Avatar billede k_n Nybegynder
03. oktober 2004 - 13:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

combobox / value null fejl

Jeg har et problem med en formular hvor jeg bruger combobokse til at liste valgmulighederne, men da jeg samtidig vil ha' at formularen skal åbne i en ny post, får jeg meddelsen "can't set value to NULL when checkbox property = FALSE"

Er der en nem måde hvorpå jeg kan deaktivere eller undgå at få den meddelse, når formularen åbner op i en ny post.
Avatar billede mugs Novice
03. oktober 2004 - 13:22 #1
Jeg forstår ikke hvad du mener. Hvad har din checkbox at gøre med din combo?
Avatar billede k_n Nybegynder
03. oktober 2004 - 13:42 #2
Ved jeg heller ikke, men problemet opstår kun når jeg vil ha' at formularen åbner op i en ny post og der derfor ikke står nogen værdi i mine felter.
Avatar billede mugs Novice
03. oktober 2004 - 13:47 #3
Det er muligt, at du kan override fejlen med en errhandler:

Private Sub...
Om Error GoTo errhandler
Docmd.openform ...
errhandler:
If err.number = et tal Then
Resume Next
end if
end sub

Du skal ændre "et tal" ril nummeret på den fejl du får.
Men bemærk, at fejlen ikke er rettet. Den blive bare ignoreret.
Avatar billede k_n Nybegynder
03. oktober 2004 - 14:23 #4
Har fundet fejlen.. Det skyldes (tror jeg) har en combobox med dato og har sat dennes default værdi til dato(). Samtidig bruger jeg datopicker i samme felt til at vælge anden dato hvis nødvendigt.

Da jeg gik ind i egenskaber for datopicker og satte flueben ved checkbox fungerede det uden fejlmeddelse
Avatar billede k_n Nybegynder
03. oktober 2004 - 15:12 #5
Jeg er ikke klar over om dit forslag ville virke, men du får alligevel de 100 point for hurtig respons sådan en søndag eftermiddag :)
Avatar billede mugs Novice
03. oktober 2004 - 18:19 #6
Tak for point.
Mit forslag burde fungere. Men som jeg også skriver, fejlen er ikke fundet men blot ignoreret. Det optimale er, som du også har gjort, at finde fejlen og rette den.