Avatar billede hellstern Nybegynder
07. marts 2001 - 19:33 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Instalation af Navision (DOS)

Hej Eksperter
Jeg er ikke Navision ekspert, men hos en kunde som jeg udfører andre opgaver for har jeg fået et problem. De bruger den gamle version af Navision, dos. Jeg har installeret en ny maskine hos dem. Jeg har flyttet mappen med Navision over på den nye maskine og tilføjet en reference til serveren i HOST filen - 192.168.0.1  naviserver1
Men når jeg prøver at starte Navision får jen en fejl der siger at der ikke er den rigtige refernce i HOST filen ?
Jeg har prøvet at åbne HOST filen på en anden maskine, den var magen til !
Hvad mangler jeg at gører ?
Hilsen
Tue
Avatar billede gheko Nybegynder
07. marts 2001 - 20:07 #1
Husk at der ikke må være \"spaces\" imellem IP og host. Brug \"Tab\". Lucky punch??
Avatar billede hellstern Nybegynder
07. marts 2001 - 20:19 #2
Godt forsøg, jeg har prøvet både med tab og med mellemrum, med samme resultat
Tue
Avatar billede gheko Nybegynder
07. marts 2001 - 20:45 #3
Virker en ping på hostnavn via DOS?
Avatar billede hellstern Nybegynder
07. marts 2001 - 20:47 #4
Jeg kan pinge på ip adresse, men ikke på hostnavn !
Tue
Avatar billede gheko Nybegynder
07. marts 2001 - 21:05 #5
Der må vidst heller ikke være tomme linier i bunden. Din fil hedder hosts ?
Avatar billede hellstern Nybegynder
07. marts 2001 - 22:17 #6
Hej
Jeg ved faktisk ikke om der er tommelinjer, men jeg vil da prøve at fjerne dem.
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
11. marts 2001 - 18:25 #7
Du må kun have een hosts fil på din partition og den SKAL ligge i c:\\windows for w9x og i winnt\\system32\\drivers\\etc på en WNT/W2K såfremt windows og winnt er \"systemroot\" på maskinerne
Avatar billede lotte48 Nybegynder
25. marts 2001 - 23:08 #8
Hvis det er sat op, som hos os, så skal du køre med NetBeui prokokollen, og VIGTIGT den skal være primær protokol. (egenskaber for NetBeui i KONTROLPANEL/NETVÆRK)

Hvis du derudover skal bruge andre protokoller, skal du \"genchecke\", at BetBeui er primær protokol.  Under WinNT skal protokollen sættes til 0. Spørg mig ikke hvor, men det er den oplysning jeg har fået, da jeg ledte efter det svar, som du nu søger.
NAVI kører i øvrigt bedst med Win98 ver. 4.10.1998

/lotte
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
26. marts 2001 - 08:57 #9
På NT går man ind i Netværk og under services vælger man NetBeui protokollen hvor man har mulighed for at sætte nb til Lana = 0.

Hvorfor mener du at Navi kører bedst under 4.10.1998 ?, jeg har da aldrig haft problemer med navi under noget andet. Forhåbentligt kører du ikke serveren under w98, vel. I øvrigt skal du huske keyboard patchen til w98
Avatar billede lotte48 Nybegynder
26. marts 2001 - 11:48 #10
Ikke præcist formuleret - men............
Hvis man er nybegynder med NAVI, så vil man ikke i samme grad løbe ind i protokolproblemer med win98 4.10.1998 og tidligere ver. pga. at de ikke aut. lægger TCP/IP protokollen ind.

(Fejl 20 - kan ikke finde host)

Og - problemer opstår når man ikke ved, at
NetBeui skal aktiveres først, og at andre protokoller skal aktiveres efterfølgende (Jeg rebooter først). Dette for at sikre sig at NetBeui disponerer over primær-protokollen.

/Lotte
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
26. marts 2001 - 12:32 #11
Jammen Lotte du har da helt ret, men du skal da alligevel bestemme hvilken protokol du vil bruge i Navision (nettype=xxx) hvis du kører en serverløsning.
Avatar billede lotte48 Nybegynder
26. marts 2001 - 16:33 #12
--karsten madsen
Vil du uddybe det?  Jeg er ikke med på, hvad du mener.

Det jeg har \"oplevet\", når jeg opretter en ny bruger er, at jeg får fejl 35 hhv 20, hvis jeg tilføjer NetBeui efter TCP/IP og Netværk via modem. Også selvom jeg angiver at NetBeui til primær protokol.

Jeg undgår først fejl, når jeg sletter alt i Netværk og starter med at indsætte NetBeui.

Findes der en metode, som jeg ikke kender??
Jeg er meget åben for ideer.

/Lotte
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
26. marts 2001 - 18:22 #13
Ja selvfølgelig vil jeg det.

Når du opretter en Naviserver med Servern...., så skal du på et tidspunkt bestemme netprotokol. Dette gøres med nettype=netb eller nettype=tcp for hhv netbeui og tcp/ip. Derefter skal din protokol på klienterne selvfølgelig være de samme.

For at løse begge fejl kræves det at den Netbeui du bruger på dit kort (der er faktisk oftest flere) skal være knyttet til LanA000. LanA kan nemmest samlignes med porte på ipadresserne, dog er der her kun 256 (lana000-lana255)

Navision kan kun benytte sig af LanA000.

Jeg gør normalt det at jeg vælger Netbeui (win9x) som primær protokol i Netværk og i Nt kan man sætte den som beskrevet ovenfor. I W2k skal benytte et stykke software som man kan hente på MS\'s hjemmeside.
Avatar billede lotte48 Nybegynder
26. marts 2001 - 21:01 #14
Okay, Okay - jeg var enøjet og tænkte kun på klienten. Måske fordi jeg ikke har prøvet at oprette en Naviserver :-)))

Faktisk  har jeg et \"truende\" problem med netop serveren - fordi vi kører OS/2 på den, og jeg kender intet til OS/2 - og ikke har den ringeste lyst til at sætte mig ind i det. Samtidig er det hulens svært at finde een, som kan overtage, hvor jeg ikke kan længere.....

Jeg vil gerne have flyttet til en mere \"menneskevenlig\" server. Jeg opretter et nyt spørgsmål, hvis du har lyst til at give lidt input der.

/lotte