Avatar billede ebz Nybegynder
25. september 2004 - 22:49 Der er 4 kommentarer

Filserver - hvad skal jeg vælge?

Hej alle

Vi er et lille nystartet firma på 3 personer der skal have en simpel filserver. Det kan være at vi i spidsbelastninger vil være op til 5 personer, der vil bruge serveren.

Filerne vil hovedsagligt være: photoshop og andre billedfiler, illustrator-, indesign- og flashfiler. Fil størrelserne vil være op til 100MB. Men arbejdsfiler vil ligge på 3- 20MB. Kræver det mere af maskinen, og i så fald hvor meget, hvis man skal arbejde direkte fra serveren.
Vi har desuden en ekstern Lacie Firewire 250 GB HD som måske kunne bruges?

-Vi køre XP og OS X og det skal altså fungere med begge platforme.
- Vi vil gerne have det sådan at man vil kunne logge på over internette og kunne arbejde hjemme fra.
- Maskinen skal stå i samme rum som vi sidder og arbejder, så den skal ikke larme for meget! (har overvejet en X Shuttle PC - kan sådan en bruges til dette formål?)
- Hvorfor har man 2 netkort i en server? Hvor meget betyder netkortets hastighed? (10/100/1000)
- evt. på sigt en mailserver, hvad kan det være og er det svært?
- Hvad skal man køre af software? X server i OS X/ Exchange server i XP og hvad er der af muligheder i Linux?
Håber der er nogen der kan hjælpe snarest, da det skal være nu vi skal bruge den!

Spørg bare hvis der er mere i skal bruge af viden for at hjælpe mig...på forhånd tak!

Mvh Ebz
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. september 2004 - 00:03 #1
I skal træffe 2 valg.

Hardware og softeware.

Mht hardware, er det et spørgsmål om økonomi og også arbejdsopgaver. Du skriver noget om at I vil arbejde fra serveren. Dårlig ide, en server skal "serve" og ikke virke som arbejdsstation

Mht software skal i vælge mellem linux eller windows. Jeg vil anbefale at i vælger ud fra hvilken viden i har til rådighed. Hvis i slet ikke selv har viden, så må i jo købe jer til den viden, og så skal i vælge ud fra hvilken viden i Kan købe.

EN server kan vælges ud fra rigtig mange kriteriel. Drift sikkerhed, muligheder for udviderlser, processor kraft, mulighed for fjern overvågning og fjernstyring, rag montering osv osv. Få fat i noget professionel bistand, Læg en plan og køb noget udstyr der kan udvikles. Den server i bruger som mail server i år kan måske bruges som fil server om 3 år osv. I bør også lave nogel estimater over hvor meget filplads i har behov for om året, Er SAN eller NAS et option osv
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. september 2004 - 00:09 #2
for at svare på jeres specifikke spørgsmål.

En windows server kan kun køre windows (dos og ntfs) om jeres OS X kan håndtere dette ved jeg ikke. Linux kan kører både linus native og windows (sikkert også OS X men det ved jeg ikke med sikkerhed)

At i vil på internettet har intet med serveren at gøre, det er et spørgsmål om netværksopsætning. I bør dog tænke på sikkerhed når i er forbundet til nettet, hvis I ikke ønsker at alle skal kunne tilgå jeres servere

Servere larmer, derer ogte mange blæsere i, da de normalt står i et serverrum hvor det ikke betyder noget. De kan lyddæmpes, men det kommer til at koste. Alternativt kunne i anskaffe et lyddæmpet rag skab og placere dem i

Man har normalt kun 2 netkort i firewalls. I behøver kun et kort i serveren.

En mailserver kræver flere muskler af en server end en filserver. Skal serveren både være filserver og mailserver, kræver der naturligvis mere endnu. Husk også at mailservere stiller større krav til sikkerheden

Software vælges ud fra den viden derer til rådighed
Avatar billede ebz Nybegynder
26. september 2004 - 16:12 #3
Tak for dine svar  :)

- Jeg tror vi nøjes med en filserver. Hvor meget betyder hastigheden på processoren? Fx. P4 vs. Celleron
- dvs. man vil, som server, kunne nøjes med fx. en X-Shuttle til 2000,- kr. eks. moms. De skulle være ret støjsvage! Se fx. http://www.kvaliware.dk/shop/default.asp?ProductID=408
- Nogen der har erfaringer med OS X server? Har overvejet bare at købe en ældre PowerMac til fx. 1500,- og bruge til server. Se mere her: http://www.apple.com/server/macosx
- Hvad er SAN og NAS?
- Kan man bruge sin router som firewall istedet for Serveren?
- Jeg undre mig over at du siger at man ikke skal arbejde på serven. Jeg har arbejdet på flere reklamebureauer hvor man netop altid arbejde fra serveren, så var man sikker på at det var den nyeste version man arbejde på. Samt at alle links virkede mv.
- meget vigtigt, det skal være en meget billig løsning der ikke støjer for meget...
Avatar billede kristianvesterskov Nybegynder
22. december 2009 - 13:14 #4
Hej EBZ

Man arbejder aldrig direkte på server, man kan i værste tilfælde lave en Terminal service til den, hvis det er en server der står i udlandet.
Man kan lave nogle snap-ins til ens server, derefter arbejde på sin klient, men direkte på Serveren. :=) Anyways

Dit problem er at du skal have en lille server. Som skal kunne fungere som Domæin ? Active Diretory og Exchange ? Samt bruges til lige Shares (Fil deling)

Til dette kan en ganske ald. computer bruges jeg ville anbefalde en med 4Core CPU, MIN 4 GB ram, og så efter hvor meget lagerplads du har brug for så tag med 2 TB nu til dags. Det er stadig ikke ret meget synes jeg.

Hvis den kun skal fungere som en lille udveksling server, til at smide fotos op på og hente derfra, så find en lille spand, behøvs ingen ting, kun LagerPlads. :)

Med venlig hilsen
Kristian Vesterskov