Avatar billede knazz Nybegynder
06. oktober 2004 - 20:42 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

valg af dele til "middel" computer

jeg har ikke fulgt med i udviklingen af chipsets, cpu'er og ram i et stykke tid nu, og er rimelige lost, da der er kommet ca. 10 cpu-kerner og 6 nye chipsets. O jeg har simpelthen ikke tid til at læse en bunke reviews igennem.

jeg skal sætte et system sammen til en ven, den skal bare være middel god, og ikke koste for meget.

jeg kan ikke finde ud af om jeg skal vælge athlon XP, athlon 64 eller Pentium 4, hvilken kerne i cpu'en og hvilket chipset?

så hvis i bare vil komme med forskellige forslag, og måske beskrive hvilke spu'er der er bedst.
Avatar billede jimjimjam Nybegynder
06. oktober 2004 - 20:50 #1
Tja, mange vil jo mene du skal vælge 64ér modellen. Der plejer altid at være en krig mellem amd og intel :TWISTED: :P jeg holder mig til P4, det ved man hvad er.
Avatar billede espersen Novice
06. oktober 2004 - 22:07 #2
jeg har hjulpet lidt familie og venner med lidt maskiner - som også har et "middel"-krav til maskinen.

kan anbefale at se på shg.dk's basicline-maskiner; som er bygget af kvalitetsdele (HDD med 8 mb buffer, godt DVD-drev, gode ram osv.)

Denne er en AMD Barton 2800+ som yder rigtig godt + ser godt ud.
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=375314

Eller en AMD64
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=375345

Fælles for begge maskiner er at de har onboard VGA ; som begger yder OK - men skal der spilles, så må der hellere ofres lidt extra på et grafikkort.
Avatar billede espersen Novice
06. oktober 2004 - 22:11 #3
her er en test med AMD 64 + lidt andre CPUere.. http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/01/06/8418127

Men bemærk at AMD64 først bliver rigtig udnyttet når styresystem og programmer kører 64 bit (så den AMD64 er mere fremtidssikret)
Avatar billede espersen Novice
06. oktober 2004 - 22:13 #4
der er også denne test ; noget længere - men også mere nuanceret
http://www.tomshardware.com/cpu/20040927/opteron_vs_xeon-04.html

jeg ville tage AMD64, hvis jeg skulle udskifte min PC
Avatar billede crew Nybegynder
07. oktober 2004 - 16:35 #5
Også her vil jeg klar anbefale AMD64, eks. en AMD 64 FX51 eller 53, med et HIS Excalibur Radeon 9800 PRO IceQ, har du ikke kun en monster maskine - men er også fremtids sikker i de næste år, selvfølgelig med forbehold af hvor meget du er villig til at ofre.
Avatar billede knazz Nybegynder
08. oktober 2004 - 17:04 #6
ok, jeg har valgt at bruge en af de billige AMD64, men hvilket chipset er så best?

Crew-> jeg spurgte ikke efter en "Monster" maskine, men en MIDDEL maskine!

espersen-> du får alle pointene hvis du svarer på dette, og hvis det er en anden deler i pointene
Avatar billede espersen Novice
09. oktober 2004 - 10:27 #7
gå efter 53'eren (men er jo også dyrest!)
Avatar billede espersen Novice
27. december 2004 - 23:04 #8
hvordan går det - mere du vil have uddybet ?
Avatar billede espersen Novice
06. april 2005 - 20:50 #9
Lukketid? - denne tråd er 1 af 400 åbne tråde, hvor jeg deltager - heraf er det alt for mange gamle!
Avatar billede knazz Nybegynder
08. januar 2006 - 21:56 #10
undskyld, men har glemt eksperten et stykke tid