Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2004 - 20:51 Der er 35 kommentarer og
2 løsninger

Redigere videofilm på pc

Jeg har købt denne pc hp t660:  http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF06b/34307-351123-1284187-1284187-1284187-7164763-11792663.html

Nu vil jeg gerne redigere en videofilm på pc'en. Hvilke kabler skal jeg bruge og hvor skal de sidde? Er der nogen der kan hjælpe? Har prøvet men kan ikke få det til at virke.....
Avatar billede m86 Nybegynder
12. oktober 2004 - 20:57 #1
det kommer jo an på din kilde.. Hvor kommer signalet fra? En VHS-afspiller, videokamera?
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2004 - 20:58 #2
ja, det kommer fra en vhs-afspiller
Avatar billede m86 Nybegynder
12. oktober 2004 - 21:10 #3
ok. hvis du kigger på dit grafikkort, hvilke ind/udgange har det så? Nok en normal VGA-udgang (den du kender fra alle skærme), muligvis en digital DVI-udgang og nok også en SVHS-udgang. Er der flere?
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2004 - 21:15 #4
nej, der er ikke flere
Avatar billede m86 Nybegynder
12. oktober 2004 - 21:21 #5
hmm. er der andre kort i din computer der har noget der ligner disse stik (altså et tv-tunerkort eller andet video-in-kort)?
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2004 - 22:05 #6
Nej
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2004 - 22:22 #7
mangler jeg så et kort?
Avatar billede norbert Nybegynder
12. oktober 2004 - 22:27 #8
Ja, du mangler et kort, som kan capture dine optagelser analogt. Jeg har siddet og kigget lidt på nettet og jeg fandt noget her:
http://www.gate2prices.dk/anmeldelse/anmeldelse-dk.asp?Kategori=TV%20/%20Video
Du kan selvfølgelig også vælge kort til at sætte i pc'en, men jeg foretrækker selv at bruge usb-enheder, så slipper man at skulle skille pc'en ad. jeg må lige nævne at jeg ikke har nogen af de enheder i min, da jeg har dvd-recorder, og kører derved mine vhs-optagelser den vej, så jeg kan ikke fortælle dig nøjagtigt om de egentlig er noget værd eller ej.
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2004 - 22:34 #9
det ser ud til at der kan sidde et y-stik i fronten af computeren. kan det bruges?
Avatar billede norbert Nybegynder
12. oktober 2004 - 22:46 #10
I dit link er den eneste videoindgang, jeg kan se, firewire til digital video.
Så hvis du skal have analog video ind, må du nok købe et analogt kort
Avatar billede tumben Novice
13. oktober 2004 - 00:07 #11
..måden at gøre det på er at ...sørge for at du har en FIREWIRE indgang (1394 et eller andet)...
og så låner du et digitalt videocamera med ANALOG indgang...så sættter du VHSvideoen til videocameraet...og videocameraet til pcén.....og så overspiller du...så bliver det godt..ander måder KAN der blive noget med lyden og billedet ikke er synkrone..
Avatar billede tumben Novice
13. oktober 2004 - 00:10 #12
...har lige overspillet ca 25 VHS-C bånd på den måde...det virker
Avatar billede norbert Nybegynder
13. oktober 2004 - 00:30 #13
Det kan bestemt godt lade sig gøre som tumpen siger, jeg har selv gjort det i starten, men i længden er det sgu meget rart selv at have sit udstyr, og samtidig får du jo også et tv-kort, så du kan optage dine tv-udsendelser direkte på harddisken. Det med synkronfejl, som tumpen taler om, har jeg dog ikke oplevet :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
13. oktober 2004 - 00:31 #14
Undskyld tumpen=tumben :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 01:00 #15
hmmm, nu ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal gøre.... det med at låne sig frem hele tiden er noget skidt. Jeg har kun et analogt videokamera og et alm. kamera som er digitalt. Hvad koster et tv-kort? Er der nogen der ved det?
Avatar billede norbert Nybegynder
13. oktober 2004 - 01:05 #16
Det står faktisk i det link, jeg smed :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 15:50 #17
Jeg har nu set lidt på Pinnacle studio. Kan nogen sige mig om jeg kan bruge pinnacle studio pctv rave til 273 kr. eller om jeg skal op på 1338 kr. for Pinnacle Studio av/dv version 9.
Der er også en der har sagt til mig at jeg bare kan optage fra vhs video'en til en dvd-brænder og derefter redigere på pc'en.....
Hvilken løsning er mon bedst?
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 16:14 #18
jeg har også set på et aver dvd ezkaer value edition til 446 kr. (648 kr.usb)
Avatar billede tumben Novice
13. oktober 2004 - 17:07 #19
problemet med de analog løsninger...er som jeg skriver..atder KAN blive problemer med synkroniseringen mellem lyd og billede..jeg har selv studio deluxe...og havd e problemer med det...derfor lånte jeg et digitalt videocamera med analog in...og overspillede alt det jeg havde  (ca 2000 GB..) og nu kan jeg så gå igang med redigeringen...de 200 GB...tog bare en dag...og så er det tilbage med cameraet..

