Avatar billede atorm Nybegynder
29. september 2004 - 23:21 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Skal Bios opdateres??

Jeg har en computer med et k7s5a bundkort. Den er født med en Amd Athlon 1700 xp/1467 mhz processor. Denne er desværre brændt af så jeg har købt en AMD Athlon 2400 xp/2000mhz processor.
Når jeg nu starter op finder en en 2267 mhz processor??? derefter går den i blå skærm med en masse tekst. For langt til at jeg kan gengive det hele. Men den siger noget med at lukke ned for at beskytte computeren.

Skal Bios opdateres?? Den Bios der er på hedder AMIBIOS (C)2001 Amarican Megatrends Inc.k7s5a Release 04/29/2002 S

venligst hjælp mig. Jeg er meget på den!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. september 2004 - 23:33 #1
Bios'en skal være fra d.9/9/2002 for at understøtte din cpu, så den bør flashes.
Prøv at starte den på en windows 98 bootdisk for at se om den er stabil i dos. Hvis den er det mindste ustabil, skal du ikke forsøge at flashe den med den cpu i.
He er linket til bios download siden: http://www.ecs.com.tw/download/k7s5a.htm
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. september 2004 - 23:36 #2
Hmm.. det var en dårlig side idet de links vist ikke virker.
Her er en der plejer at virke:
http://www.ecsusa.com/downloads/k7s5a.html

Tag den nederste bios. 28/10/2002
Avatar billede atorm Nybegynder
30. september 2004 - 19:58 #3
Nu har jeg opdateret Bios. Det ser umiddelbart ud til at være iorden. Når jeg starter op siger den " AMIBIOS (C)2001 Amarican Megatrends Inc.k7s5a Release 10/01/2002s. Så det ser ud til at være i orden. Men den går stadig over i en blå skærm med besked om bl.a. "Der er fundet en fejl, og Wondows er blevet lukket ned for at forhindre beskadigelse af computeren. Spørg hardwareforhandleren om der er opdateringer til Bios, deaktiver nogle indstillinger i Bios-hukommelsen, f.eks. caching eller afskygning.
Tekniske oplysninger:
xxxstop:0x0000007E (oxcoooooo5,ox8050EE5E,oxF9E49480,oxF9E49180)"

hvis jeg i Bios sætter den på 100/100 så finder den en procossor 2000xp/1700mhz.
Hvis jeg i Bios sætter den på 133/133 så finder den en processor på 2267 mhz.

Den procossor jeg har købt er en amd Athlon 2400 Xp/ 2000 mhz

hvad gør?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. september 2004 - 21:12 #4
Tjaa.. du gør det rigtigt nok, for sådan en skal køre 133/133. Hvorfor den mener at det er en 2267 mhz er jeg ikke klar over.

Du kan prøve at lave en reparation af windows, og se om du så kan få bugt med fejlen i windows. Dine drivere er jo lagt ind hvor den kørte med en noget langsommere cpu, så måske en rep vil hjælpe på den blå skærm.

Her er et link til en vejledning: http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair
Avatar billede milter Ekspert
01. oktober 2004 - 10:38 #5
Prøv at kigge her. Der skulle du kunne se de indstillinger, du skal bruge. Hvis siden ikke vil åbne, kan det være fordi du selv skal tilføje ")" (uden anførselstegn), altså apostrof slut i enden af adresselinien.

http://139.95.253.213/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=39,E=0000000000177511139,K=357,Sxi=0,Case=obj(1224)
Avatar billede espersen Novice
01. oktober 2004 - 10:45 #6
tonny ; hvad med at nustille bios - til failsafe og så indstille bios forfra ? (men afhænger en del af opretters kendskab til netop bios)
Avatar billede espersen Novice
01. oktober 2004 - 11:09 #7
vi fortsætter her i tråden (fra http://www.eksperten.dk/spm/545713)
Avatar billede atorm Nybegynder
02. oktober 2004 - 14:35 #8
Jeg har nu prøvet at sætte en AMD Athlon 1700 xp (en jeg har lånt) i computeren. Her finder computeren den rigtige processor type. Men den går stadig død i opstarten.
Jeg har fuldt "milter´s" råd og været inde på den side har foreslår. Der oplyses at Clock Mult. skal være 15. Men jeg kan jo ikke se nogen steder om den er det.
Jeg har også prøvet at starte op på XP-cd. men den går død inden går når ret langt.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. oktober 2004 - 15:01 #9
Prøv lige at kigge efter boardversionen oppe i det ene hjørne. På det bundkort jeg har liggende er det 3.1

Skriv også lige ned hvad der står på selve processoren, så vi kan checke at det rent faktisk er en 2400 cpu, du har.

