Avatar billede lademan Novice
09. oktober 2004 - 14:33 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Ny bærbar?!

Hvilken bærbar skal jeg vælge? Og hvorfor skal jeg vælge netop denne bærbar? Jeg har sat et loft på 11000,-

Vigtige keypoints:
- kvalitet (% bambus)
- ultra skarp skærm
- hurtig processor
- lang batterilevetid
- lækker teknologi

Takker ydmygt for alle svar :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
09. oktober 2004 - 14:46 #1
Avatar billede freehelp Praktikant
09. oktober 2004 - 14:47 #2
http://pc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=473

Denne på monteret extra 512MB RAM dækker alle dine krav.

Stod det til mig tog jeg klart den her fra asus

http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=22112
Avatar billede freehelp Praktikant
09. oktober 2004 - 14:48 #3
Lidt sammenfattet af min hjælp herinde tidligere:

Hold fast for det er langt :-)

Snakker man bærbare og 64bits tech kan man udlede at farten på Athlon64 først for alvor sat op, når Microsoft frigiver den nye 64-bit
På dette tidspunkt vil alle de 32-bit computere, der er på markedet ikke kunne anvende denne Windows-version eller de programmer der kommer til denne Windows.

Athlon64 er derfor aktuel i flere år frem end computere med normale processorer.

Skal du have en til spil - skal du have et af de store kort fra ATI. Det store 9600 er nok - men du kan i dag også få et 9700. Fremtiden lover at vi snart kan skifte VGA chippen på maskinen - men lad os nu se :-)

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=VegaPROZ7

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

Faktisk samme maskine - men mit valg er og bliver Asus 6800 :-)

Har testet utallige af 6800 modellen - og ikke en har fejlet.

Kommer selvfølgelig an på hvad du skal bruge den til.
VEGA Z7 PRO, er også en fed sag. Det er faktisk det samme som  ASUS M6800N bare med forskellig indpakning.
http://www.hol.dk/vis_test.asp?tID=130&s=1
Overvej også Asus M6800N-modellen hvis det er noget du evt vil spille på eller grafisk arbejde og andre krævende programmer (systemkravene stiger jo konstant!).
Den er med 15" skærm vejer 2,7 kg
Den har noget af det nyeste grafikkort til bærbare : et Radeon 9600 pro + det er en Centrino maskine. Dens VGA-ram er dedikerede ram - dvs. den skal ikke dele ram med resten af konfigurationen (modsat shared ram som de fleste andre - bl.a. nogle af dem du har fundet!)
Personligt syntes jeg du skal gå efter en maskine med centrino teknologi. Mindre MHZ men samme ydelse som en større P4 - man kan grundlæggende sammenligne en Pentium M 1.3 (cpu´en i centrino) med en 2.2 GHz P4 i ydelse - 1.4 med en 2.4 - 1.5 med en 2.6 og 1.7 med en 2.8 GHz P4.
Deet du her skal lægge mærke til er ydelse kontra MHz - altså færre MHz men bedre ydelse - det vil igen sige mindre varmeudledning og dermed mindre køling - dermed en ret så støjsvag maskine.

Der findes forskellige former for bærbare. De ting jeg finder vigtige ved en bærbar er vægt, keyboard, skærm, og generel ydelse. Nævnt i prioriteret rækkefølge. Men igen afhænger det af, hvad den skal bruges til. Hvis maskinen skal bruges i stedet for en stationær, vil man nok prioritere ydelse lidt højere end fx. vægten.
Køb helst en bærbar med separat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.
Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Læg også mærke til hvor lange batteriet holder. Gå som minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Zepto Znote 4200 høre ikke til de billigste notebooks, men det er så også umuligt med den form for ydelse. Uden diverse tilbud koster denne som min.>>>>>>> 15.547 kr. inkl. moms.<<<<<<<<<<<

Efter min mening da jeg har testet den er at den er en ganske nice maskine. Dog ikke den jeg selv ville tage pt.

Snakker vi banias kontra den nyeste dothan.

Til at starte med skal Pentium M fremstilles med 90 nanometer teknologi. Denne processor med kodenavnet Dothan skulle faktisk have været på markedet i dette kvartal, men Intel fandt nogle problemer med designet, så teknikerne måtte tilbage til tegnebrættet. Derfor er Dothan forsinket til andet kvartal.

I forhold til første generation Pentium M med kodenavnet Banias vil Dothan byde på højere ydelse, blandt andet på grund af højere clockfrekvens og en 533 MHz systembus, men ellers er der ikke den store forskel.