..i teorien burde du kunne klare dig med et godt tvkort
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 18:08 #20
Men hvad med den løsning med at overføre vhs båndene til en dvd-optager og derefter redigere dem på pc'en?
Avatar billede tumben Novice
13. oktober 2004 - 20:06 #21
det skal så vel F.eks være den der HP DVD Movie Writer dc5000 fra

http://h30015.www3.hp.com/DVD/content/index.asp
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 21:29 #22
>>> tumben: Har du problemer med at lyd og billede ikke er synkrone når du bruger pinnacle studio deluxe?
Der er en der har fortalt mig at det kan været et problem at overføre hjemmevideo hvis man ikke har haft dato/tid sat til på videokameraet. Har du haft det problem?
Tak for dine forslag, -jeg overvejer stadig forskellige løsninger :-))
Avatar billede tumben Novice
13. oktober 2004 - 22:38 #23
ja ..det skriver jeg jo at jeg har....
jeg mener ikke du skal spilde dine penge på en analog løsning..HVIS det kan undgås.....hvis du fremover stadig vil optage video analogt..så er du selvfølgelig nødt til det....men hvis du bare skal have overspillet noget "gammelt"...så er min løsning klart at foretrækkke...og så investere i noget digitalt optageudstyr senere
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2004 - 14:12 #24
Jeg har købt Pinnacle Studio av/dv 9 som de har tilbud på i Computercity i øjeblikket. Kr. 999,-, så nu håber det hele kører godt. Tak for de gode råd.
Send mig lige et svar så du kan få point "tumben"
Avatar billede norbert Nybegynder
15. oktober 2004 - 14:23 #25
Tillykke med dit nye kort, men jeg forstår ikke pointdelingen. Jeg var den eneste der foreslog at du skulle købe et kort med analog og digital tilslutning, og tumben foreslog at du lånte et dv-kamera. Alligevel tildeler du tumben point for korrekt svar. Vil du gerne uddybe dette?
Avatar billede tumben Novice
15. oktober 2004 - 14:38 #26
ØØ norbert er du pointsamler så værsgo for mig..men pointne giver vel efter udbytte af svarene...og i grunden har jeg vel bidraget  også...der findes ikke korrekte svar i dette spørgsmål...førøvrigt ER der jo ikke givet points endnu...du har jo ikke svaret...endnu...mon ikke du får nogen :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
15. oktober 2004 - 14:43 #27
Nej, jeg er bestemt ikke pointrytter, det har intet med det at gøre, og du har da også ret i at du også har bidraget med rigtige svar. Men det der undrer mig er, at han spørger om han skal købe et kort, hvilket jeg svarer på - han køber kortet - dvs. han bruger mit svar - og tildeler dig det rigtige svar. Det har intet med point at gøre, dem er jeg sgu ligeglad med :-) Men jeg synes bare, som du også selv siger, der er flere svar på dette spørgsmål, derfor må pointfordelingen også være anderledes, såmænd ikke andet. :-) Men jeg vil først lægge et svar, hvis spørger anmoder om det.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2004 - 15:46 #28
Hej Norbert! Ked af jeg har "trådt dig over tæerne". Har nu kigget på dine svar, selvfølgelig skal du også have point! Årsagen til at jeg havde "glemt" dig er nok at jeg har skrevet mest med "tumben" på det sidste.... Jeg er glad for den gode hjælp i begge 2 har givet mig. Send mig et svar så jeg kan fordele jeres point. Og så undskyld
Avatar billede norbert Nybegynder
15. oktober 2004 - 15:52 #29
Jamen, det er da helt i orden, håber bare ikke, at jeg har trådt jer over tæerne, det var bestemt ikke meningen :-)
Norbert :-)
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2004 - 15:56 #30
nej nej, ingen sure miner Norbert:-)) Jeg har jo også undskyldt.....
Må jeg lige spørge dig igen....du skriver at du kører dine optagelser direkte fra vhs til dvd... hvordan gør du det?
Avatar billede norbert Nybegynder
15. oktober 2004 - 16:01 #31
Jeg har en dvd-recorder, med harddisk, som jeg spiller over på. Der kan jeg så klippe som jeg vil og lave menuer, hvis jeg vil det, og derfra brænder jeg så DVD'en. Det hele foregår på harddiskrecorderen. Men jeg kan naturligvis også smide den over i pc'en og redigere der. Før jeg fik recorder, brugte jeg den løsning, som tumben brugte med at køre over i mit digitale camera og så overføre via firewire til pc, hvor jeg så klippede til i premiere og brændte på DVD. Og det var fordi, jeg ikke havde analog indgang i min pc. Nu har jeg købt en ny pc, hvor det hele faktisk er i. Men jeg er utilfreds med de analoge optagelser på pc'en, derfor købte jeg en harddiskrecorder. Og den laver rigtig flot arbejde. Pioneer 5100.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2004 - 16:03 #32
Tak for Jeres svar begge 2. Point er nu fordelt
Avatar billede norbert Nybegynder
15. oktober 2004 - 16:04 #33
Og det fede ved pioneeren er også, at der er firewire ud/ind på den, så jeg kan faktisk overføre direkte fra dvd,en over i pc'en via firewire. Men det har jeg dog aldrig gjort, det er jo ikke nødvendigt :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
15. oktober 2004 - 16:06 #34
Takker :-)
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2004 - 16:07 #35
Det lyder godt, men den er jo også lidt "pebret" i prisen.... Men man kan jo også bare brænde det direkte på dvd'en, man behøver vel ikke en dvd med harddisk vel?
Avatar billede norbert Nybegynder
15. oktober 2004 - 16:09 #36
Ja, det kan man da - men det er nu dejligt at kunne klippe inden man brænder DVD'en, plus at man ikke skal lede efter skiver, hvis man skal optage fra TV. Harddisken er på 80 GB og der kan være 17 timers video i DVD-kvalitet på skiven.
Avatar billede norbert Nybegynder
15. oktober 2004 - 16:11 #37
Det er selvfølgelig på harddisken, der kan være 17 timers video på, ikke på skiven :-)