Avatar billede a55830 Praktikant
05. oktober 2004 - 00:01 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvilken maskine kræver det at man har for at kører Sun OS

Godt har liget et spørgsmål om SUN Solaris

Hvilken maskine kræver det at kærer det

og er det nemt at bruge

Thomas
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2004 - 00:08 #1
Der er en version til SPARC (SUN's RISC arkitektur) og en version til
x86 (normal PC).

Det er vel ligeså nemt at bruge som enhver anden Unix.

Hvis du skal bruge Solaris på arbejde er det en udmærket ide at lege med
det derhjemme.

Hvis du ikke skal bruge det på arbejde, så ville jeg nok kaste mig over
Linux i.s.f..
Avatar billede a55830 Praktikant
05. oktober 2004 - 00:29 #2
jeg vil bruge  det system der er hurtigst  som server og er nemt at sætte op

hav er kravene for at kører linux eller Solaris
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2004 - 00:35 #3
Der vil være minimal forskel på performance på identisk hardware
(Solaris på en 64 CPU SPARC til 3 mio. dollar er nok hurtigere
end din hjemme PC med Linux, men ....).

Jeg tror heller ikke der er den store forskel på sværhed af
opsætning. Men det er meget meget nemmere at få hjælp til Linux
end Solaris.

Så jeg vil stadig anbefale Linux til dig.

Hardware kravene afhænger vel meget af hvad du vil køre.

Linux er jo mange ting så der er næppe et krav.

Jeg kender ikke Solaris'es krav, men check SUN's hjemmeside.
Avatar billede a55830 Praktikant
05. oktober 2004 - 00:38 #4
Takker for svaret men hvilken ver af linux skal jeg vælge

har et tvkort og div andet hardware

læg lige et svar for points skyld
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2004 - 00:41 #5
Er du hardcore skal du nok gå efter Debian.

Som begynder skal du nok gå efter Redhat/Fedora eller Mandrake.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2004 - 00:41 #6
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2004 - 00:42 #7
Hvis du er rigtigt hardcore så kig på FreeBSD !
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2004 - 00:43 #8
Solaris er ikke uintressant, men de interessante konfigurationer er
i en pris klasse, som kræver at din arbejdsgiver bruger Solaris.
Avatar billede a55830 Praktikant
05. oktober 2004 - 00:49 #9
takker

grunden til at jeg ville have enten solaris eller linux var at jeg ville prøve det for at se om det var bedre end xp
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2004 - 00:53 #10
"bedre" er sådan ert subjektivt begreb.

Hvis du vil køre server, hvis du er glad for at føle at du har 100%
styr på serveren, hvis du sætter pris på god oppe tid og hvis
du ikke er bange for at skulle lære noget, så kan du blive meget
glad for Linux (eller for Solaris).
Avatar billede skau Nybegynder
14. oktober 2004 - 08:04 #11
Jeg er enig med Arne, jeg arbejder næsten udelukkende med Solaris, men det er på SPARC platformen. Det betyder at jeg aldrig har problemer med ikke at kunne finde en driver osv.
Jeg kan godt forudse du vil få problemer med at finde drivere til dit tv kort mm hvis du vælger solars - her er de forskellige linux varianter meget længere fremme i skoene.

De største grunde til jeg kører debian, solaris  og gentoo derhjemme og ikke windows, er bla.
- Der findes næsten ingen vira til disse platforme
- Spyware angriber PT. ikke linux/unix
- Der er meget mere styr på hvad computeren foretager sig (man bestemmer selv)
- Et orgie af gratis software indenfor næsten alle grene (www.sourceforge.org)
- Det er meget sjovere (mere udfordring)

De største grunde til at jeg ville overveje at installere windows på en af mine linux/unix bokse:
- flere spil til windows
- Hvis man ikke gider sætte sig ind i noget andet end man har brugt i folkeskolen/gymnasiet

PS. det er dog min Solaris 10 maskine derhjemme jeg bruger mest men det er forberedelse til næste dags arbejde mm.
Avatar billede a55830 Praktikant
22. oktober 2004 - 22:32 #12
takker for de mange gode grunde hvorfor og hvorfor ikke