Avatar billede hbx Nybegynder
05. marts 2001 - 18:05 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Tekniske specifikationer

Jeg er ved at undersøge tekniske specs til MS-SQL og har brug for hjælp til....

Er der flere end disse OS\'er til Oracle 81:
Unix, Windows, NT, mainframes, AIX, HP 9000 Series HP-UX, Linux, Intel, Sun Solaris Intel, Sun SPARC Solaris?

Og er der flere platforme end disse:
MS-Office 2000, Concorde XAL, Concorde Axapta?

Hvilke krav stilles til computer og hardware, fx CPU (stort set alt op til 4 CPU\'er?)og pentium?
Avatar billede egonspock Seniormester
05. marts 2001 - 20:45 #1
Øh, hbx, ved du overhovedet hvad du gerne vil vide noget om. MS-Office 2000 ( og 2001) er ikke platforme, Intel er ikke et OS, etc. Hvis du spørger om MS-SQL og Oracle 81(mener du 8i eller evt. 8.1.6 eller 8.1.7.1) hvad mener du egentlig, og hvorfor skulle Oracle f. eks. ikke kunne køre på mere end fire CPU\'er? Jeg kender da en maskine med 6, hvor det kører fint på!

Kunne du måske være lidt mere konkret og spørge et rigtigt spørgsmål!
Avatar billede pnielsen Nybegynder
06. marts 2001 - 01:45 #2
Hej hbx
Jeg vil give egonspock ret! Det er et lidt skævt stillet spørgsmål!

1. Ja Oracle kan også køre på f.eks. VMS,MVS, windows 2000 og novell. Desuden kan man køre
personal edition på win95/98.
2. Nu siger du platforme, men nævner så applikationer.......?? Og ja Oracle kan håndterer adgang fra f.eks. access i office pakken! Og ja Concorde kører også fremragende på Oracle.

Oracle kan kører på stort set alle nutidens maskiner. Antalet af cpu\'er og RAM afhænger
helt af hvad du har brug for! En af Oracles egne kører f.eks. med 28 cpu\'er, mens min egen lille linux med 166 mhz processor kører glimrende til den application den kører.

Er det svar nok ? Ellers må du skrive igen!

Avatar billede hbx Nybegynder
06. marts 2001 - 13:48 #3
Egonspock - der er ingen grund til at svare nedladende....

Jeg undersøger om Oracle 8i (nåja, MS-SQL var en skrivefejl) er den rigtige DB til en mindre virksomhed, der overvejer at gå e-business-vejen.

Men jeg lettere blank mht platforme, krav til CPU\'er og hvilken pentium, der skal til for at det kører.....

I det materiale jeg har kunne finde (research på Nettet), er ovenstående hvad jeg har kunne finde. Jeg har fx ikke kunne finde nogen steder, der kan forklare forskellen på OS og platform...og det med de 4 CPU\'er har jeg fundet - hmmmm - et eller andet sted på Oracles sider.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
06. marts 2001 - 23:51 #4
Læste du mit svar ???
Jeg mener det fortæller dig det du har brug for!

Oracle 8i er afgjort et godt valg! Dermed ikke sagt at andre databaser ikke kan gå, men forskellen på f.eks. ms-sql og oracle er at du kan gå på andre platforme end NT/win2k med Oracle.
Det betyder at du senere hen kan flytte din database til en stor unix maskine, hvis behovet ligger der!
Microsoft lover at deres nye windows 2000 datacenter server er meget mere skalerbar, men lad os nu se ;-)

Jeg får tit dette spørgsmål om hvilken hardware kunden skal købe, men kan aldrig give et konkret svar! Det er umuligt at sige hvad man skal købe af hardware, før man har set applicationen og dens belasting af serveren.
Måske kan din application køre på NT 200 Mhz med 1-5 brugere, men hvad hvis du kommer op på 100+ ?

Et andet spørgsmål, som også kommer op er:
Har du unix erfaring? Eller skal du til at starte fra grunden af på en Unix ?
Oracle er i sig selv et stort værktøj at sætte sig ind i, med utroligt mange muligheder!
Så vælg måske at ligge den på en stor NT maskine med masser af RAM, så du bruger tiden på Oracle! (eller omvendt unix istedet for NT!)