Avatar billede rackbox Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:06 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvilken trådløs router?

Jeg har nu to gange været uheldig. Jeg har købt først en LinkSys Wireless Access Point Router (BEFW11S4V3) som hver time mistede WAN i op til 300 sekunder. Derefter har jeg købt en Philips Wireless Base Station (den eneste de laver) som indimellem mister hele netværket indtil jeg slukker og tænder den. Den har nu gjort det 3 gange siden jeg købte den for 5 dage siden.

Nu er mit spørgsmål: Hvilken router skal jeg købe i prisklassen 5-800 kroner? Mine krav er: 802.11g (muligvis b, hvis der ikke findes en stabil g-router), lang rækkevidde - helst med to antenner (skal kunne gå gennem tre vægge og et loft), avancerede routerfunktioner (minimum de, som findes i Linksys'en eller Philips'en). Administration må gerne foregå over web - men telnet er nu federe.

Vh
Rackbox
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. oktober 2004 - 22:13 #1
Jeg har en Linksys Wireless G54 dual Channel, som jeg er rigtig glad for.

Det et den midster forbindelsen hver time 300 sekunder kan sagtens være fejlkonfiguration, for ofte genforhandling af nøgler og for høj Diffie Helmand gruppe vil gøre dette.
Avatar billede espersen Novice
06. oktober 2004 - 22:14 #2
har du opdateret firmware ?

Ofte er der problemer med ar miste forbindelsen hvor man har dynamisk IP. Dette tager de seneste firmware-opdateringer højde for.
Avatar billede rackbox Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:18 #3
Jeg har den nyeste firmware installeret, hvorefter routeren opfører sig endnu mere vanskeligt.

bufferzone-> Kan du uddybe det med fejlkonf.? Jeg har haft en mistanke om at der har været problemer ved DHCP genforhandlinger, nemlig...
Avatar billede rackbox Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:21 #4
Husk iøvrigt, at spørgsmålet går på hvilken router der kan anbefales ;-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. oktober 2004 - 22:25 #6
Det er mig der vrøvler lidt, Diffie Helman er VPN algorime, men jeg er stadig sikker på at den slags problemer skyldes en for hårdt sat konfigurering, sikkert noget kryptering eller den slags. DHCP er normalt ikke særligt tungt og bør ikke kunne slå forbindelsen ud i 300 sekunder.

Hvilken slags kryptering anvender du
Avatar billede rackbox Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:28 #7
Udelukkende 128bit WEP på den trådløse del - ellers intet
Avatar billede rackbox Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:30 #8
Men det er kun WAN den mister. Internt virker den fint. Og det er linksys'en vi taler om.
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. oktober 2004 - 22:31 #9
Hmmmm det skal jeg lige boge lidt i. Jeg vender tilbage
Avatar billede kenp Novice
07. oktober 2004 - 11:53 #10
hvilken forbindelse har du der hjemme?
Avatar billede rackbox Nybegynder
07. oktober 2004 - 14:33 #11
Jeg har en 2048/512 fra Tele2 (SpeedStream modem). Jeg tror nok jeg har valgt en af følgende produkter:
http://www.linksys.com/international/product.asp?coid=48&ipid=533
http://www.dlink.dk/products/details.asp?Nr=339

I test hos PC World i US er D-linl'en den med den bedste rækkevidde og hastighed, så valget falder nok på den. Jeg har bare dårlige erfaringer med en ikke-trådløs router som jeg engang købte af dem. Den var stabil nok, men brugerinterfacet lod meget tilbage at ønske. Det har de nok lavet om siden, håber jeg.

Til gengæld kører Linksys Linux.
Avatar billede rackbox Nybegynder
07. oktober 2004 - 14:34 #12
http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1579154,00.asp (D-link)
http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1579159,00.asp (Linksys)
Avatar billede kenp Novice
07. oktober 2004 - 15:10 #13
Det jeg ville have gættet på var at du kørte en pppoe forbindelse, også den ikke kunne finde ud af at keep alive.
Avatar billede rackbox Nybegynder
07. oktober 2004 - 15:12 #14
Nå.. Jeg lukker spørgsmålet. Har valgt D-link routeren som jeg har linket til ovenfor.

Tak for forsøgene på at hjælpe!