Avatar billede jeanette18 Nybegynder
26. september 2004 - 10:52 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Isass.exe - systemfejl = windows er blackout

Jeg har fået til opgave at løse et problem på en virksomhedscomputer. Den melder Isass.exe - systemfejl og med flg. melding: en I/O-handling igangsat af registreringsdatabasen mislykkes. Registreringsdatabasen kunne ikke indlæse, udskrive eller rydde en af filerne som indeholder systemets billede af registreringsdatabasen.
Eneste mulighed jeg har for at få "kontakt" med windows er via en repair.
Jeg har aldrig haft brug for denne operation, så jeg er ikke klar over hvilken rækkefølge og kommandoer jeg skal vælge inde i billedet hvor jeg nu står. Der er en del kommandoer at vælge imellem, men hvilken skal jeg starte med?
Det er en windows XP-pro maskine og den er opdateret med SP2.
Kan fortælle at windows pr. automatik har kørt en scandisk og meldte også fejl, men jeg kunne ikke nå at registrere fejlmeldingerne. Har heller ikke kunne komme ind i systemets fejllog.
Håber der er nogen der giver mig en hjælpende hånd.

På forhånd tak.
Avatar billede serverservice Praktikant
26. september 2004 - 11:00 #1
Hvis det er repair, kan du se den her under windows repair, http://www.dannyboyd.frac.dk
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
26. september 2004 - 11:20 #2
Hey dannyboyd. Tak for linket. Glæder mig til at studere dit site nærmere. Vedr. punkt 2, reperation via consolmode. Hvornår bruger man den løsning?

Vedr. dette her problem følger jeg dine anvisninger og ser hvad der sker.
Avatar billede ebe Praktikant
26. september 2004 - 11:23 #3
Bare for en sikkerheds skyld....
Er det Lsass eller Isass(isass)? Lsass.exe er en legitim windows fil, isass.exe er en virus, jeg mener det er sasser.
Avatar billede serverservice Praktikant
26. september 2004 - 11:24 #4
den bruger man til at køre bestemte doskommandoer f.x chkdsk hcor man ikke kan komme i windows eller man kan kopiere noget over eller slette.
http://www.wown.com/j_helmig/wxprcons.htm
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
26. september 2004 - 11:27 #5
ebe> nej det er ikke virus der er problemet. Tak for opmærksomheden.
Dannyboyd> ok har aldrig før arbejdet med dos. Jeg er igang med en repairen.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
26. september 2004 - 11:33 #6
dannyboyd> ved du hvilken opgave denne Isass exefil har i windows?
Avatar billede ebe Praktikant
26. september 2004 - 11:42 #7
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
26. september 2004 - 11:50 #8
Nu får jeg en fejlmelding der lyder: WINDOWS - FORSINKET SKRIVNING MISLYKKEDES og underteksten lyder: windows kunne ikke gemme alle data for filen E:\. Data er blevet mistet. Denne fejl kan skyldes en ´fejl i din computerhardware eller netværksforbindelse. Prøv at gemme filen et andet sted.

I baggrunden kommer der et logonbillede frem hvor jeg skal indtaste adgangskode for at komme ind.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
26. september 2004 - 11:53 #9
hey ebe> jeg kender godt Lsass - den kan være strid. M.h.t. isass: Hvis du får isass med lille startbogstav er det virus. Er Isass med stor startbogstav er det en systemfil.
Eller er der noget jeg har misforstået?
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
26. september 2004 - 11:53 #10
dannyboyd: jeg prøver at sige ja til fejlmeldingen og logger mig ind.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
26. september 2004 - 12:00 #11
Når jeg trykker ok for at gemme filen E: får jeg samme tekstfejl som overstående men filen hedder nu: F:\$Mft.
Næste fejl på filen hedder nu: F:\.
Næste fejl på filen hedder nu: G:$Mft.
Næste fejl på filen hedder nu: G:\.
Næste fejl på filen hedder nu: H:\.
og sådan fortsætter den. Nu kommer den til D-drevet. Her tør jeg ikke sige ok, da D-drevet er en seperat harddisk til alle virksomhedens backup dataer.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
26. september 2004 - 12:02 #12
Og mens jeg kan trykke ok til disse fejlmeldinger har jeg muligheden for at kunne logge mig ind ved at skrive min adgangskode.
Ved ikke lige hvilken rækkefølge jeg skal køre efter nu. Er som sagt stoppet ved D-drevet.

Vender tilbage sidst på eftermiddagen.
Avatar billede serverservice Praktikant
26. september 2004 - 13:12 #13
Jeg er slet ikke med på hvor du ser de fejlbeskeder- kunne du køre en repair?
Avatar billede serverservice Praktikant
26. september 2004 - 13:15 #14
Avatar billede haverslev Novice
26. september 2004 - 13:19 #15
Ved godt det er for sent nu, hvor du kører en repair. - men mere som info.
Men fejl med Lass.exe (Netlogon)kan du se i:  (ikke (i)ass, som er virus)
c:\System Volume Information
som er en skjult og beskyttet mappe, som gemmer fejl.
Der vil f.eks være en mappe som ser således ud:
_restore{87BD3667-3246-476B-923F-F86E30B3E7F8} der vil være filer som hedder RP01 eller RP35 - tag den med højeste nr. og den vil indeholde:
_registry_user_.default
_registry_machine_security
_registry_machine_software
_registry_machine_system
_registry_machine_sam
Kopier disse til temp directory og ændre dem til:
default
security
software
system
sam

Find mappen: c:\windows\system32\config  og kopier (overskriv)dem ind i mappen.

