Avatar billede lytzen Nybegynder
07. marts 2001 - 11:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

returnering af recordsæt

Jeg vil gerne lave en funktion der skaber en forbindelse til en database, kører en sql-sætning og så til sidst returnerer et recordsæt.
Altså f.eks.:

<%
function getPerson
...
  sql = \"select * from person\"
  set rs = conn.execute(sql)
  getPerson = rs
end function

recordset = getPerson
%>

Men desværre vil ovenstående ikke lykkes. Der kommer følgende fejl:

Wrong number of arguments or invalid property assignment: \'recordset\'

Hvis det kan lade sig gøre, hvordan ordner man så det med close connection i funktionen ? Eftersom at forbindelsen skal lukkes ned efter brug. Eftersom jeg skal bruge recordsættet udenfor funktionen der åbnede forbindelsen, kan jeg ikke bare sådan lukke den ned idet forbindelsen kun \"eksisterer\" i funktionen.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig med problemet.
Venlig hilsen
Thomas Lytzen Petersen

Avatar billede nute Nybegynder
07. marts 2001 - 11:34 #1
hvorfor oppretter du ikke ditt recordsett som en global variabel (dvs utenfor din function) dermed kan du eksekvere din sql og aksessere det uten at du trenger å returnere det....

/nute
Avatar billede lytzen Nybegynder
07. marts 2001 - 11:41 #2
Fordi jeg vil lave en asp-fil der kun indeholder funktioner. På den måde kan jeg lagdele mine asp-sider...jeg prøver at overholde min komponentarkitektur.
Avatar billede lytzen Nybegynder
07. marts 2001 - 11:50 #3
Well, jeg har nu selv fundet ud af det.
Jeg skal bare bruge \"set\" foran :

set getPerson = rs
...
recordset = getPerson

Avatar billede lytzen Nybegynder
07. marts 2001 - 11:51 #4
ups, der skulle også stå set recordset = getPerson
Avatar billede nysom Nybegynder
07. marts 2001 - 11:56 #5
Prøv denne her! Jeg har ikke testet den.

<%
function getPerson()

  dim sql, rs, value
...
  sql = \"select * from person\"
  set rs=server.CreateObject(\"ADODB.Recordset\")
  rs.open sql,conn
  if not rs.eof then value=rs.getrows()
  rs.close

  getPerson=value
end function

recordset = getPerson()
%>

Hvis du overfører sql-sætningen som en parameter, kan du endda bruge den samme funktion til at returnere alle dine recordsets.