Avatar billede sushiespice Nybegynder
24. september 2004 - 17:30 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Slørede billeder?

Kan et digitalkamera gå i stykker sådan at det begynder at tage slørede billeder??? Jeg synes nu det lyder ret mærkeligt, men de sidste 3 måneder er næsten alle vores billeder begyndt at blive slørede (og vi er altså ikke begyndt at drikke mere *GG* ;-) )

Mvh,
Sushie Spice
Avatar billede sstp Nybegynder
24. september 2004 - 17:46 #1
Ja det kan det godt så vidt jeg ved.
Hvis du har tabt cammet, og dets fokusere ting er gået i stykker, kan det gøre at den fokusere svagt, og derved bliver billederne svage..
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
24. september 2004 - 17:55 #2
Slørede billeder kan skyldes flere ting. Først må du lige specificere en anelse.

Hvordan forekommer de slørede billeder? er det under svage lysforhold uden blitz? for så er det højst sansynligt pga. for lang eksponeringstid.

Er der andre ting må billedet der er skarpe end det der var meningen?

Måske give nogle eksempler?

hvis det ikke sker hver gang, så er kameraet nok ikke gået i stykker, men nærmere forkert betjening fra din side :-)
Avatar billede sushiespice Nybegynder
24. september 2004 - 19:01 #3
Altså... jeg har fundet ud af at mit kamera bruger fixed focus, hvilket vist ikke er så godt:

Rather than using expensive auto-focus, the MX-1200 adopts the fixed-focus approach. However, this technique is only partially successful, as subjects tend to be slightly blurred, whatever the distance.

Det er ikke i nogen speciel belysning det sker, og heller ikke sent på aftenen ;-P

Jeg mener ikke jeg har tabt det.

Jeg har altid været vant til at tage billeder, og de første 4 år havde jeg ingen problemer med det...?

Mvh,
Sushie Spice
Avatar billede milter Ekspert
24. september 2004 - 20:48 #4
Det bedste er, at gøre det rent med specielt papir til objektiver, men en kleenex kan også klare det, hvis du ikke trykker for hårdt. Brug et rensemiddel til objektiver, som du kan købe i en fotoforretning. Når du renser objektivet, skal det gøres med en blød hånd, da du ellers risikerer, at lave ridser på det.

Det var en lang smøre. Måske er det slet ikke det, der er problemet, men prøv at læse linket herunder. så ved du i det mindste, hvordan du skal passe på dit objektiv

http://www.geocities.com/Vienna/6109/clean.htm
Avatar billede milter Ekspert
24. september 2004 - 20:51 #5
Ups, der forsvandt noget af teksten. Det hele kommer her:

Har du checket, at der ikke sidder rester af leverpostejmadder eller lignende på objektivet

Det bedste er, at gøre det rent med specielt papir til objektiver, men en kleenex kan også klare det, hvis du ikke trykker for hårdt. Brug et rensemiddel til objektiver, som du kan købe i en fotoforretning. Når du renser objektivet, skal det gøres med en blød hånd, da du ellers risikerer, at lave ridser på det.

Det var en lang smøre. Måske er det slet ikke det, der er problemet, men prøv at læse linket herunder. så ved du i det mindste, hvordan du skal passe på dit objektiv

http://www.geocities.com/Vienna/6109/clean.htm
Avatar billede sushiespice Nybegynder
25. september 2004 - 12:56 #6
Hvad? Skal sådan noget l*rt vedligeholdes? *GG* Nåh, men så må jeg jo tage et smut forbi fotoforretningen. Er der nogen af jer der kender sider med digitalkamera GUIDES eller TESTS (som ikke koster penge at læse). Egentlig er vi godt tilfreds med vores digitalkamera med sølle 1,3 MEGA PIXELS, men hvis vi ikke kan få det til at virke (hvis det fortsat tager slørede billeder) vil vi gerne have et digitalkamera med ca. 3 MEGA PIXELS og mindst 3x optisk zoom. Vi har fundet nogle digitalkameraer til ca. 1500 kr. (også fordi vores budget ikke er så stort). Vigtigst af alt, skal det bruge alm. batterier og endnu vigtigere skal det have "hurtig opstart" (f.eks. hvis vores nevøer/niecer laver nogle sjove ting, så kan vi ikke vente et minut med at kameraet lige skal gøre sig klar først).

Mvh,
Sushie Spice
Avatar billede sushiespice Nybegynder
25. september 2004 - 12:58 #7
Jeg afviser lige i første omgang jeres svar, da der jo ikke er kommet nogen løsning endnu, men eksperten skriver jo, at jeg skal acceptere eller afvise, så det har jeg så gjort ;-)
Avatar billede chrisscan Juniormester
20. oktober 2004 - 23:30 #8
Dette er et kanonsted for digcam test/guide.

http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html
Avatar billede sushiespice Nybegynder
21. oktober 2004 - 00:01 #9
OK chrisscan, den ser rigtig god ud den side :-)
Avatar billede sushiespice Nybegynder
13. januar 2007 - 16:26 #10
Vær sød at skriv hvadsomhelst som et svar en eller anden (der har deltaget), så får du/I point :-)
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2007 - 17:51 #11
Hvis ikke du mener, du har fået løst dit problem, så kan du selv lægge et "Svar" og derefter acceptere det. Hvis du mener "chrisscan" er kommet med noget, du kunne bruge, så bed ham om at lægge et svar.

Jeg springer over, ellers tak :)
Avatar billede chrisscan Juniormester
13. januar 2007 - 18:27 #12
Hej sushiespice - du har vel i mellemtiden købt et andet kamera.
Det der forvirrer mig er, at du skriver "næsten alle billederne" Har du mulighed for det, så prøv at tage nogle billeder af et roligt motiv med stativ. F.eks. en bygning i godt lys og se efter skarphed dér. Får du bygningen til at fylde helt ud i hjørnerne kan du også teste objektivet for evt. linsefejl som "pude"- og "tønde"-fortegning. Det er et krav at kameraet er HELT i water - altså ikke tilte det opad.
Jeg synes du selv skal lægge et svar og dermed høste points - jeg samler ikke på points.
Carsten er navnet
Avatar billede sushiespice Nybegynder
13. januar 2007 - 19:31 #13
Hej Carsten og milter,

Jamen jeg ville give jer muligheden, fordi der var engang en der fik lukket min konto, fordi jeg ikke følte jeg havde fået et brugbart svar, så jeg tog selv pointene.

Ja, jeg har købt et Konica Minolta Dimage Z1 som jeg er mægtig glad for. Storebror fik det gamle, og han har ingen problemer haft med det...? Men sådan er det altid når han får noget :-|

Men tak for hjælpen i hvert fald :-)

Mvh,
Sussi :-)
Avatar billede chrisscan Juniormester
13. januar 2007 - 23:37 #14
Hej igen,

Tillykke med dit nye kamera. Fin lille ting med 10x rigtig zoom og så bruger den standardbatterier også en fin ting.
Du kan evt. læse her http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/z1.html

Jeg glemte i skyndingen at skrive, hvis du vil lave den test af dit kamera SKAL du bruge trådudløser eller selvudløser.

Carsten
Avatar billede sushiespice Nybegynder
14. januar 2007 - 00:22 #15
Tak skal du have Carsten :-)