Hvis der stadig er fejl, skal du udføre det samme igen, men denne gang kopier du filen:RP01
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
26. september 2004 - 16:47 #16
Hej igen. Fejlmeldingerne kommer umiddelbart i slutningen af repairen. Jeg er kommet til punktet hvor jeg skal logge ind (den står og blinker i adgangskodefeltet), men samtidig har jeg fejlmeldingen som omtalt stående på skærmen. Hver gang jeg accepterer disse fejlmeldinger med tryk på ok kommer der så nye fejlmeldinger, og nu er jeg altså ved omtalte drev.
Spørgsmålet er om jeg skal lade den fejlmelding stå og logge mig ind i windows?
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
26. september 2004 - 17:02 #17
Jeg bliver nød til at tage chancen nu, så jeg logger mig ind og lader fejlmeldingen stå.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
26. september 2004 - 17:04 #18
windows indlæser nu de personlige indstillinger og samtidig med kommer der en fejlboks frem uden tekst men kun et rødt kryds og en ok knap. Ligner en opfordring til scandisk. Jeg acepterer.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
26. september 2004 - 17:05 #19
windows logger nu af og lukker netværksforbindelserne. Indstillingerne gemmes.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
26. september 2004 - 17:12 #20
og nu er jeg tilbage hvor jeg kan logge mig ind igen med adgangskode. Samtidig har jeg stadigvæk fejlboksen markeret på skærmen: WINDOWS - FORSINKET SKRIVNING MISLYKKEDES. Underteksten er: windows kunne ikke gemme alle data for filen H:\$Mft. Data er blevet mistet. Denne fejl kan skyldes en ´fejl i din computerhardware eller netværksforbindelse. Prøv at gemme filen et andet sted.

Jeg bliver nød til at acceptere denne melding.
Efter accept af flere af disse fejlmeldinger, nu her for drev H - så igen for D samt c kommer der lidt variation i meldingen. Nu er underte´ksten skiftet ud til at være: C:\windows\winSxS\policies\x86_policy. 6.0Microsoft. Windows.Common-Controls_6595b64144ccf1df_x-ww_5ddad775. Data er blevet mistet osv.

Er bange for at det her ender med en total nyinstallering. Forsøger at se om jeg kan komme ind og redde dataer nu.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
26. september 2004 - 17:20 #21
Løbet ser ud til at være helt kørt. For hver gang jeg accepterer fejlmeldingerne WINDOWS - FORSINKET SKRIVNING MISLYKKES osv, ja så står der nu som filfejl:
windows kunne ikke gemme alle data for filen C:\windows\system32\config. Data er blevet mistet. Denne fejl kan skyldes en fejl i din computerhardware eller netværksforbindelse. Prøv at gemme filen et andet sted.
Avatar billede ebe Praktikant
26. september 2004 - 17:26 #22
hvis jeg var dig ville jeg tage d:disken ud og sætte den på en fungerende xp og se hvad der sker. Det kan være at MFT kan genopbygges automatisk, hvis den er blevet korrupt. Under alle omstændigheder sker der så vel ikke flere ulykker med den.
Avatar billede ebe Praktikant
26. september 2004 - 17:29 #23
Sæt også den første hard-disk som slave til en anden comp, se om du kan overføre filer.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
26. september 2004 - 17:35 #24
Hey ebe: jeg prøver at nyinstallere windows på en af mine partioner og se om jeg kan komme ind og redde dataerne. Backupdrevet kan jeg se er ok, så heldigvis for det.
Får en tilbagemelding når jeg har det på plads.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
26. september 2004 - 17:37 #25
haverslev> tak for tippene. Jeg gemmer dem og ser nærmere på dem når jeg engang har fået styr på det her totalkaos.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
26. september 2004 - 18:49 #26
Som lovet vender jeg lige tilbage. Resultatet bliver at jeg laver en helt ny installation af windows. Derefter henter jeg ghostimaget fra backup harddisken og flytter tilbage til c-drevet.
I får tak for jeres indlæg, og jeg deler gerne point ud til deling for jeres indsats:)
Så et svar er velkommen.
Avatar billede ebe Praktikant
26. september 2004 - 19:41 #27
held og lykke med det! :
Avatar billede serverservice Praktikant
26. september 2004 - 20:09 #28
svar
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
26. september 2004 - 20:16 #29
Hey igen. Så er computeren kørende igen. Heldigvis gik ingen vigtige dataer tabt, takket værd norton ghost!

Da ingen af jeres indlæg førte direkte til en løsning vil jeg godt at I deler points for jeres indlæg.

Lægger I lige et svar haverslev og ebe:)
Avatar billede ebe Praktikant
26. september 2004 - 20:38 #30
hej jeanette18!
tak, men tag du bare min trediedel tilbage. Jeg nupper dem engang når jeg har det rigtige svar *lol*
Avatar billede haverslev Novice
26. september 2004 - 22:03 #31
Kun info - ingen points ;)
Avatar billede serverservice Praktikant
26. september 2004 - 22:59 #32
så springer jeg også over- tag dem bare igen
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
27. september 2004 - 00:19 #33
Det er helt ok. Vi snakkes sikkert ved. Dannyboyd håber da bare du giver en hånd med en anden gang. Har før haft glæde af dine indlæg:)
Avatar billede sleort Nybegynder
19. januar 2005 - 11:52 #34
Hele det der forsinket skrivning til en disk fejl, har jeg selv lige været udefor. Jeg udskiftede bare mit IDE kabel, og så har jeg ikke set mere til den fejl. (og jeg satte mit batteri i mit bundkort, men det burde ikke have noget med det og gøre)
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
19. januar 2005 - 22:40 #35
sleort> tak fordi du ville give din erfaring her videre. Fedt!! Skulderklap herfra:)
Avatar billede serverservice Praktikant
20. januar 2005 - 15:39 #36
->jeanette selvfølgelig gør jeg det - jeg er med når jeg har tid/lyst