Avatar billede pwn Forsker
04. oktober 2004 - 23:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Delt printer over netværk

Følgende opsætning: 3 stk ens nye Intel CCel 2,6 GHz pc'er i netværk via en adsl-switch (den der er leveret fra TDC med 4 porte).
1 stk Epson Stylos 42C inkJet printer koblet på nr 1.
Printeren er delt, alle maskiner er i arbejdsgruppe ARBEJDSGRUPPE og kan se hinanden.
Nu skal PC 2 og PC 3 kunne udskrive på PC 1 printer.
Der vælges Tilføj printer / En netværksprinter eller....
Jeg kommer så lagt, at jeg kan se alle maskiner, men ingen printer under PC 1. Jeg har læst, at netop ved Epson, skal monitordelen også indlæses. Derfor er printeren installeret på alle maskiner.
Det bevirker at der dannes automatiske printere på PC2 og PC 3, hvor der jo faktisk ikke er en printer tilknyttet.
Jeg har forsøgt (men kan nu ikke helt overskue det) at tildele en portStandard TCP/IP..., men det hjalp ikke.
Hvad er der galt?

mvh
p
Avatar billede integrale Nybegynder
05. oktober 2004 - 00:08 #1
Er du sikker på, at printeren på PC1 er sat op til deling? På PC1: Start => Indstilling => Printere => højreklik på printeren og vælg "deling". Herefter burde du kunne finde printeren via stifinder (højreklik på Start => stifinder => søg andre computere) på de andre PC'ere som en ressource under PC1.

Alternativt kan du købe en printserver (hvis din printer understøtter det); den koster typisk o. 500 kr., og så behøver PC1 ikke være tændt for at give de andre adgang til printeren.
Avatar billede integrale Nybegynder
05. oktober 2004 - 00:13 #2
jftr: ovst. er ikke et svar, men en kommentar!
Avatar billede pwn Forsker
05. oktober 2004 - 06:45 #3
Ja, printeren er delt. I øvrigt har jeg gjort det ikke tusinde gange før, så mange gange og uden problemer. Men, er har læst her et sted, at der måske er noget specielt lige netop med Epson.
En printserver kunne godt løse problemnet, men da PC1 altid står tændt, burde det ikke være nødvendigt. Er ogfså nysgerrig efter at finde "fejlen":-)
p
Avatar billede kenp Novice
05. oktober 2004 - 09:52 #4
når du har delt den og indstalleret softwaren, så burde den faktisk finde dem selv, hvis du ikke har fjernet fluebenet i søg efter automatisk printer og mapper!
Avatar billede kenp Novice
05. oktober 2004 - 09:52 #5
så de automatiske det kan jo godt være den delte printer.
Avatar billede pwn Forsker
05. oktober 2004 - 11:51 #6
Ja, jeg mener jo også, at det burde gå¨helt af sig selv. De automatiske har jeg forsøgt at udskrive på, men der kommer blot fejl på.
Avatar billede kenp Novice
05. oktober 2004 - 13:13 #7
ja men på f.eks. lexmark, der skal man lige sikre sig at de står på en mærklig port den selv har indstalleret.
Avatar billede pwn Forsker
18. oktober 2004 - 23:18 #8
Måske det ikke var printeren, men netværket. Løst ved en ekstra printer.

mvh
p