Avatar billede fister9 Nybegynder
23. september 2004 - 18:36 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Mine 2 maskiner kan ikke se hinanden

Hejsa jeg har lidt netværksproblemer

Jeg har en stationær windows xp home, som er forbundet til en switch som så er sat ind i væggen og er forbundet med et kollegienet. Jeg har lige fået en bærbar med xp pro og den har jeg også sat til switchen.

Begge maskiner kører fint på nettet, men kan ikke se hinanden. Jeg har sørget for at min PC-cillin (det er der på begge sider) er klar over hvilke ip-ër der må passere. Jeg har således fortalt den bærbares ip til min stationæres firewall og omvendt.

Jeg får timeout uanset om jeg prøver at pinge den ene eller den anden.

Jeg kører igennem en proxyserver men det virker fint på nettet.

Jeg har kørt guiden netværksinstallation og har valgt samme arbejdsgruppenavn til de 2 maskiner. De er begge sat til at køre igennem en lokal netværkshub.

Når jeg fra min bærbare går ind for at tilføje et websted kan jeg vælge Hele netværket -> Windows Netværk -> og så se min arbejdsgruppe. Men der er ingen ting i den.

Når jeg fra min stationære går ind for at tilføje websted kan jeg vælge Hele Netværket -> Windows Netværk -> og så kan jeg se 3-4 forskellige arbejdsgrupper (som nok er på kollegiets net) og heriblandt er min egen. Når jeg går ind i den kan jeg se den stationære (den jeg sidder ved) samt dens printere, delte dokumenter osv.

Ingen af de 2 maskiner kan finde hinanden når jeg går ind i Start -> Søg -> Søg efter filer eller mapper -> Søg efter computere eller personer -> Søg efter en computer på netværket

En anden mærkelig ting der sker er når jeg prøver at gå ind i "Vis arbejdsgruppecomputere" inde i netværksteder, så kommer følgende besked:

"MSHOME er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource. Kontakt serverens administrator for at finde ud af, om du har adgangstilladelse.

Listen med servere i dette netværk er ikke tilrådighed i øjeblikket."

Er der nogen der kan hjælpe? Jeg tror det et et internt problem i mine computere/windows da kollegiet ikke burde ha noget at skulle ha sagt mht. hvilken arbejdsgruppe jeg kører i.

Den der løser mit problem får alle pointsne - ellers vil det blive opdelt. På forhånd tak
Avatar billede fister9 Nybegynder
23. september 2004 - 18:36 #1
Jeg mente ikke at pc-cillin var på begge sider, men på begge maskiner
Avatar billede jpvj Nybegynder
23. september 2004 - 18:38 #2
Kører du med XP SP2?

Windows firewall skal i så fald enten konfigureres til at tillade traffik fra "den anden maskine" eller slås helt fra.

Hvis det ikke løser dit problem, så smid lige resultatet af ipconfig /all fra begge maskiner her...
Avatar billede fister9 Nybegynder
23. september 2004 - 19:31 #3
Jeg har bare hentet de almindelige opdateringer plus SP1. Om 2'eren er der ved jeg faktisk ikke.. Den er vel ikke kommet endnu? Jeg kører danske versioner. Jeg har i hvert fald deaktiveret begge firewalls, men der er stadig dem fra PC-cillin. Bør jeg afinstallere dem?

Her er data fra min stationære:

Windows IP-konfiguration

      Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : jan

      Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :

      Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Hybrid

      IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

      WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse 2:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : nork.aau.dk

      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : NVIDIA nForce MCP Networking Controller

      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-04-61-4B-2A-82

      Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja

      Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.86.139

      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.254.0

      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.86.1

      DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.86.51

      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.86.51

      Primær WINS-server . . . . . . . . . . . . . : 192.168.86.51

      Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 23. september 2004 17:26:21

      Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 24. september 2004 17:26:21

Og her er fra den bærbare:

Windows IP-konfiguration

      Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : Nissefar
      Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
      Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Blandet
      IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
      WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse:

      Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/Wireless 2200BG Network Connection
      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-0E-35-45-E6-C2

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : nork.aau.dk
      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC
      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-02-3F-1B-23-51
      Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
      Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.87.15
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.254.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.86.1
      DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.86.51
      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.86.51
      Primær WINS-server . . . . . . . . . . . . . : 192.168.86.51
      Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 23. september 2004 17:26:11
      Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 24. september 2004 17:26:11
Avatar billede fister9 Nybegynder
23. september 2004 - 20:25 #4
Ved du hva - de sku bare stå og skamme sig lidt. Tror sku det hjalp at deaktivere de skide windows firewalls :0)

her er dine point - tak for hjælpen