23:47 #13
Hej Helge. Jeg er fået for travlt til at lave maskine og køre bare mandrake 10.1 på den nu. Hvilket er meget lækkert. Jeg har lagt mit spilleri på hylden og skal ikke bruge windows til noget. En eller anden dag tager jeg min hardisk med til en ven og redder dataene ud, men lige nu er det bare mdk 10.1 .

Jeg giver dig pointene, da du tydeligvis har lagt meget arbejde i svarene - det er jeg meget glad for min jeg tør/(har ikke tid til) at lege med yoper igen. Jeg har nemlig heller ingen win 2k CD.

En sidste ting jeg var om du kendte til et program, der kan redde date i linux? Jeg har prøvet med qtparted, men det er ikke helt hvad jeg eftersøger.
Avatar billede tjansson Nybegynder
02. november 2004 - 23:48 #14
Unskyld for mine mange genpost - min browser hostede :(
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2004 - 08:01 #15
"En sidste ting jeg var om du kendte til et program, der kan redde date i linux?"

Nu er jeg ikke helt klar over om du tænker på kommende data eller data du har liggende på din gamle harddisk.
Hvis vi taler om kommende data så er det en rigtig god ide at oprette en separat partition på din harddisk hvorpå du gemmer alt dit arbejde, en partition har den fordel frem for en mappe at hvis du får brug for at genindstallere eller du for lyst til at eksperimentere med et andet Linux system så er alt dit arbejde intakt og du kan arbejde videre med det som om intet var hændt.
Hvad angår de data der ligger på din gamle harddisk jamen så jumper du da bare harddisken som slave og sætter den til din MD installation så kan du let og elegant tappe alle data over på din MD maskine og efter reparation tilbage igen, dette gælder både data i Windows (ej NTFS)og Linux.
Får du problemer med det her beskevne så spørg