Avatar billede peterlang Nybegynder
25. september 2004 - 10:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Tyveri - Advokathjælp

Jeg har et webshop som er blevet fuldstændigt kopieret af en konkurent. design og al info (5 års årbejde).
Jeg har brug for en advokat... Så jeg ville høre om der er en der har navnet på en god advokat, der har haft med sådan nogle sager at gøre før.

Håber på hjælp.
Peter Lang
Avatar billede pallas Nybegynder
25. september 2004 - 10:35 #1
Avatar billede snepnet Nybegynder
25. september 2004 - 11:04 #2
Det var da en klam historie, men sikkert ikke enestående :o(

Må vi få links til den originale og kopien ?
Avatar billede peterlang Nybegynder
25. september 2004 - 11:12 #3
Tak for linket, men vil gerne have flere..

Jeg foretrækker at være annonym, til jeg har fået sikkeret mig beviser.

Peter Lang
Avatar billede snepnet Nybegynder
25. september 2004 - 11:17 #4
Bare iorden.... Det var mere hvis man stod over for valget mellem den ene eller den anden, så kunne det jo være rart at vide hvilken en der var kopien.

Mht. til bevisførelsen, så må det vel være muligt for dig at dokumentere hvor længe din applikation har været kørende, og i mindre grad muligt for "kopisten" ?!?

Jeg håber du finder ud af noget.

mvh
Avatar billede peterlang Nybegynder
25. september 2004 - 11:37 #5
Det er i virkelig stor stil det er sket (over 70 MB af bare tekst). så meget tekst kan man ikke indtaste på et par måneder + det er fuldstændig identisk med vores (har samme stave fejl)

Peter Lang
Avatar billede snepnet Nybegynder
25. september 2004 - 11:50 #6
Har du sørget for at tage en masse screendumps eller lignende.... Så kan du i hvert fald til at starte med at dokumentere, hvordan tingene præsenterer sig på din og på kopistens side pr. dags dato, og efterfølgende dokumentere hvornår dit er udarbejdet.
(hvis han/hende/de/den/whatever også kigger her på eksperten kan det jo tænkes kan de jo være at vedkommende gør et eller andet ved det meget hurtigt, og så kan du måske få problemer med at vise at der på et tidspunkt har været en kopi).

mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
25. september 2004 - 11:51 #7
hvis det er en vanlig shop, kan de jo relativt hurtigt skifte grafikken mv ud, så du får problemer med at dokumentere at de har taget udgangspunkt i dit materiale.
Avatar billede styrmand Nybegynder
25. september 2004 - 12:43 #8
Hvad angår ophavsrettigheder til software, så er området ret uudforsket og du skal derfor forberede dig på en ekstrem lang sagsbehandling og meget store advokatomkostninger. I heldigste fald, vil du få dækket nogle af dine omkostninger om en 2-3 år, hvis du får en "ren" sejr.
"Ret er kun for de rige", kan man fristes til at sige. :-)

Mit forslag er derfor. Kontakt din advokat - hvem er sådan set ligegyldigt. Aftal med ham, at sende et indledende brev til firmaet. Sørg for at samle en "telefonbog" af dokumentattion, som fremsendes sammen med brevet.
På den måde, vil modtageren føle, at der er alvor bag.

Herefter skal du gøre alt hvad du overhovedet kan (Det skal din modstander bare ikke vide), for at få et forlig. På den måde kan du minimere dine advokatudgifter til måske 5-10.000 kr. og samtidigt vil du spare en masse bekymringer og ærgelser i de næste 2-3 år. Prøv at fjern fokus fra dit store arbejde og tænk i stedet på, hvad du realistisk vil kunne forlange at få som kompensation. Dit arbejde er jo ikke spildt, men du bruge det i andre forbindelser og hvem siger at en "totalkopi" bliver mere populær end originalen?

Mvh

Ole
Avatar billede peterlang Nybegynder
25. september 2004 - 16:55 #9
Tak for jeres indlæg.

Styrmand du har måske ret.. men det er lige frækt nok, så noget må gøres!!

Derfor vil jeg gerne snakke med en advokat, der har haft med sådan nogle sager at gøre før, så jeg kan høre mine muligheder (hvor godt jeg står + tidsramme o.s.v.)
Så gerne flere links

Desuden hvordan sikker man sig bevis (jeg har selvfølelig lavet screendumps), men er det et gyldig bevis i retten ? (kan værer fjernet/rettet til den tid)

Peter Lang
Avatar billede peterlang Nybegynder
30. september 2004 - 01:47 #10
Jeg lukker nu