Avatar billede geforce3 Praktikant
24. september 2004 - 14:44 Der er 40 kommentarer og
3 løsninger

Scooter/knallert..

Hej. Jeg skal bruge noget dokumentaion på at man godt kan køre scooter når man er 16. Der hedder det scooter 30 i alm. omatle. Og scooter 45 når man bliver 18...
For jeg står i det problem min kæreste er ved at tage knallertbevis, og hendes lærer har bildt hende ind det hedder en knallert ind til man er 18.. Så det tror hun jo på lige meget hvad man siger, for han ved jo mest.. eller... Så det må gerne være med billeder også. Bare en eller anden form
Avatar billede logitech33 Nybegynder
24. september 2004 - 14:50 #1
Avatar billede logitech33 Nybegynder
24. september 2004 - 14:51 #2
Endvidere følger det af færdselslovens § 63, stk. 1, at knallert kun må føres af personer, der er fyldt 16 år, ligesom børn under 6 år i henhold til færdselslovens § 50, stk. 1, ikke må cykle alene.

kilde : http://www.ft.dk/Samling/20031/lovforslag_som_fremsat/L95.htm
Avatar billede geforce3 Praktikant
24. september 2004 - 14:53 #3
jamen skal bruge noget bevis på at en Yamaha BWS er en scooter og ikke en knallert f.eks:)
Avatar billede norbert Nybegynder
24. september 2004 - 14:55 #4
Avatar billede norbert Nybegynder
24. september 2004 - 14:57 #5
Avatar billede geforce3 Praktikant
24. september 2004 - 14:57 #6
undskyld det skal være dansk.. hun er ikke så god til engelsk
Avatar billede norbert Nybegynder
24. september 2004 - 15:02 #7
Nu hedder scooter jog også scooter på engelsk og i overskriften på det første link står der tydeligt YAMAHA BWS SCOOTER. På dansk ville det altså hedde det samme :-) Så det må jo være bevis nok.
Avatar billede norbert Nybegynder
24. september 2004 - 15:05 #8
Men det hedder knallertbevis, enten du kører "scooterknallert" eller alm. knallert.
Avatar billede geforce3 Praktikant
24. september 2004 - 15:07 #9
Så må vi se hvad hun siger til den.. For hun mener helt bestemt en CPI popcorn er en knallert.. Og jeg ved jo ikke noget om det, siger hun:P og jeg vil have ret når jeg er sikker i min sag.. Alt er en knallert ind til man bliver 18. også de modeller der både bliver lavet som 30 og 45.. Eller.. Der er så heller ikke noget der hedder 30 og 45 i hendes verden.. Men jeg prøver. Tak indtil vider
Avatar billede bb_maze Nybegynder
24. september 2004 - 15:11 #10
Indtil du bliver 18 hedder alt knallert, ja :D Det at kalde 30-knallerter for scootere bare fordi de har en gang plastik er forkert, for hvordan vil du definere en knallert og en scooter? Men der er selvfølgelig forskel på en scooter 45 og en knallert.

Hygge
Avatar billede geforce3 Praktikant
24. september 2004 - 15:12 #11
Så en Yamaha BWS og Aprilia sonic osv. er en knallert?
Avatar billede norbert Nybegynder
24. september 2004 - 15:13 #12
Betegnelsen knallert er i min termonogi en cykel med hjælpemotor, det var det, da jeg var barn (!), hvorimod en motorcykel var at betegne som en tohjulet bil, hvis du forstår hvad jeg mener ;-). Dengang blev alle motorkøretøjer under 30-35 km betegnet lovmæssigt som knallerter, og det gør de vel også i dag. Så det er måske det hun mener?
Avatar billede norbert Nybegynder
24. september 2004 - 15:14 #13
Naturligvis ikke cykler og løbehjul *G*
Avatar billede geforce3 Praktikant
24. september 2004 - 15:18 #14
Men jeg syns da bare at en Puch Maxi er en knallert, og en Aprilia Rally er en scooter... Men jeg er måske galt på den så?
Avatar billede norbert Nybegynder
24. september 2004 - 15:20 #15
Næh, det synes jeg ikke, men de er begge underlagt knallert-loven :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
24. september 2004 - 15:21 #16
Og netop fordi de er underlagt knallertloven bliver de vel betragtet som knallerter rent lovmæssigt.
Avatar billede geforce3 Praktikant
24. september 2004 - 15:22 #17
Men det er ikke helt det der er mit spørgsmål.. I vil måske mene vi går i småting, men hun mener en puch og en aprilia er det samme.. altså en knallert.. og jeg mener altså at aprilia er en scooter.. og det tror hun ikke på:P
Avatar billede bb_maze Nybegynder
24. september 2004 - 15:22 #18
Geforce 3: Du er ikke den eneste der tror det. Og du kender sikkert også til scootergalleri.dk - der er jo ikke kun 45-scootere ;)

Men hvad er forskellen på Aprillia Rally og en Maxi? Hvad adskiller disse to?

