Avatar billede j-b-l Nybegynder
02. oktober 2004 - 10:33 Der er 7 kommentarer

Få tildelt offentlig IP adresse i et netværk

Jeg opdagede ved et tilfælde at min Mac OS X (10.3.5) indeholder en indbygget Apache server, og det skulle jo afprøves.

Problemet er imidlertid at jeg bor i en andelsforening, hvor vi har et netværk. Min nyopdagede serveren fungerer derfor kun inde i netværket, og jeg kan ikke komme ud af huset.

Lidt søgen frem og tilbage har fået mig i den vildfarelse (!?), at det er fordi at at jeg ikke har en offentlig IP adresse, men er i et netværk.

Jeg har talt med adm. der var indstillet på, at hjælpe men jeg har dog også aftalt at jeg selv vil lave lidt indledende fodarbejde før jeg sparker bolden over til ham. (det er her du kommer ind i billedet)

Hvad vil det kræve (i knofedt og økonomi) at få tildelt en offentlig IP adresse - eller er problemet et helt andet sted?

Router: Cisco 677 ADSL DMT Router
Udbyder: Tiscali
Mit kendskab til server: Intet

På forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
02. oktober 2004 - 10:44 #1
Du har en offetlig IP adresse, men det er sandsyneligvis en dynamisk.

Normalt når man kører server, så vil man have en fast.

Men du kan sagtens teste din server med en dynamisk. Bare find den
og brug den mens du tester.

Og der er også løsninger på server med dynamisk IP (dyndns og den slags).
Avatar billede belle Nybegynder
02. oktober 2004 - 11:57 #2
Du har sikkert ikke en offentlig IP men en intern IP (10.0.x.x, 172..x.x.x eller lign) og routeren har en extern ip. hvad i skal gøre er at forwarde en port på routeren til en port på din computer. Det gør i ved a logge ind på routeren via telnet og tilføje den til routerens NAT tabel.
en webserver kører som regl på port 80
cybercity har en udemærket guide til hvordan i brugeren routeren
http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/cisco_677/
i skal kigge under det der hedder Port forwarding/server

Jeg ved dog ikke om tiscali tillader at man roder i routeren. Jeg ved at TDC ikke gør
Avatar billede belle Nybegynder
02. oktober 2004 - 11:58 #3
forresten
extern ip = offentlig ip
Avatar billede arne_v Ekspert
02. oktober 2004 - 12:00 #4
Et af TDC's abonnementer tillader ikke at man roder i routeren.
Andre gør.

Men det var var da en vigtig pointe. Hvis ikke port 80 forwardes så virker
det ikke uanset om den eksterne IP er fast eller dynamisk.
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
02. oktober 2004 - 14:30 #5
hej
husk lige at du skal checke om i køre dhcp på jeres router, gør i dette så sæt dit ip nummer over jeres scop, eks bruger i dhcp og den er sat til eks at dele ud af de føreste 127 nummer ( eks 10.0.0.2-128 ), så set din server til eks 150 ( 10.0.0.150 ) så du er sikker på at der ikke er en anden bruger der får dit ip nummer, man sætter altid et statist nummer til en server....
Avatar billede j-b-l Nybegynder
03. oktober 2004 - 15:31 #6
Okay... Her er jo noget at gå videre med - Tak. Jeg kontakter admin med ovenstående og vender tilbage.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2004 - 21:45 #7
Kommet videre ?