Avatar billede bundgaard Nybegynder
24. september 2004 - 09:10 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

PC fryser (stadig)

Hej :)

I forlængelse af http://eksperten.dk/spm/543075 .

Jeg troede, jeg havde fået ordnet problemet, men det havde jeg ikke..

PC'en fryser stadig med jævne mellemrum. I går kørte jeg en burn in test, hvor den døde efter 10 min. Temperaturen var på daværende tidspunkt 49 grader C.

Det underlige er, at første gang den gjorde det, var i går aftes. Der har aldrig været problemer med den før og nu kan jeg absolut intet gøre :I

Hjælp en knækket nørd...
Avatar billede jan_h Nybegynder
24. september 2004 - 09:17 #1
kunne god lyde somom du har en PSU (strømforsyning) som leverer for lidt strøm i forhold til dine komponenters behov.

P4 2.4 GHz med 512 MB ram og et 9800 pro gfxkort. Det er trods alt krævende komponenter!!! 300watt er bestemt ikke at anbefale. 430 vil jeg næsten sige er minimum. Men nu ved jeg ik hvad du har...
Avatar billede varmhund Nybegynder
24. september 2004 - 09:20 #2
du skriver at du har haft køleren på gfx kortet af, hvis der sidder køleTAPE på vil det sikket være ødelagt, prøv at give den en lille smule kølepasta
Avatar billede bundgaard Nybegynder
24. september 2004 - 09:22 #3
varmhund > tog den først af efter den begyndte at fryse

jan_h > jeg har haft samme PSU i ~4 måneder og der har aldrig været problemer.. men den er på 400w
Avatar billede varmhund Nybegynder
24. september 2004 - 09:27 #4
har du prøvet andet gfx kort?
Avatar billede bundgaard Nybegynder
24. september 2004 - 09:27 #5
smutter lige 20 min
Avatar billede nva Praktikant
24. september 2004 - 09:32 #6
Har du testet om der er fejl i dine RAM ?
Avatar billede jan_h Nybegynder
24. september 2004 - 09:35 #7
Prøv at kør med så få enheder som muligt og se om problemet stadig er der. Hvis ikke tilføj en komponent efter en. F.eks. start med at demontere alle sekundære HDD's, alle CD/DVD drev, lydkort osv.
Avatar billede jan_h Nybegynder
24. september 2004 - 09:36 #8
Så kan du se hvad det er der ødelægger stabiliteten. Evt. prøv også at flytte RAM blok(kene) til andre slots.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
24. september 2004 - 09:54 #9
nva > nej.. det har jeg ikke.. kan der komme fejl fra den ene dag til den anden?

jan_h > det prøver jeg lige når jeg kommer hjem :)
Avatar billede nva Praktikant
24. september 2004 - 11:09 #10
Ja, der kan sagtens komme fra fra den ene dag til den anden - desværre :-(
Avatar billede bundgaard Nybegynder
24. september 2004 - 11:29 #11
Underligt.. hmm..

kender du til et testprogram?
Avatar billede bundgaard Nybegynder
24. september 2004 - 12:37 #12
puh.. jeg tror det er mit grafikkort, der er stået af :(

ligefør genstartede den og sagde derefter "You haven't plugged in your external power cable to your graphics card" :I
Avatar billede jan_h Nybegynder
24. september 2004 - 12:43 #13
Det har du vel husket at gøre? eller? Hvis ikke kan du godt regne med at det er defekt.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
24. september 2004 - 13:26 #14
jan_h > ja det havde jeg :)
Avatar billede nva Praktikant
24. september 2004 - 13:27 #15
Så vidt jeg husker kan RAM testes med et program, der hedder memtest86
Avatar billede tubber Juniormester
24. september 2004 - 13:45 #16
1: Ram ud og i
2: 1 ramblok hvis man har mere, stadig fejl byt dem rundt

Nu er rammene udelukket

3: Alle PCI kort ud så der kun er CPU, Ram og grafikkort

Nu er PCI kortene udelukket

4: Grafikkortet ud (har et gammelt PCI grafikkort liggende jeg smidder i istedet)

Nu er grafikkort og AGP slotten udelukket

5: CPU af og på
6: Stadig fejl test CPU på et andet motherboard (det er så træls at teste en andens CPU i et board der har en fejl der rister CPU'en)

Nu er CPU'en udelukket

7: En anden PSU

Stadig hardwarefejl ja så er det kun mobo tilbage :)
Avatar billede jan_h Nybegynder
25. september 2004 - 11:20 #17
prøv nogle andre chipsetdrivere...husk at afinstallere dine gamle først.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
27. september 2004 - 10:23 #18
Undskyld svartiden.. men er lige flyttet og har ikke fået internet i den nye lejlighed :)

Men jeg er kommet frem til at det er grafikkortet, der er i stykker..

Der kom nogle meget grimme streger henover skærmen, hvorefter den genstartede og sagde, at jeg skulle putte strømkablet i grafikkortet.

Tak til alle for hjælpen, der er heldigvis stadig garanti på :D

Dem der føler, de er berettiget til point, kan bare smide et svar, så får de :)
Avatar billede tubber Juniormester
27. september 2004 - 12:15 #19
Det må være varmhund der skal ha det er ham der nævner gfxkortet.....
Er det med passiv køling dit gfxkort ?
Det kan nemlig være et varmeproblem.....

Ryk alle PCI kortene længst væk fra AGP kortet, og prøv evt. at kører med åbent kabinet for at se om det afhjælper problemet
Avatar billede bundgaard Nybegynder
28. september 2004 - 09:20 #20
tubber > nej det er aktiv køling, har forsøgt med åbent kabinet og en ekstra ventilator på :)
Avatar billede bundgaard Nybegynder
30. september 2004 - 15:04 #21
venter stadig på svar fra varmhund :D
Avatar billede bundgaard Nybegynder
07. december 2004 - 10:17 #22
Jeg lukker en af dagene, medmindre varmhund har været forbi og få hans point :>
Avatar billede bundgaard Nybegynder
08. december 2004 - 12:31 #23
lukker.