Dothan er at foretrække fremfor Banais kernen .... Da Dothan er lavet til 400 Mhz FSB og derfor giver ekstra ydelse - men det er ikke en stor forskel - og slet ikke noget jeg selv ville give mere for. Dothan skulle udvikle en smule mindre varme Jeg mener forskellen er mellem ca 21w (Banais) og ca 24,5w (Dothan), men når Dothan så har 1mb større l2 cache giver det også lidt ekstra power.

Banias fåes pt også kun til 1.7GHZ hvorimod dothan hopper på 1,6-1,7-1,8 og 2,0Ghz

Har endnu ikke fået testet mere end 2 med den CPU og tror heller ikke det er noget jeg vil smide flere penge efter.

Man kan jo så også vælge amitech's 64bit tech, men det yder ikke mere end de andre vi snakker om her.

Ting jeg personligt ville kigge efter er en god support fra producenten.

Det er ofte der folk "skider" i nælderne :-)

Mærker som Asus/HP/Fujitsu siemens/Zepnote(som er Dansk) og Vega er producenter jeg altid foreslå folk at handle med.

En bærbar behøver ikke koste en formue for at få dine ønsker opfyldt - men synes personlig at når man alligelvel bruger 8-12000 kroner - kan man ligeså godt gøre så godt et køb som muligt :-)

Ligemeget hvad - så gør op med dig selv hvad du skal bruge maskinen til - og hvilke krav du har til den. Snakker du batteritid så skal du have centrino og ikke celeron M

Jeg stress tester alle de maskiner jeg får ind her - og ikke en celeron M overgår banias eller dothan.

Snakker vi kroner - vil jeg sige du skal over 9000 for at få bare lidt kvalitet. Under dette skal du gå på kompremis men flere ting.

Gør op med dig selv om ikke du kan nøjes med en "billigere" model hvis dine krav til den ikke er så store - ller om du skal kaste penge efter en kraftigere maskine.

Lad dig ikke "snyde" at maskiner som bl.a Shg note maskiner som eftersigende skulle være asus inspireret :-) JO ofte er det Asus indhold - men ikke altid er god kvalitet!

Det samme gælder Vega maskinen. Det er ibund og grund en Asus dog med en lidt anden indpakning - og kan ofte findes billigere :-)

Til sidst vil jeg sige til dig at du skal sørge for at få en god skærm. Når jeg tester maskiner har jeg diverse programmer til dette - men er ikke selv tilfreds med diverse programmer til dette. Jeg indstiller altid maskinen så den passer til mig. så stiller jeg mig i en god vinkel og kigger ind på skærmen fra siden. Kan man se hvad der står på skærmen vender jeg tommel op :-)

Alle bærbare har pixelfejl - men gælder jo om at finde en der ikke ligger i den tunge ende hvad angår pixelfejl :-)

Facts er:

MIN erfaring siger - skal du have en kvalitets maskine til over 10.000 så tag M6Nne serien eller en Fujitsu siemens maskine
Avatar billede relax Nybegynder
09. oktober 2004 - 15:02 #4
JEG HARV EN GOD ERFARING MED TOSHIBA.
DE LAVER NOGLE SUPER FEDE OG GODE BÆRBARE.
Avatar billede bpv69 Nybegynder
09. oktober 2004 - 15:09 #5
HP Compaq
er gode til og holde på strøm op til 7/8 timer
Avatar billede relax Nybegynder
09. oktober 2004 - 15:09 #6
hvis ikke det skulle være en toshiba VIL JEG HELT KLART ANBEFALE EN DELL.
de er super goe.
design, intel p4, støjsvag, let, lækker, er bare nogle af de masser ting du får ved køb af en dell.
Min ven har lige købt en og er RIGTIG glad for den.
+ at hos dell får man 3 års afhentnings servise osv.
tag en kig på siden her
http://www1.euro.dell.com/content/products/compare.aspx?c=dk&id=inspn&l=da&s=dhs
Avatar billede bpv69 Nybegynder
09. oktober 2004 - 15:14 #7
AMD Athlon XP-M  bruger da ingen strøm
Avatar billede freehelp Praktikant
09. oktober 2004 - 15:36 #8
AMD er ikke ærd at bruge til laptops!
Avatar billede freehelp Praktikant
09. oktober 2004 - 15:37 #9
Hvad angår 7 - 8 timers batteri tid så glem det. Dette opnår du ikke. Skal du have meget lang batteritid skal du have en med mulighed for multibay
Avatar billede freehelp Praktikant
09. oktober 2004 - 15:43 #10
AMD har sendt de første sendinger af masseproducerede processorer på markedet, som er fremstproduceret deres 90 nanometer-teknologi.

Dermed slutter AMD sig til blandt andre ærkerivalen Intel, som ligeledes sælger chips baseret på 90 nanometer-teknologi.

