Avatar billede tudekoen Nybegynder
26. september 2004 - 21:58 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kodak LS443 Digital Kamera i linux

Hej eksperter!

Jeg kan simpelthen ikke få mit digital kamera til at virke, Hverken gphoto2 el. noget andet kan detecte det selvom det burde kunne, da kameraet er understøttet.

Så det må være et eller andet elementært jeg har overset...!?

Kameraet skal tilsluttes USB porten. USB er korrekt konfigureret til mus og tastatur. Er der noget specielt med digital kameraer?

Jeg bruger Debian Sarge med KDE desktop  og 2.6.8.1 kerne.
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2004 - 01:52 #1
Prøv engang om du får noget interessant med denne kommando:

lsusb
Avatar billede lassebm Nybegynder
27. september 2004 - 08:19 #2
nogen kamera skal bare mountes som sda eller sda1.

Måske et forsøg værd.
Avatar billede tudekoen Nybegynder
27. september 2004 - 12:24 #3
Output fra lsusb:

Bus 003 Device 003: ID 04b3:3005 IBM Corp.
Bus 003 Device 002: ID 04b3:3006 IBM Corp.
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000
Bus 002 Device 002: ID 046d:c506 Logitech, Inc.
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000

Ingen Kodak kamera :/
Avatar billede tudekoen Nybegynder
27. september 2004 - 12:29 #4
Ok, hvordan mounter jeg via sda?
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2004 - 13:04 #5
Det output fra lsusb, var det mens kameraet var sluttet til? Så skulle der nemlig meget gerne have stået noget i stil med:

Bus XXX Device XXX: ID 040a:0568

Når den slet ikke bliver listet, tyder det på, at kameraet ikke er korrekt sluttet til.
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2004 - 13:05 #6
Og ja, tallene i mit eksempel er netop koden for det kamera.
Avatar billede tudekoen Nybegynder
27. september 2004 - 14:53 #7
Ok, jeg tog kameraet ud af dockingstationen og tilsluttede, og så kom det rigtige output fra lsusb. Men det forsvinder igen efter et stykke tid. Jeg vil gætte på at kameraet går i standby eller noget i den stil...
Kan man ikke reloade usb'en så den opdager det igen... så jeg ikke skal genstarte hele tiden?
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2004 - 15:02 #8
Prøv at have gphoto2 startet, når du sætter kameraet i dockingstationen. Jeg vil tro at det bare går i standby, fordi computeren ikke siger "Hej, dig kender jeg godt." (Man kan se noget tilsvarende på min USB-mus, hvor der er et lys, der først bliver tændt, når driveren bliver indlæst.)
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2004 - 15:02 #9
Og det skulle ikke have været et svar.
Avatar billede tudekoen Nybegynder
27. september 2004 - 15:24 #10
Ok

Det virker ikke når jeg prøver at sætte det i dockingstationen og starter gphoto2.
Jeg kan slet ikke nå, at få fat i kameraet med gphoto2, hvis jeg skal genstarte, så går kameraet i standby og forsvinder :(
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2004 - 15:56 #11
Måske skal hotplug lige sættes op til det først. som root gøres følgende:

/usr/lib/libgphoto2-2/print-usb-usermap > /etc/hotplug/usb/usbcam.usermap

cp /usr/share/doc/libgphoto2-2/linux-hotplug/usbcam.group /etc/hotplug/usb/usbcam

Lav en brugergruppe, der hedder camera og sørg for at de ønskede brugere er medlem af den gruppe.
Avatar billede tudekoen Nybegynder
27. september 2004 - 17:59 #12
Følger instrukserne, men er stadig ikke heldig... men tak for din udholdende hjælp :)
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2004 - 20:05 #13
Jeg er bange for, at det er slut med hjælpen nu, for jeg kan ike finde på mere.
Avatar billede lassebm Nybegynder
28. september 2004 - 16:59 #14
Prøv evt at starte gphoto2 som root.. (hvis den grafiske frontend hedder sådan)

Der kan være nogle rettighedes problemer!

Du kan evt scanne programmet med

gphoto2 --detect (mener jeg)
Avatar billede tudekoen Nybegynder
20. oktober 2004 - 16:09 #15
Ja, problemet er at kameraet går i standby og derpå ikke kan "genopdages" via USB... men hvis jeg er hurtig til at overføre billederne, så virker det fint med gphoto2.