Avatar billede tumebone Nybegynder
07. oktober 2004 - 16:30 Der er 34 kommentarer og
2 løsninger

Deling af bredbaand?

Jeg skal dele en bredbaands forbindelse, jeg har en hub, jeg har 2 teorier?

1.  man sætter bredbaandet i huben, og de 2 pc i huben og deler forbindelsen den vej.

2.  Man sætter 2 netkort i pc 1, sætter bredbaandet i pc 1´s første netkort, tilslutter hubén til netkort 2 , og tilslutter pc2 til hubén og laver en broforbindelse, i xp.?

vilken metode ville du/i bruge? har i andre så skriv dem.
Avatar billede triple-x Nybegynder
07. oktober 2004 - 16:33 #1
jeg ville vælge løsning nummer 1
Avatar billede trekkies Juniormester
07. oktober 2004 - 16:33 #2
Det vil jeg også...
Avatar billede kenp Novice
07. oktober 2004 - 16:39 #3
vælge 1 hvis ikke andre muligheder ;)

Køb en router sæt dem begge der til
Køb en wireless router så kan du komme til at køre trådløst.
Avatar billede trekkies Juniormester
07. oktober 2004 - 16:42 #4
Hvis du køber en trådløs router, så skal du HUSKE at sætte den rigtig op, med rettigeder og sæt den op til at den kun ved modtage din mark adresse.
Avatar billede hashkagen Nybegynder
07. oktober 2004 - 16:42 #5
wireless = IM FREE ;-D
Avatar billede anuseren Nybegynder
07. oktober 2004 - 16:54 #6
Ved løsning nummer 1 = husk at du skal have mere end 1 IP adresse. Ved TDC skal man vist betale for flere IP'er. Ved Cybercity skal man ikke. Tiscali, dunno.

Løsning 2 = vælg løsning 1 :)

trekkies... MAC adresse :)
Avatar billede kenp Novice
07. oktober 2004 - 16:55 #7
anuseren -> ved tdc har man normalt 2 dynamiske ;)
Avatar billede rom Nybegynder
07. oktober 2004 - 18:09 #8
Det er da ligegyldigt hvor mange PC'ere du tilkobler routeren. Udbyderen skal jo kun tildele 1 IP adresse til routeren.
Avatar billede triple-x Nybegynder
07. oktober 2004 - 18:18 #9
rom - han har ingen router kun en hub
Avatar billede serverservice Praktikant
07. oktober 2004 - 18:19 #10
afhænger lidt af abonnement , ved tdc webspeed får man een ip fra starten og en ekstra koster nu 30 kr - den er steget for nylig til det tredobbelte

Jeg har udregnet at hvis prisen fortsat stiger x 3 hvert år koster det om 10 år ...hold på hat og briller = 1,77 Mio. Kr. at få en ekstra ip *s
Avatar billede tubber Juniormester
07. oktober 2004 - 18:43 #11
Jeg vil nu holde med rom, han bør ofre i en router, man kan få en ganske ok en til små 4-500 kr. bare sørg for det er en med firewall.....
Med Nat og Firewall så er man nede til at kun skal installere antivirus på sin maskine, så sparer man faktisk en del på system resourcerne :)

Og skulle der komme en på besøg til noget lan gaming eller noget så er der net til alle, ellers skal man kombinere løsning 1 og 2 men danm den kommer til at se sjov ud hvis der kommer 2 på besøg eller måske 3 :)

Så køb en router, f.eks. en sådan her til 312 kr.:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=14158

Med en sådan kan du smide din hub på og i kan hurtigt sidde 8-10 på en internet forbindelse....

/Tubber
Avatar billede trekkies Juniormester
07. oktober 2004 - 18:44 #12
Jeg har kun en IP adresse og 3 computer, jeg købte en router til ca. 500,- kr. og der kan jeg slå ca. 32 computer til, routeren har både almindeligt lan og trådløst, så jeg er meget glad for dette.

Jeg har Tele2 som udbyder, jeg kan enten have en 1 IP adresse eller 2 dynamiske IP adresser, derefter koster det 10,- kr. for hver IP adresse hver måned, og derfor købte jeg en router i stedet for, da jeg synes at det er billigere i længden...
Avatar billede tubber Juniormester
07. oktober 2004 - 18:48 #13
Denne her router kan anbefales:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18516

Denne linksys router koster en 500 kr. seddel, og den er trådløs.
Den store fordel ved den syntes jeg er for dem der ikke er inde i at sætte en router op kan man hente et stykke software der kan konfigurere den, hvor man kan sige hvad spil man vil spille og sådan noget og den åbner for de rigtige porte....

Der ud over kører linksys stabilt.....

/Tubber
Avatar billede tubber Juniormester
07. oktober 2004 - 18:52 #14
og lige til det trekkies nævner tidligere med opsætning ved trådløs brug.

Fordi det er VIGTIGT! det han skriver er at hvis det er sat forkert op kan alle med en bærbar computer koble sig på med din ip og lave alt muligt snavs som du kan få skyld for.....

Der ud over tror jeg ikke han påtænker sig at kører trådløst da han selv nævner 2 løsninger der kræver kabling.....