Ved at skifte til en 90 nanometer-fremstillingsproces har AMD reduceret strømforbruget i forhold til tidligere modeller. Netop strømforbruget er i dag en mere kritisk parameter for bærbare processorer, og det har været med til at give Intels Centrino-platform vind i sejlene.

Avatar billede freehelp Praktikant
09. oktober 2004 - 15:46 #11
AMD's anden processor til bærbare, som selskabet har lanceret er Athlon XP-M 2200+, som bygger på en lidt ældre teknologi. Den er derfor betydeligt billigere end den kraftigere Athlon 64-processor.
Avatar billede freehelp Praktikant
09. oktober 2004 - 15:48 #12
Hvad angår jeres bud på så lang batteri tid så holder det ikke.

Til bærbare computere benyttes der idag typisk to batterityper: Li-ION og NIHM.

Li-ION er den dyreste men holder ca. 25% længere. Specielt over tid holder Li-ION længere da den bedre kan tåle små-opladninger.

Ved idle uden multibay snakker vi 4 til 4 en halvtime. Ved belastning er man typisk nede på 3timer

Hvad angår omregning når vi snakker centrino platformen:

1,4 Ghz => Pentium 4 2,0
1,5 Ghz => Pentium 4 2,2
1,6 Ghz => Pentium 4 2,4
1,7 Ghz => Pentium 4 2,6

Husk at dette er ca. opgivelser, da det er meget svært at sammenligne forskellige processorer på denne måde.
Avatar billede freehelp Praktikant
09. oktober 2004 - 15:49 #13
akkkk!!
http://www.eksperten.dk/list.phtml?spm_creator=lademan&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on

Brugeren har spørgsmål tilbage til 2002 der ikke er lukket

Hjælpen stoppet herfra
Avatar billede bpv69 Nybegynder
09. oktober 2004 - 15:50 #14
der ozz stadig mange bærebar der holder 3-4 timer uden det er centrino platform
Avatar billede freehelp Praktikant
09. oktober 2004 - 15:52 #15
Jeg kender ingen...Centrino er jo bl.a lang batteritid og der kan ingen andre producenter være med endnu - så nej
Avatar billede bpv69 Nybegynder
09. oktober 2004 - 16:01 #16
se den freehelp det er p4 3.0 ghz 4 timer livetid
eller lademan den koster godt 13000 men den rykker ozz
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=93215
og den her til ca 10000 amd xp m
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=94590 <8 timer på batteri

medmindre man skal bruge masse stik :o)
Avatar billede freehelp Praktikant
09. oktober 2004 - 16:05 #17
Link 1:

Forældet grafikkort.

Ikke centrino som er et must i dag!

Totalt tung 3.7kg

Dårlig skærm

Shared RAM også skod.

Link 2.

Alt for lidt RAM

32MB RAM på grafikkortet

Meget gammelt grafikkort

Dårlig skærm

Shared RAM.

Ligemeget hvad du siger - så holder ingen af dem 8 timer på en opladning.

Jeg har testet rigtig mange bærbare efterhånden og ikke EN går over 5 timer med mindre man har multibay.

De maskiner du linker til er alt for forældet beklager :-)
Avatar billede bpv69 Nybegynder
09. oktober 2004 - 16:20 #18
du ozz så hård!!
Avatar billede freehelp Praktikant
09. oktober 2004 - 16:23 #19
Det skulle ikke lige opfattes sådan :-)
Avatar billede zeth2610 Nybegynder
15. oktober 2004 - 00:19 #20
Jeg har lige købt en HP Pavilion zv5240EA:
AMD Athlon 64 3000+ Processor
15,4 WXGA TFT Skærm
1.8 Ghz
512 DDR Ram
40 GB Harddisk
Geforce 4 mx440
DVD + brænder
Wlan
5 i 1 kortlæser
3 USB
Osv.. Læs mere her: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF06b/21115-314929-1308945-1308945-1308945-7313089-13637513.html

Designet er også helt okay (Syntes jeg ihvertfald).

Den gav jeg 10000kr for i Føtex, og jeg er ihvertfald meget glad for den! :)
Avatar billede freehelp Praktikant
07. november 2004 - 15:51 #21
Kunne du ikke være venlig og kommentere her eller få spørgsmålet lukket. Ville være rart at høre hvordan tingere skred frem efter man har hjulpet dig!
Avatar billede freehelp Praktikant
29. november 2004 - 12:07 #22
Er det ikke på tide du finder udaf at give feedback her eller få lukket spørgsmålet!
Avatar billede freehelp Praktikant
01. januar 2005 - 18:23 #23
Mon ikke snart du kunne finde udaf at få smidt feedback her, eller får det her lukket ned!?