Avatar billede soundclaes Nybegynder
05. oktober 2004 - 22:02 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Kan jeg lave mit H: drev om til et c: drev.?

Hej.

Jeg har netop købt en computer med en masse fancy indgange på fronten. USB, firewire, kortlæsere, osv.

Sagen er den at én af disse indgange benytter drev-"bogstav" c: og der er derfor nogle programmer, jeg ikke kan installere, fordi de prøver at installere sig på C:

Kan jeg (evt. inde i computer management -> disk-management) lave mit drev om til c: uden at skulle til at slette hele disken?

Den skriver, at den ikke vil lave om på min system-volume.

Er jeg så stuck med systemet på h:?
Avatar billede leif Seniormester
05. oktober 2004 - 22:08 #1
Det drev med Windows på kan ikke ændre drevbogstav !!!

Der er kun en vej, nemlig geninstallering !
Avatar billede leif Seniormester
05. oktober 2004 - 22:09 #2
Men normalt selvom at der er en masse indgange så med mindre der har siddet noget i dem under install, skulle harddisken meget gerne have fået C:
Avatar billede haverslev Novice
05. oktober 2004 - 22:09 #3
Du kan kun have et c-drev, hvis du har en harddisk installeret og du har et kørende Styresystem på det - så kan det ikke ændres (kun ved formatering)
Den externe har et "c" drevs stik, så der kan installeres et styresystem som der så kan bootes på.
Avatar billede haverslev Novice
05. oktober 2004 - 22:10 #4
Leif, min navnebror, manglene opdatering og 10 lansomme fingre ;)
Avatar billede tubber Juniormester
05. oktober 2004 - 22:22 #5
Det er rigtigt som de skriver du kan ikke ændre system drevet altså det med windows, men det forhindre dig ikke i at give en anden partition bogstavet C.....

Har du f.eks. et D E og F drev og windows ligger på D, så kan du IKKE lave D til C men det forhindre dig ikke i at lave F til C....

Du højreklikker på denne computer og vælger administrer, derefter går du ned i den der hedder disk håndtering.....
Der kommer en bar frem med dine drev og partitioner, der højreklikker du på det drev du vil ændre bogstav på og vælger skift drev bogstav, så kommer der en dropdown hvor der står det bogstav drevet har nu, det skifter du til C.....

Når du gør det så må du ikke have nogle USB enheder eller Smartcard i......

Har du en USB enhed eller et smartcard i mener jeg også du kan skifte dem der inde men er ikke sikker......

Du kan også resikere du skal genstarte efter hvert skift, da den kan beholde det gamle drevbogstav indtil genstart, da der kan være en fil der er i brug på drevet...

/Tubber
Avatar billede soundclaes Nybegynder
07. oktober 2004 - 13:08 #6
Det bliver nok nødvendigt at geninstallere så. Øv!

Tak for det.