Avatar billede spywarewarrior Nybegynder
23. september 2004 - 15:32 Der er 43 kommentarer

Hjælp!

Hej, jeg har et spørgsmål angående en tysk-opgave! Hvordan sætter man to prikker ovenover stregen vist herunder?

fx:    Mann m ¨-er
Avatar billede d0stuffz Nybegynder
23. september 2004 - 15:35 #1
trykker på ¨ og så bogstavet .. ä
23. september 2004 - 15:39 #2
når "bogstavet" er en bindestreg, så bliver det lidt svært - jeg aner det ikke, kender heller ikke tegnet.
Avatar billede d0stuffz Nybegynder
23. september 2004 - 15:41 #3
den â (shift ¨ + bogstav)
den ã (alt ¨ + bogstav)
Avatar billede spywarewarrior Nybegynder
23. september 2004 - 15:42 #4
Læs venligst spørgsmålet igen!

Det er angående selve STREGEN... og altså ikke ordet Männer.
Avatar billede d0stuffz Nybegynder
23. september 2004 - 15:43 #5
hov det var alt grp ikke alt
Avatar billede d0stuffz Nybegynder
23. september 2004 - 15:43 #6
kan du ikke ..
Avatar billede spywarewarrior Nybegynder
23. september 2004 - 15:45 #7
???
Avatar billede spywarewarrior Nybegynder
23. september 2004 - 15:46 #8
Kan du nogensinde lagt mærke til et tysk ark med gloser!
Der har de altså på en eller anden måde fået de to prikker ovenover stregen.... Weird!
Avatar billede spywarewarrior Nybegynder
23. september 2004 - 15:47 #9
* kan = har (sorry)
Avatar billede d0stuffz Nybegynder
23. september 2004 - 15:47 #10
det tætteste jeg kan kommer er de matematiske symboler.

Indsæt - Symboler - Matematik A/B/C
Avatar billede d0stuffz Nybegynder
23. september 2004 - 15:51 #11
Hvis du er virklig desperat går du igennem:

Kontrol Panel - Regionale - Input lokaler - Tilføjer tysk til listen. Og bruger Alt-shift til at skifte sprog.

Sådan jeg får de dk tegn på et UK keyboard.
Avatar billede spywarewarrior Nybegynder
23. september 2004 - 16:00 #12
Tegnet ligger ikke under "symboler" - har allerede prøvet det!

Regionale?? Hvad hedder det i XP home versionen??
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
23. september 2004 - 16:32 #13
Du skal bare taste tegnet ¨ først og derefter bogstavet du skal bruge.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
23. september 2004 - 16:34 #14
Hov - kan se d0stuffz HAR svaret dig. Undskyld.
Hans bud er korrekt, hvorfor afviser du så svaret?
23. september 2004 - 16:35 #15
Mit svar er: Det kan du ikke
23. september 2004 - 16:35 #16
jeanette - læs spørgsmålet der skal prikker over en bindestreg ikke over et bogstav
Avatar billede d0stuffz Nybegynder
23. september 2004 - 16:54 #17
Jeg sidder på en engelsk w2k ... og jeg er ikke helt klar på alle oversættelser brugt af de danske oversættere..

selv derhjemme sidder jeg på en engelsk XP.

Regionale settings .. noget med region
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
23. september 2004 - 16:54 #18
ok - du har da ret. Beklager!
Avatar billede spywarewarrior Nybegynder
23. september 2004 - 17:50 #19
>> Indstillinger for dato og klokkeslæt, samt internationale og sproglige indstlinnger... Takker!

Men før jeg giver dig point d0stuffz, så vil jeg meget gerne se dig skrive 'tegnet' herinde... Ellers, tja så må jeg vel give flemmingdahl ret (og dermed også pointene)!
Avatar billede spywarewarrior Nybegynder
23. september 2004 - 17:51 #20
(det skal lige siges, at jeg ikke selv kunne finde tegnet)
Avatar billede hcma Novice
23. september 2004 - 19:52 #21
Må give flemmingdahl ret i at det ikke kan lade sig gøre på ”normal vis”
Men alt kan jo lade sig gøre med lidt behændighed:
Skriv din tekst med streger o.s.v.
Og nu kommer vi til det:
Lav en tekstboks og skriv dit tegn ( ¨) deri.  Marker tekstboksen -> Højreklik -> Formater tekstboks -> Fanebladet Layout -> Bag ved tekst -> Fanebladet  Farver og Streger -> Streg: Ingen  Fyld: Ingen og tryk OK til det hele.
Marker så tekstboksen og flyt den/tegnet på plads og finjuster så placeringen ved at holdt Ctrl nede samtidig med du benytter piletasterne.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
23. september 2004 - 20:22 #22
catbody> godt gået:) Vi må da håbe at han ikke skal lave for mange af de tegn der, men måske kunne den køres som makro??
Avatar billede steen_hansen Forsker
23. september 2004 - 20:25 #23
ä

1. Hold venstre Alt nede
2. Tryk på tasten til højre for Å
3. Tryk på A

Jeg har ikke læst alle indlæg igennem, håber svaret er fyldestgørende :o)
Avatar billede hcma Novice
23. september 2004 - 20:28 #24
jeanette18  >>  tror ikke den kan køres fuldt ud som makro, da det jo er forskellig placering fra gang til gang. Men copy/paste må vel virke  :o)
Avatar billede hcma Novice
23. september 2004 - 20:29 #25
steen hansen >>  det var de to prikker over bindestregen som var problemet.
Avatar billede steen_hansen Forsker
23. september 2004 - 20:32 #26
ahh, sorry. Jeg troede problemet var at skrive "Männer".