Men køber han den trådløse router er han forberedt på kommende trådløse elementer kunne være en bærbar eller andet......
Så til start kan man jo bare diable den trådløse del :)

/Tubber
Avatar billede tumebone Nybegynder
09. oktober 2004 - 07:38 #15
tak for alle de svar, men nu var det deling af bredbaand med hub, jeg spurte om.
jeg skal dele min mors bredbaand til 2 computer, jeg har forstået det som om at man skal have adgang til flere ipér for at dele med en hub?

selv har jeg trådløst net her hjemme, jeg har sat den til cryptering, er det ikke nok??? eller skal!!!! man sætte den til at checke mac adressen???
Avatar billede kenp Novice
09. oktober 2004 - 09:35 #16
Du behøver ikke låse det på mac-adressen men det er jo bare ekstra sikkerhed
Avatar billede tumebone Nybegynder
10. oktober 2004 - 16:00 #17
jeg har tre computer på mit trådløse netværk, hvordan finder man ud af vilken mac adresse vær computer har????
jeg kan kun finde routern ´s mac adresse.
Avatar billede serverservice Praktikant
10. oktober 2004 - 16:05 #18
du tager f.x en ipconfig /all eller arp -a på pcérne
Avatar billede tumebone Nybegynder
10. oktober 2004 - 16:08 #19
hvad er DHCP client????
Avatar billede tumebone Nybegynder
10. oktober 2004 - 16:09 #20
hvad?? det er jeg ikke nørd nok til at forstå??
Avatar billede serverservice Praktikant
10. oktober 2004 - 16:14 #21
dhcp client er en service - du kan se din macadresse ved at gå i dosprompten og skrive : ipconfig/all  eller ARP -a
Physical Address. . . . . . . . . : 00-50-56-C0-00-01
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.118.1
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DNS Servers . . . . . . . . . . . :
du ser det under physical address
Avatar billede serverservice Praktikant
10. oktober 2004 - 16:21 #22
Kan du ikke også lige bestemme dig til om du skal have hjælp til at dele bredbånd gennem hubben - eller su skal have hjælp til at konfigurere trådløs hjemme-
Det er lidt forvirrende for alle når du kager rundt i hvad du vil have svar på - har du fået svar på det med at dele bredbånd gennem hubben? - og ja det kræver 2 stk. ip adresser
Avatar billede tumebone Nybegynder
10. oktober 2004 - 16:34 #23
det var ikke mig der begyndte at gå over i trådløst net. jeg prøvede at afsluttede spørgsmålet, før men der var ikke nogen der svarede i 24 timer.
Avatar billede tumebone Nybegynder
10. oktober 2004 - 16:39 #24
ja jeg har fået svar nok tak,
triple-x kom med et svar, også dig dannyboyd
Avatar billede tumebone Nybegynder
10. oktober 2004 - 16:40 #25
jeg køre med xp, når jeg skriver arp -a eller ipconfig/all, i start/kør
kommer det sorte windue op men forsvinder lige med det samme igen
Avatar billede serverservice Praktikant
10. oktober 2004 - 16:45 #26
her er et svar - til det med ipconfig /all skal du gøre det i dosprompten og det viser din ip opsætning på pcén - har du problemer med netkort?
Avatar billede kenp Novice
10. oktober 2004 - 16:52 #27
dannyboyd -> glemte du ikke at ligge et svar.
Avatar billede tumebone Nybegynder
10. oktober 2004 - 16:56 #28
har løst det inde i routeren kunne jeg finde alle pcérne i dhcp clienten.
Avatar billede tumebone Nybegynder
10. oktober 2004 - 16:59 #29
hvis jeg daktivere netkortet, og aktivere det igen for det så en ny mac adresse???
Avatar billede kenp Novice
10. oktober 2004 - 17:03 #30
nej det gør den ikke
Avatar billede tumebone Nybegynder
10. oktober 2004 - 17:13 #31
hvad så hvis jeg hiver det ud fra ¨laptopén og sætter det i igen???
Avatar billede kenp Novice
10. oktober 2004 - 17:15 #32
Det skifter aldrig adresse.
Avatar billede serverservice Praktikant
10. oktober 2004 - 17:20 #33
jo
Avatar billede tumebone Nybegynder
11. oktober 2004 - 10:09 #34
triple-x et svar tak
Avatar billede tubber Juniormester
11. oktober 2004 - 11:51 #35
Vil da lige komme med en kommentar omkring deling med hub, hvis du skal ha 2 maskiner på kan du også gøre det du sætte 2 netkort i som du selv er inde på, og lader netkort 1 få en ip fra internet udbyderen og laver en deling på den så det andet netkort kører en dchp server med lokalip, hvor du så sætter hubben til netkort 2 så får du igen mulighed for mere end 2 computere på internet.....

Og igen kan du gøre brug af det med der kun er en maskine på nettet, der installere du en firewall på så skal der kun kører en sådan på en maskine.....

Bare lige et alternativ :)

/Tubber
Avatar billede triple-x Nybegynder
16. oktober 2004 - 17:34 #36
så får du lige et svar, undskylder den lange ventetid, men har været på ferie.