Avatar billede encoder Nybegynder
26. september 2004 - 21:43 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

IDE Controller valg

HeY derude, det er sådan at jeg ikke har RAID. og har ikke plads til flere Harddiske, har allerede 3 kørende[200+200+120] samt en brænder. OG nu skal jeg altså igen have lidt mere plads. Så har jeg tænkt på at købe et IDE controller så jeg kan sætte 4 mere til ELLER købe en nyt bundkort med RAID, hvad vil i anbefalde ?
Jeg skal brugeen IDE controllere som vil køre ligesom jeg hente fra min andre HDD, altså at Controlleren ikke er langsom.
Jeg har kigget på 2 foreskellige:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=330055
http://www.bj-trading.dk/dk/info.asp?varenr=CON-PR-6

Jeg er åben for alle infomationer også om foreskellen på en IDE controller og RAID.
Mvh Allan.
PS. håber på en masse svar :)
Avatar billede benneharli Juniormester
26. september 2004 - 22:57 #1
Hvorfor ikke købe et nyt bundkort der kan køre S-ATA? Det koster nogenlunde det samme, og så kan du opgradere din CPU på et tidspunkt hvis du har lyst til det...
Avatar billede halifax Nybegynder
27. september 2004 - 00:19 #2
En PCI Promise IDE133 controler til ca. kr. 300,00 ville være helt fint til endnu 4 diske. Teoretisk hastighed for IDE vs. SATA interface 133MB/s vs 150MH/s. I praksis har det ikke den store betydning, da diskene endnu ike kan leve op til max teoretisk hastighed.

For private brugere er RAID 0 eller RAID 1 mest interessant for henholdsvis større hastighed, RAID 0, hvor to helt ENS diske er sat op til at virke som én stor disk, hvortil data skrives tilfældigt. Ulempen er bl.a. at såfremt en disk går ned, er data tabt for dem begge.
Eller RAID 1 for større sikkerhed, da to diske her spejles (mirroring).

Læs mere om RAID konfigurationer her
http://www.fact-index.com/r/re/redundant_array_of_independent_disks.html
Avatar billede encoder Nybegynder
27. september 2004 - 00:38 #3
tak for dit svar Halifax. Jeg kan ikke bruge benne... svar til noget da jeg nuværende køre med ATA og ikke SATA. Jeg har bare fået af vide at "PCI PORT: 66 MHz"
er vigtig, men hvad er det ?
Avatar billede halifax Nybegynder
27. september 2004 - 21:43 #4
I en pc er der forskellige "bus-systemer" (sub-systems) med hver deres hastighed. Fx. cpu bus på 200MHz svarende til en FrontSideBus (FSB) på 800MHz i et Pentium 4 system. Og tilsvarende 400Hz i et AMD Ahtlon system.
Uden hensyn til, hvilken 32-bit CPU man har, er hastigheden på PCI bussen 33MHz og på AGP bussen 66MHz. Windows er et 32-bit styresystem.

På denne side kan læses om 33MHz og 66MHz PCI bus systemer. Så vidt jeg forstår er 64-bit 66MHz PCI til 64 bit cpu'er (som de nyeste fra AMD) og 64-bit styresystemer.
http://www.adaptec.com/worldwide/product/markeditorial.html?sess=no&language=English+US&prodkey=pci64bit&type=White%20Papers

AMD's nyeste kan både køre 32 bit (Windows) og 64 bit. Et det sådan et system du har siden du har fået at vide, citet: "bare fået af vide at "PCI PORT: 66 MHz"

Hvis du kikker på varenr. 330055 til kr. 275,00 fra shg.dk (klik på Infobox=forstørrelsesglasset) vil du se, der står
PCI PORT: 66 MHz. (Men kan godt bruges i en 33 MHz PCI port!)
IDE HASTIGHEDER: Understøtter ATA33/ATA66/ATA100/ATA133
DATA TRANSFER RATE: Op til 133 MB/sec (med ATA133 drev)

Mon ikke det er noget, du kan bruge?