Avatar billede sp Nybegynder
27. september 2004 - 14:59 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

Ny harddisk med mindre støj?

Hej.

Jeg har i øjeblikket en 13,6 GB harddisk fra IBM på min Windows XP
Hvordan er mulighederne for at reducere støj fra evt. blæser og måske en bedre/hurtigere harddisk?
Avatar billede bredan1977 Nybegynder
27. september 2004 - 15:01 #1
Vil du skifte eller mener du på den du har NU?
Avatar billede encoder Nybegynder
27. september 2004 - 15:03 #2
din 13.6 GB er en ældre version og tænker/larmer mere. og er langsommere end nye, du kan købe billige harddisk hos www.shg.dk
fx. en 40 GB som køre rigtig godt og hurtig, som også vil passe til din PC.
Avatar billede sp Nybegynder
27. september 2004 - 15:04 #3
Jeg vil gerne skifte til en *helt ny* anbefalelseværdig harddisk med køling
Avatar billede sp Nybegynder
27. september 2004 - 15:07 #4
Kan I anbefale en god og støjsvag en?
Avatar billede encoder Nybegynder
27. september 2004 - 15:09 #5
køb en Maxtor, den kan du næsten ikke høre og der behøver du ikke køling, fordi så kommer der jo mere støj fra de blæsere.
Avatar billede jpvj Nybegynder
27. september 2004 - 15:15 #6
I dag larmer moderne harddiske meget mindre.

Om du køber Seagate, Maxtor eller IBM/Hitachi er mht. larm ligegyldigt. Maxtor er en anelse billigere en Seagate. Det kan næsten ikke betale sig at købe 40GB, og de kan være svære at opdrive.

Kig efter modeller med betegnelsen "Fluid" (flydende ophæng) - det er de mest støjsvage.

Disse 2 diske er efter min mening et rigtigt godt køb for dig:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37862
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18960
Avatar billede evilfish Nybegynder
27. september 2004 - 15:19 #7
Hvis du køber harddisk til hvor windows kører, vil jeg anbefale en harddisk meget stor RPM. Du kan få nogle på 36.7 GB fra maxtor der kører 15000 RPM. Dette vil give det hurtigt program start, og knap så meget ventetid. Til lager vil jeg købe en på noget større plads hvis nødvendigt. Her behøver RPM ikke være stort.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. september 2004 - 15:33 #8
Der findes et værktøj, fra IBM/Hitachi til at reducere harddisk støj med. Støjen reduceres dog på bekostning af harstigheden, men programmet er gratis og kunne måske være en start!

Programmet hedder Feature tool og findes her: http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm#Installation

Desuden vil jeg som ny disk gerne anbefale Hitachi.
Avatar billede sp Nybegynder
27. september 2004 - 16:14 #9
Det også fordi der er en blæser på harddisken som siger noget.
Avatar billede evilfish Nybegynder
27. september 2004 - 16:18 #10
Det kan være blæseren kugleleje er gået istykker. Men uanset hvad, vil en ny harddisk aldrig være en dprlig ide :D
Avatar billede sp Nybegynder
27. september 2004 - 16:21 #11
Skal man bruge andet til harddisken for montage?
Avatar billede evilfish Nybegynder
27. september 2004 - 16:23 #12
Nej. Det udstyr du har på din nuværende harddisk, burde være nok til at du kan genbruge det. Dog... Hvis det er meget gammel, kan det være du skal have andet montage udstyr.
Avatar billede evilfish Nybegynder
27. september 2004 - 16:24 #13
Det består normalt af 4 skruer. Nogle gange flere. Af hvad jeg har erfaret
Avatar billede sp Nybegynder
27. september 2004 - 16:26 #14
Men det er altså ikke nødvendigt med køling. Der er en blæser ved harddisken som støjer noget.
Avatar billede evilfish Nybegynder
27. september 2004 - 16:27 #15
Nej, jeg mener ikke køling er noget man har vildt brug for hos harddiske. De bliver ikke så varme nutildags.
Avatar billede sp Nybegynder
27. september 2004 - 20:36 #16
Nåh ok.... Det er kun de ganle harddiske?
Avatar billede sp Nybegynder
27. september 2004 - 20:45 #17
>Disse 2 diske er efter min mening et rigtigt godt køb for dig:
>http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37862
>http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18960

I nogle af anmeldelserne står der at de både larmer og bliver varme?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. september 2004 - 09:52 #18
Når man tager en skive metal og spinner den op til 7200 rpm og samtidig kommer den ind i en kasse der kun lige er stor nok, så er varme og vibrationer uungåelige.

Desuden kommer støjen meget an på dit kabinet.

Varmen kommer også an på dit kabinet harddiske kan selvfølgelig klare at blive varm ved "normal" omgivelses temperatur!

Til dæmpning af harddisk støj bruger man blandt andet NoVibes: http://asp.webconsult.dk/privat/ShowProds.asp?c=6 Disse fåes både med og uden køler, aktiv eller passiv.

Der findes ikke harddiske (så vidt jeg ved) der er født med en blæser på. Så hvis din harddisk støj skyldes en blæser, så skift den da ud med en ny og bedre blæser: http://asp.webconsult.dk/privat/ShowProds.asp?c=8
Avatar billede sp Nybegynder
28. september 2004 - 12:31 #19
Det er selve harddisken som siger en lyd når den ikke læser/skriver, som om der er en blæser inde i eller noget. Men som du skriver så siger nyere harddiske mindre. Så må løsningen vel være at jeg bare køber en ny og evt. noget dæmpning af harddisk.
Min nuværende harddisk har ingen køling.
Avatar billede sp Nybegynder
28. september 2004 - 19:54 #20
Du anbefaler mig at købe en SATA disk. Den gamle er vist en ATA.
Avatar billede sp Nybegynder
28. september 2004 - 20:00 #21
Tak til alle der har bidraget til spørgsmålet.
Avatar billede sp Nybegynder
28. september 2004 - 20:01 #22
Jeg fandt denne http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=22272

Den er en ATA med nogle ret gode anmeldelser. Og hvis jeg ikke er tilfreds med støjen, køber jeg noget dæmpning