Det tal du skriver indikerer at multiplieren er 17, hvilket vist slet ikke laves efter hvad jeg kunne se på nettet, og også ud fra milter's side.
Avatar billede atorm Nybegynder
02. oktober 2004 - 15:20 #10
Der står: VER:3.1.
På processor står: axda2400dkv3c. 9644361260256. aiub 0336rpmw.
Avatar billede milter Ekspert
02. oktober 2004 - 15:34 #11
Et vildt gæt. Du skrev, at den gamle CPU brændte af. Du har vel ikke installeret et program, som overclocker din CPU? Jeg ved ikke, om det kan lade sig gøre, men hvis det stadig ligger der, kunne det måske skabe ravage.
Avatar billede atorm Nybegynder
02. oktober 2004 - 16:23 #12
Nej det har jeg ikke. Den måde at jeg har fundet ud af at CPUén var brændt af på, var at prøve at sætte en cpu mage til over i pc´en, så virkede den igen. Så tog jeg den som jeg troede var brændt af over i den anden pc. Den var nu død.

Man kan el ikke forestille sig at den bios opdatering jeg har lavet og som ser ud til at virke allegevel ikke duer?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. oktober 2004 - 16:41 #13
Jo, det kan man godt, men prøv at løse det ved at flashe bios'en en gang til og se om det løser problemet med genkendelse af cpu'en.

Din cpu er af den rigtige "familie", men nummeret afslører ikke om det er en 2400. Samme nr findes også på 2000 og 2100 viste en søgning på Google.

Du kan prøve at montere cpu'en i et andet bundkort og se hvad den bliver genkendt som i det.

Sidste mulighed som jeg har været lidt tilbageholdende med at foreslå er at flashe med en HoneyX OC bios, for at se om den kan få bedre styr på din CPU.
http://www.lejabeach.com/ECS/ez.html

Den eneste grund til at jeg overhovedet vil foreslå det, er at jeg selv kører med en sådan bios i et bundkort magen til dit, og det kører fint.
Avatar billede atorm Nybegynder
02. oktober 2004 - 16:47 #14
Jeg sidder og kigger på de forskellige bios opdateringer jeg har downloaded. De ligger på en diskette. Til min skræk popper Norton pludselig op og siger den har fundet følgende: Scan type:  Manual Scan
Event:  Virus Found!
Virus name: NYB
File:  Boot Sector for drive A:
Location:  Boot Record
Computer:  SBVPRIVAT
User:  Formidler
Action taken:  Clean failed : Quarantine failed :
Date found: Sat Oct 02 16:40:19 2.
Denne er garenteret røget over på den pc jeg har problemer med. Ellerkommer måske derfra.
Men er det mit problem? kan jeg gøre noget? Jeg har haft prøvet at sætte en anden harddisk på pc. Men den går også død.
Hvor ligger den virus. Det er jo ikke i nogen af de filer der ligger på disk´en.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. oktober 2004 - 16:53 #15
Den ligger i boot record'en på disketten, men har bestemt intet med din cpu-fejl at gøre. Til gengæld kan den godt have noget at gøre med den blå skærm i windows at gøre.
Start med at lave en ny windows98 bootdiskette og flash så bios igen.
Genstart, stadig med bootdisketten i og skriv så denne kommando:
fdisk /mbr
og tryk enter.
Den vil rense bootsektoren på harddisken hvis den er kommet derover og er ellers uskadelig for dine data.
Avatar billede atorm Nybegynder
02. oktober 2004 - 17:18 #16
Jeg har gået alle mine startdiské igennem. De har alle de virus. Det har alle de diske som jeg har de nye bios på også.
Da jeg nu skal bruge en ny startdisk. Så kan jeg vel downloade denne. Skal det være en win 98 disk??
Når jeg nu starter på den start disk jeg downloader og opdaterer bios igen kan jeg så godt køre fdisk/mbr når nu pc har køre NFTS?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. oktober 2004 - 17:56 #17
Jeg ville downloade en windows 98 bootdisk, da du så har en fdisk, som du jo skal bruge til fdisk /mbr tricket. Men det kunne egentligt lige sågodt være en msdos 6.22 eller windows95 diskette.

