Avatar billede Slettet bruger
28. september 2004 - 08:42 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Koble sig på forskellige trådløse netværk med samme netkort?

Hej!

Hjerhjemme har jeg et trådløst netværk, som min bærbare benytter.

Da jeg har sat en server op på den, har jeg behov for fast intern IP-adresse, da min anden bærbare også er på netværket, og min router skal jo vide hvor den skal forwarde trafikken hen.

Hos min kollega har han også trådløst netværk, dog sat op med DHCP, så han automatisk får konfigureret hele skidtet.

Når jeg besøger ham kan jeg jo så af gode grunde ikke gå på nettet, da min IP-adresse ligger udenfor hans netværksadresse.

Mit spørgsmål er nu, hvordan får jeg lavet det så jeg kan gå på nettet begge steder, alt efter hvilket netværk der er tilgængeligt?
Avatar billede mc_goblen Praktikant
28. september 2004 - 08:49 #1
Gå ind under din TCP/IP-protokol og indtast dine oplysninger under "Alternativ konfiguration"

- Kan det så ikke virke?
Avatar billede mc_goblen Praktikant
28. september 2004 - 08:50 #2
Det er vist nok sådan:

Under generalt lader du den stå til DHCP. Hvis der er en DHCP-server der uddeler IP benytter du denne, er der ingen DHCP-server bruger den den alternative.
Avatar billede dragox Nybegynder
28. september 2004 - 08:51 #3
Det jo den gode gamle opsætning af netværk.

Gå ind i din tci/ip og tilføj de adresse du gerne vil have forbindelse til under avanceret
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2004 - 09:01 #4
Jeg kan ikke finde noget der hedder "Alternativ konfiguration" (XP Pro)
Er det under Standardgateways eller under IP-adresser at jeg skal indtaste noget?
Avatar billede mc_goblen Praktikant
28. september 2004 - 09:13 #5
Gå ind under Netværksforbindelser. Så vælger du din LAN-forbindelse, højreklikker på den og vælger Egenskaber. Her inde vælger du Internetprotokol (TCP/IP), markerer den og vælg Egenskaber. Herefter kommer du ind hvor du kan vælge Alternativ Konf.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2004 - 09:32 #6
Ikke på min udgave af XP :/

Måske er det fordi jeg har en Internetgateway sat op?
Avatar billede mc_goblen Praktikant
28. september 2004 - 10:05 #7
Det kan da godt være, men ud over din Internetgateway skulle du også meget gerne ku se din almindelige LAN-forbindelse.

Men hvis ik du kan få det til at virke, kunne du evt. lave en reg-fil med de korrekte indstillinger?
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2004 - 13:52 #8
Min almindelig LAN-forbindelse bruges jo slet ikke, da jeg bruger den trådløse.

Men, uanset hvad er det ens inde under den trådløse, der er heller ikke nogen "Alternativ konfiguration"

Tror du ikke at det er når den er sat op til DHCP at du har adgang til alternativ konfiguration?
Avatar billede mc_goblen Praktikant
29. september 2004 - 11:26 #9
Jo, det lyder meget rigtigt, men ideen er jo også at du skal sætte den til at benytte DHCP. - og så ellers indtaste din IP under alternativ konfig. Dette betyder at du altid benytter dig af DHCP-serveren hvis den er til stede, og så i de tilfælde hvor den IKKE er til stede (ligesom den ikke var hjemme hos dig?) så bruger den den alternative konfiguration. - altså den faste IP
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2004 - 15:09 #10
DHCP server er der både på min router og mit kabelmodem, men da jeg skal bruge den samme interne IP-adresse for at kunne have en server har jeg deaktiveret DHCP inde i Netværksforbindelser.
Avatar billede mc_goblen Praktikant
01. oktober 2004 - 13:18 #11
Jeg tror ikke jeg så er helt med på dit spørgsmål... - Desuden har jeg også lidt svært ved at hjælpe, da jeg ikke selv har mulighed for at sidde ved et trådløst netværk for tiden! Så jeg trækker mig tilbage for dette spøgsmål.

Men håber der kommer en klog person forbi som jeg hjælpe dig!

Rigtig god weekend!
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2004 - 14:36 #12
Hej!

Jeg trornok jeg fandt svaret i http://www.eksperten.dk/spm/545331 men kan desværre ikke teste før tirsdag, men vil lige vende tilbage :)

Og også god weekend til dig :)
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2004 - 17:32 #13
Det med batch filer virker perfekt :)