Jeg har aldrig set to prikker over en bindestreg før, og aner ikke i hvilken sammenhæng det benyttes i. Så tror jeg der skal gang i et billedbehandlingsprogram, for jeg kan ikke se, at det kan lade sig gøre i en teksteditor. Hvor benytter man sådan en streg?
Avatar billede steen_hansen Forsker
23. september 2004 - 20:34 #27
Jeg har prøvet med Shift/Ctrl/Alt .... det nærmeste jeg kommer resultatet: ¨-
Avatar billede steen_hansen Forsker
23. september 2004 - 20:44 #28
Jeg tror ikke det kan lade sig gøre. Har gennemkigget ASCII-tabellen, kan ikke finde noget. Prøv at se den på http://fc.ventures.dk/rv/leksikon-filer/ascii.htm
23. september 2004 - 20:50 #29
steen>> det var det samme jeg gjorde Ascii-tabellen og Unicode-tabellen.

catbody's løsning med en tekstboks kan virke - blot noget træls, hvis man skal have flere af dem, og efterfølgende indsætter linier og andet...... og tekstboksen ikke flytter med.
Avatar billede steen_hansen Forsker
23. september 2004 - 20:52 #30
Det er umiddelbart også den eneste måde jeg kan se det kan gøres på. Det bruges til at erstatte et ord med i en ordbog, gør det ikke?
23. september 2004 - 21:08 #31
ellers skal man lave sin egen skrift pga. af den skrift man bruger eller et grafikbillede.....
Avatar billede spywarewarrior Nybegynder
23. september 2004 - 22:07 #32
Jeg vil lige prøve at teste dit forslag imorgen catbody ;)

flemmingdahl >> ellers skal man lave sin egen skrift pga. af den skrift man bruger eller et grafikbillede.....

Jeg er ikke så meget inde i det med "ny skrift" eller for den sags skyld grafikbillede... Men hvis du kan forklare det lidt nærmere så ville det da være super cool ;)
Avatar billede steen_hansen Forsker
23. september 2004 - 22:12 #33
MS Word burde i det her tilfælde give mulighed for at designe karakterer i en egen, lille editor (under Indsæt symbol) :o)
23. september 2004 - 22:21 #34
ellers skal man lave sin egen skrift PÅ BAGGRUND AF af den skrift man bruger. Der findes programmer til at lave sin egen Font med......

Du kan bruge Paint eller et andet tegneprogram til at lave en lille grafik fil, som har det tegn du skal bruge, og så kan du indsætte det hvergang du skal bruge det
23. september 2004 - 22:29 #35
Jeg har lige lavet et lille grafikbillede, som jeg synes virker fint. Det kan rekvireres her fd@win-consult.com (Husk link til spørgsmålet - gør det nemmere for mig)
Avatar billede hcma Novice
23. september 2004 - 22:55 #36
ville nok også selv vælge grafikbillede-løsningen, hvis det er noget som går igen og igen. Husk bare at man også her lige skal ind og ændre på egenskaberne for billedet efter samme princip som tekstboksen.
Avatar billede hcma Novice
23. september 2004 - 22:59 #37
benytter også af og til selv et "billede" til specielle ting i word, men i denne tråd valgte jeg altså at lave det hele inde i word, hvilket kun kunne lade sig gøre, da de enkelte delelementer allerede er integreret i word.
24. september 2004 - 13:41 #38
Er der slet ingen der skal have den lille grafik-fil jeg har lavet - den virker ellers ret fint (Reklame) *gg* :-)
Avatar billede spywarewarrior Nybegynder
24. september 2004 - 18:29 #39
fd@win-consult.com

--------------------------------------------------------------------------------
Siden kan ikke vises.
Den side, du søger efter, er måske fjernet, eller navnet er ændret.

Prøv følgende:

Åbn hjemmesiden fd@win-consult.com, og søg efter hyperlinks, der fører til de ønskede oplysninger.

Hvis du har skrevet sidens adresse i adresselinjen, skal du sørge for, at adressen er stavet korrekt.

Hvis du stadig ikke kan åbne siden, kan du klikke på knappen
Søg i Internet Explorer for at søge efter lignende websteder.

Internet Explorer
Avatar billede hcma Novice
24. september 2004 - 18:49 #40
spywarewarrior >>  det er en e-mail-adresse  :o)
24. september 2004 - 20:31 #41
fd@win-consult.com er min mail..... www.win-consult.com er mit web-site
29. september 2004 - 18:48 #42
spywarewarrior>> fik du det løst ? ellers send en mail, så skal jeg sende dig grafik filen. Husk at lukke spørgsmålet.
Avatar billede hcma Novice
29. september 2004 - 21:54 #43
spywarewarrior >> en tilbagemelding vil være dejlig. Eller er vores tid spildt ?