Ja, det kan du godt idet, den kun genskriver bootsektoren, men ikke den del hvor bootloaderen til xp ligger. Alle filer osv vil der ikke ske noget med. Det er helt farefrit at bruge.
Avatar billede atorm Nybegynder
02. oktober 2004 - 20:16 #18
Jeg har gjort som tonnybrandt foreslog. Nu er den "blå skærm" forsvundet. Men xp går i stå i opstarten. Jeg har igen prøvet at sætte en 1700xp processor i. Men det ændre intet. Den går stadig i stå i opstarten. Jeg har også prøvet at boote på XP-cdén. Men det er som om der ikke sker noget. Den går ind og læser på den, men den køre alligevel i den almindelige xp opstart.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. oktober 2004 - 20:48 #19
Ok, det var da et skridt på vejen.

Så prøv at downloade installations bootdisketter til xp:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=55820edb-5039-4955-bcb7-4fed408ea73f&displaylang=en

Husk at vælge det rigtige sprog !!

Prøv så at boote på disse disketter, og se om den nu kan komme igang med en repair. Vejledningen er her: http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair
Avatar billede atorm Nybegynder
02. oktober 2004 - 23:14 #20
Nu er den gået helt død. Jeg opdaterede med den bios du nævnte. Den var meget sjov da jeg kunne stille fsb. Jeg kunne få den til at finde en 2200 xp og en 2600xp. men ikke en 2400xp som vitterligt sidder i. Desværre gik det galt da jeg prøvede at sætte den til 147/147. Så gik den ud og det har ikke været muligt at tænde den igen. Der sker intet når jeg trykker på knappen. Dvs. den lyser og blinker lidt. Men der kommer intet op på skærmen.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. oktober 2004 - 23:24 #21
147 er altså også meget højt !!

Meningen var at du blot skulle stille den på de 133/133 og se om den så ville vælge den rigtige hastighed.

Jeg tror nu ikke du har skadet hverken cpu eller bundkort, men bios'en sidder "fast" på den høje hastighed og skal derfor resettes.

Tag strømstikket fra, åbn computeren og find reset jumperen, som sidder lige ved siden af batteriet. Flyt den over på de 2 ben der er nærmest pci slot'ene i et par sekunder og sæt den så tilbage igen på de de to "bageste" pins.

Sæt så strømstikket i igen og se om der så ikke kommer liv i den.
Avatar billede atorm Nybegynder
04. oktober 2004 - 23:12 #22
Det virkede. Jeg fik gang i den igen og fik sat den ned på en hastighed hvor den ikke gik ned.
Jeg har i øvrigt formateret maskinen og lagt xp ind påny. Nu kører det hele uden problemer. Det skla dog bemærkes at den stadig oplyser en forkert processor i opstarten.
Men da den nu kører godt er det vel ikke et problem, eller er det?
Med den nye smarte bios jeg lagde ind kan jeg jo indstille hastighederne næsten som jeg vil. Hvordan mener du jeg bør sætte den?
Den står nu på 124/124 og siger XP2600 /2,11ghz. Men jeg har også kørt på 133/133 hvor den siger 2268 mhz.
Hvis jeg sætter den 138/138 siger den 2400 mhz. På 110/110 siger den xp2200.

Jeg har ikke turdet prøve de højere hastigheder.

Kan det skade maskinen at jeg lader den stå på 124/124 eller måske 133/133 ??
Det giver jo en noget hurtigere hastighed end den processor jeg faktisk har købt!
I øvrigt tak for den store hjælp gennem forløbet
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. oktober 2004 - 23:32 #23
Velbekomme *s*

Jeg synes at du skal køre den på 133/133. Grunden er den at pci og agp bussen så kører den korrekte hastighed, og det samme gør din ram.

Det eneste du skal være opmærksom på, er hvor varm din cpu er ved den hastighed. Har du en ordentlig køler på skulle det ikke være et problem.
Jeg kan fortælle at min kører med en cpu temperatur på 60 grader. Det er lidt i overkanten, men den bliver først ustabil ved 70-80 grader og brænder helt af ved 90 grader. Det sidste har jeg dog endnu ikke prøvet *G*

Der er flere programmer som kan fortælle dig temperaturen, mens du er i windows. Jeg har alligevel Everest home, så jeg bruger det program.
http://www.snapfiles.com/get/everest.html

Kig under pc | sensorer
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. oktober 2004 - 23:34 #24
Under motherboard | cpu, kan du også se hvad everest tror din cpu er for en. Det kunne være lidt sjovt at se, da den også skriver multiplieren på.
Avatar billede milter Ekspert
04. oktober 2004 - 23:36 #25
Jeg har fulgt jeres tråd her. Godt gået, tonnybrandt
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
05. oktober 2004 - 00:17 #26
milter > Mange tak *s*