Hygge
Avatar billede bb_maze Nybegynder
24. september 2004 - 15:25 #19
Altså, hvad mener _DU_ er forskellen :D

Hygge
Avatar billede geforce3 Praktikant
24. september 2004 - 15:25 #20
Det gør udseendet mener jeg.. og motoren og udseendet når det er 45..
Avatar billede geforce3 Praktikant
24. september 2004 - 15:30 #21
Men en 30 og en 45 er jo helt ens.. bortset fra 45 stempel og cylinder.. såh:P
Avatar billede norbert Nybegynder
24. september 2004 - 15:32 #22
Ja, og hvis man fjerner plomben, er det så en motorcykel?
Avatar billede geforce3 Praktikant
24. september 2004 - 15:34 #23
motorcyekel?? Hvem snakker nu om motorcykler
Avatar billede bb_maze Nybegynder
24. september 2004 - 15:35 #24
Så udseendet afgør om det er en scooter eller knallert, hmm... hvad så hvis man hiver alle plastikdelene af en jog? :)

Forskellen på en 30'er og en 45'er er jo også lige den der lille plade bagpå ;)

Hygge
Avatar billede geforce3 Praktikant
24. september 2004 - 15:36 #25
ja også det.. En scooter uden skjolde vil stadig se anderledes ud..
Avatar billede norbert Nybegynder
24. september 2004 - 15:40 #26
Det jeg mener er, at der findes mange forskellige knallerter, ligesom der findes mange forskellige biler, ligesom der findes mange forskellige motorcykler. Det er vel også farten der har noget at sige her. Jeg har i tidernes morgen haft den helt store puch flagskib, kan ikke huske hvad den hed, og den blev sammenlignet med en minimotorcykel, men det var en knallert og gik under knallertloven, fordi den var nedgearet og plomberet, så den ikke kunne køre mere end de dengang lovlige 30 km., (hvis man altså ikke lige gearet den op igen *g*)
Avatar billede master97 Nybegynder
24. september 2004 - 15:44 #27
der må være en grund til at det hedder scooterworld.dk og ik knallertworld.dk
;-)
Avatar billede bb_maze Nybegynder
24. september 2004 - 15:45 #28
Geforce3: Så er der heller ikke større forskel på en knallert og en strippet jog... Jeg vil altså følge nobert i den her. Alt der kan køre 30 er en knallert.

Nobert: En monza? ;)

Hygge
Avatar billede norbert Nybegynder
24. september 2004 - 15:47 #29
Ja, jeg tror, det var sådan en :-) Det var engang i 70érne :-)
Og jeg har også haft en Velo Solex :-) Det var en cykel med hjælpemotoren foran, men det hed sgu også en knallert :-)
Avatar billede geforce3 Praktikant
24. september 2004 - 15:49 #30
Så vejs ende er altså at en Aprilia Rally er en knallert.. Ej altså, det er ikke godt.. For så har hun jo ret i følge jer.
Avatar billede norbert Nybegynder
24. september 2004 - 15:50 #31
Men det er altså rent lovmæssigt, jeg mener det hedder knallert, fordi den går under knallertloven.
Avatar billede geforce3 Praktikant
24. september 2004 - 15:52 #32
jeg snakker ikke om loven.. Slet ikke.. Det eneste er om en Aprilia Rally er en scooter eller knallert..
Og jeg mener så at det er en EU 30 scooter og den fås også som EU 45 scooter..
Avatar billede norbert Nybegynder
24. september 2004 - 15:55 #33
Så mener jeg helt bestemt at det er en scooter. Hvis den har fået navnet scooter, så er det en scooter. Dvs. så er jeg enig med dig. :-)
Avatar billede geforce3 Praktikant
24. september 2004 - 15:57 #34
hun siger så det er en knallert. Og det mener jeg er f.eks en puch. De gamle altså..
Avatar billede norbert Nybegynder
24. september 2004 - 16:01 #35
Jeg kan næsten ikke forklare det bedre end jeg har gjort. Man kan jo også diskutere om en sportsvogn er en bil eller en vogn - hvis du forstår hvad jeg mener :-) (indrømmet, den er nok lidt langt ude)
Avatar billede geforce3 Praktikant
24. september 2004 - 16:02 #36
Vi er nok også lidt langt ude.. men sådan er det jo nogen gange;)

Men du skal i hvert fald have mange tak for hjælpen...

Måske det bare er lidt en smagssag...
Avatar billede norbert Nybegynder
24. september 2004 - 16:06 #37
Jah - altså overordnet er det jo nok som bb_maze siger, alt under 45 km er at betragte som knallerter, men efter min mening kun lovmæssigt. Og en scooter kan jo også være en motorcykel. Den kører bare hurtigere :-)
Avatar billede geforce3 Praktikant
24. september 2004 - 16:08 #38
så må jeg jo gå på kompromi eller noget med hende:P hehe...
Avatar billede norbert Nybegynder
24. september 2004 - 16:09 #39
Jeg ville nok kalde det for en knallertscooter :-) når det er en der har max hastighed 45 km.
Avatar billede geforce3 Praktikant
24. september 2004 - 16:11 #40
Det er så dem man skal være 18 for at køre? men dem man kan få når man bliver 16 kører jo også hurtigere end 30 ...?
Avatar billede norbert Nybegynder
24. september 2004 - 16:15 #41
Ja, man kan være heldig :-) men der vel det samme. Modellen er stadig en scooter.
Avatar billede jacob172100 Praktikant
26. september 2004 - 16:58 #42
Ifl. færdselsloven er det officielle navn for et køretøj som må køre højst 45 km/t en knallert. Så vidt jeg forstår er scooter bare det man kalder f.eks. Aprilia Rally som bliver omtalt.
Se evt. http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010071229-REGL
Avatar billede norbert Nybegynder
26. september 2004 - 17:12 #43
Tja, det er jo blevet nævnt flere gange Kommentar: norbert 24/09-2004 15:13:52 og dernedad.