Avatar billede enchant Nybegynder
25. september 2004 - 15:10 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

udprintning fra side!

Jeg er ved at lave en side om min svigerfars sommerhus.
Så vil jeg gerne have at lejerne skal kunne gå ind på hjemmesiden og printe lejekontrakten ud.

Hvordan gøres det bedst?

På forhånd tak
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
25. september 2004 - 19:41 #1
Det bedste du kan gøre er at lave lejekontrakten i en pdf fil. Så er du sikker på at ordlyden er korrekt på kontrakten og den udskrives i den form som du måtte ønske.

Filen hentes ved at linke til den.

:-) karsten_larsen
Avatar billede enchant Nybegynder
25. september 2004 - 20:40 #2
Så skal alle dem som skal printe den ud jo have acrobat reader....!
Avatar billede miss-g Seniormester
25. september 2004 - 21:11 #3
Der er også mange som har acrobat reader - du kan jo evt. skrive at det kræver acrobat reader og linke til programmet på nettet, så man kan hente det, hvis man ikke har det (sådan gør alle andre).

Alternativt kan du lave en html fil med lejekontrakten og så kan man printe den side ud. Du skal så sørge for at størrelsen passer med en A4 side.

Lidt ligesom jeg har gjort på denne side:
http://www.hhdiamant.dk/prisliste.htm

Hvis man trykker på "printervenlig side" kommer en ny side som passer på et A4 ark og kan printes ud.
Avatar billede tdii Nybegynder
26. november 2004 - 10:25 #4
HEJ MISS-Q

Jeg har samme problem som enchant, og har været inde på din side og det ser jo godt ud. men hvordan laver du det, kan det evt. laves i frontpage ????

lars
Avatar billede miss-g Seniormester
26. november 2004 - 11:34 #5
hej tdii.

Ja, du kan sagtens lave det i frontpage. Den side man kan printe ud er bare et alm. html dokument.

Det hele er bygget op i en tabel som er 600 px bred og 897 px høj (det kan være på en A4 side når man printer ud).

Når du har lavet html siden, så skal du bare have et link som henviser til den ´Printervenlig udskrift´.

For at siden ren faktisk er printervenlig, så skal man undgå alt for mange store flader med farve i, det er spild af blæk i printeren. Dog har de fleste nok sat deres printer til IKKE at udskrive baggrundsfarver...
Avatar billede tdii Nybegynder
26. november 2004 - 13:55 #6
hej miss-q

det forstår jeg ikke det du skriver.

jeg har lavet en side som skal kunne printes ud, den har jeg gemt under navnet
printervenlig side.html.
dernæst har jeg lavet et hyperlink som henviser til "printervenlig side.html" url adr. og når jeg skal afprøve det sker der følgende: når jeg trykker på hyperlinket kommer den side jeg skulle print ud op op skærmen, og andet sker der ikke.
hvad skal jeg tilføje til hyperlinket for at siden sendes udtil printeren.
eller hvordan. beklager at jeg ikke forstår det men er rimelig grøn i den verden

på forhånd tak

tdii
Avatar billede miss-g Seniormester
26. november 2004 - 14:19 #7
Du må ikke lave mellemrum i navne på html sider.

Så din side skal hedde ´printervenlig-side.htm´

Dernæst - jeg har ikke lavet min side således at den automatisk åbner printer vinduet, men det kan selvfølgelig også lade sig at gøre ved at indsætte et javascript på siden.

Se her:
http://hjem.get2net.dk/ahome/koder/javascript_print_ved_start_af_side.htm

Denne skal stå i body linien (i den øverste del at html koderne):

Der er mange andre javascript, hvis du vil lege...
http://hjem.get2net.dk/ahome/
<body Onload="print()";>
Avatar billede tdii Nybegynder
26. november 2004 - 14:33 #8
hej miss-q

nu tror jeg det nærmer sig, min web side er lavet med rammer og hyperlinket er i venstre side. når jeg trykker på hyperlinket skal der kommer en side frem i højre side, det er ingen problemer i, når siden vises i hørjre side, har jeg lavet et nyt hyperlink som hedder "printervenlig side" og det er først jeg trykker på dette link at den selv samme side skal udprintes.

for som du har bekrevet det ovenfor, printes siden ud lige så snart man trykker på hyperlinket.

tdii

næste gang så tror jeg det kører

tdii
på forhånd tak
Avatar billede miss-g Seniormester
26. november 2004 - 16:25 #9
Vi må håbe at enchant også kunne bruge det til noget - det er jo hans/hendes spørgsmål....