Avatar billede k_n Nybegynder
27. september 2004 - 16:39 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

registrering af bookede tider

Jeg er total newbie, så jeg har hårdt brug for hjælp.

Jeg mangler en database til registrering af bookede tider
Hvis der er nogen der ideer eller eksempler på ligende database
hører jeg meget gerne fra jer.
Eksempler kan sendes til min mail: carlos@lite.dk

Indhold og funktioner:

- Skal indeholde et kunderegister
- Skal indeholde kalender
Skal kunne se dagens eller ugens bookede og ledige tider og herfra kunne booke nye tider

Booking af kabine #1 er ALTID af 1. times varighed og fra hele klokkeslæt fra kl. 08 til kl. 18.00

Booking af kabine #2 er ALTID af 1. times varighed fra 08.30 til 17.30
Avatar billede lars_hoeberg Praktikant
27. september 2004 - 20:13 #1
Der skal du nok forvente at komme til at betale noget for at nogen vil udvikle det
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
28. september 2004 - 00:10 #2
enig
Avatar billede k_n Nybegynder
28. september 2004 - 09:09 #3
Jeg forventer ikke at nogen skal udvikle en fuldt funktionsdygtig dabase til mig. Som jeg også skrev, så er det ideer eller evt. eksempler på noget ligende som jeg kan lege lidt videre med.

Egentlig burde det være rimelig simpel.
Kunderegisteret har jeg oprettet og da tiderne ligger fast er der ingen grund til at regne i timer/minutter

Kan se ud fra andre spørgsmål og svar, at kalender funktionen ikke er så ligetil, men har en ide om at bruge microsoft monthview control og herfra kunne udvælge en dato, hvorefter jeg gerne ville ha' en dropdown boks eller liste med ledige tider for nettop den dag. Gerne en for hver kabine.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
28. september 2004 - 22:26 #4
Netop det simple spg. "ledige tider for en dag" er dét spørgsmål, som tager tid at lave. Jeg skal faktisk selv i gang med at lave et bookingsystem, hvor jeg regner med, at over halvdelen af design- og programmeringstiden vil beskæftige sig med rapportering af ledig tid. Årsagen er, at spg. kan gælde:
-"Ledig tid, for en tilfældig kabine"
-Næste ledige tid for kabine 2
-Vil du booke fra 16.45 til 17.45, hvis der ellers ikke bliver booket?
etc.
Hvis du laver en skrabet løsning, hvor du forudsætter, at der kun er 10 tider på den ene og 9 tider på den anden, kan du komme hæderligt igennem med én "tidstabel": Booking-nr (f.eks. autonummer), Kabine-nr., Dato, Tid-id. Tid-id kan være "Tid1", hvor du et andet sted ved, hvad dét betyder. Jeg ved, at dette er en grov forsimpling, men så kommer mand nemmere igennem, og så må du udvide efterhånden. Herefter synes jeg, at du må se på resten, eller udbyde opgaven (Jeg er frisk)
Avatar billede k_n Nybegynder
29. september 2004 - 22:58 #5
Den skrabede model med 10 faste tider på den ene og 9 på den anden, var det jeg havde tænkt mig. Der er jo ingen grund til at gøre det mere avanceret end nødvendigt :-). Kunne dog godt forstille mig at jeg kunne blive ret bidt af dette her, men skal vist ha' sat mig lidt mere ind i VB inden jeg kaster mig ud i en mere avanceret løsning.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
29. september 2004 - 23:17 #6
..alstå, du kan fortsætte med min løsning med en "tidstabel"..
Avatar billede k_n Nybegynder
29. september 2004 - 23:46 #7
ja
Avatar billede k_n Nybegynder
30. september 2004 - 11:34 #8
jeg har accepteret svaret og arbejder videre med sagen
Avatar billede k_n Nybegynder
01. oktober 2004 - 10:48 #9
hmm.. hvorfor kan jeg ikke accepter og lukke spørgsmålet
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
02. oktober 2004 - 01:53 #10
Den er klassisk: Du skal først vælge, så svareren bliver markeret (oftest blå) og dernæst tryk acceptér. I dette tilfælde skal du vælge mig på en liste over én person...