Avatar billede kov Nybegynder
23. september 2004 - 14:41 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hvilket ERP system?

Dette spørgsmål er flyttet fra http://eksperten.dk/spm/Programmer/Flash/Generelt/ hvor det af en eller anden grund var havnet oprindeligt...

Hej eksperter!

Undertegenede er for nyligt gået selvstændig sammen med en kollega. Vi skal designe og udvikle elektroniske komponenter til industrielt brug mens selve produktionen af disse er outsourcet til underleverandøer. Vi har derfor brug og for et godt ERP system -men hvilket vil tjene os bedst?

Forudsætningerne er som følger:
Systemet må ikke være ALT for dyrt -helst ikke mere end 25K for 2 brugere inkl. de nødvendige moduler.
Systemet skal kunne vokse med virksomheden -bør kunne understøtte op til 10 brugere på sigt.
Systemet skal kunne håndtere alle de gængse bogholderi opgaver.
Systemet skal have ordrehåndtering.
Systemet skal understøtte styklister i flere niveauer.
Systemet skal være baseret på en åben database så vi kan hente og tilføje data uden om selve programmet.
Systemet skal naturligvis være stabilt og supporteret af leverandøren -også i fremtiden!

Jeg har indtil videre kig på følgende løsninger:
Winfinans
C5
Stellar office pro
En hostet løsning baseret på Axapta.

Jeg er dog bange for at drukne i opdateringer og ekstramoduler i C5 mens jeg er usikker på om Stellar kan håndtere opgaven i praksis. Med hensyn til en hostet on-line løsning, ved jeg ikke meget om disse, og kan derfor ikke rigtig vurdere om de er anvendelige -nogen erfaringer??

Jeg ved at der er stillet mange spørgsmål som dette gennem tiderne, og jeg har naturligvis læst disse. De fleste er dog ved at have nogen år på bagen og tingene kan jo have udviklet sig siden. Desuden har de fleste spørgsmål gået på små løsninger kun til bogføring mens jeg leder efter et mere komplet ERP system -derfor dette nye spørgsmål.
Avatar billede kov Nybegynder
23. september 2004 - 14:43 #1
Klausman nåede at ligge følgende kommentar inden jeg fik flyttet spm.:

Dit spm er "lidt" off topic! Der er alverden til forskel på flash og erp systemer. Du kan evt. kigge lidt på hvad SAP kan levere, de har løsninger til alt! De har et produkt som hedder mysap, hvor det er en hostet løsning, der kunne være interessant for dig. SAP har bestemt ikke ry for at være billige, om det passer ind i dit budget ved jeg ikke. Til gengæld for du et system fra det mest udbredte forretningssytem i verden, det vil alt andet lige lette arbejdet, hvis jeres system skal snakke sammen med jeres leverandører!
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2004 - 14:53 #2
Efter min overbevisning er din firma for stort til både Stellar og Winfinans.

Man drukner kun i ekstramoduler, hvis man tror en light kan klare det hele.

En C5 til jeres behov koster kr. 25-30.000 baseret på SQL, 145mb database, lager, stykliste,debitor,kreditor. Opdatering koster 12% om året og har den fordel at man kan erhverve næste generation gratis/billigt udover at man får glæde af den (forhåbentlig) større og større integration til MS Office m.v.

En MEGET væsentlig ulempe ved en hostet løsning, er at du er bundet op på Axapta, så hvis du ønsker at skifte, hænger du på selv at anskaffe en Axapta hvis du fortsat vil benytte dine data.

Mit bedste bud er derfor C5 (men jeg er forhandler og derfor ikke helt uhildet!)
Avatar billede kov Nybegynder
23. september 2004 - 22:31 #3
SAP ligger uden for vores økonomiske rækkevide.

mcregn påpeger en meget vigtig pointe jeg ikke havde overvejet -nemlig at systemet resikere at blive meget svært at flytte hvis man vælger en hostet løsning. Det er afgjort taget til efteretning.

Vedr. C5, er det afgjort en kandidat -og nej, jeg forventer ikke en light version kan løse opgaven! Jeg vil dog gerne have bekræftet at der er "fri" adgang til databasen, evt. via ODBC, både for læsning og skrivning ad data.

Det er klart at det vil være en væsentlig fordel hvis vores løsning er "kendt" blandt revisore og underleverandører. På den anden side kan vi ikke vælge system alene ud fra vores nuværende samarbejdspartnere... Endelig vurderer jeg at de tre nævnte systemer er rimelig udbredte, så man har en fair chance ligegyldigt hvilket man vælger -andre erfaringer???
Avatar billede kov Nybegynder
24. september 2004 - 14:29 #4
Jeg har studeret hvad der ellers er skrevet om emnet på Eksperten -jeg vil anbefale andre der skulle have interesse i enmet at kigge på følgende:

http://eksperten.dk/spm/111426
http://eksperten.dk/spm/67787
http://eksperten.dk/spm/379045
http://eksperten.dk/spm/140851
http://eksperten.dk/spm/370570

Desuden kan man se et eksempel på hostet løsning ved
http://www.bdo.dk/index2.asp?f=http%3A//www.bdo.dk/visside.asp%3Fpageid%3D571%26niveau2%3D

Mcregn's inlæg er naturligvis taget til efterretning, men jeg havde håbet på lidt flere indspil -anyone??
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2004 - 01:39 #5
deet er jo nok fordi det bedste svar er givet (he,he)
Avatar billede kov Nybegynder
25. september 2004 - 13:15 #6
:-)
Avatar billede mariaf Juniormester
26. september 2004 - 20:42 #7
Jeg kender Movex, Axapta, Stellar, XAL, C5 og lidt til winfinans (+ et par andre mindre og bestemt ikke proffesionelle produkter).
Min anbefaling er også C5, men som dma er jeg også programør og konsulent på produktet, så heller ikke helt uhildet :-)
Om du skal vælge SQL afhænger lidt af hvordan og hvor realtime du skal bruge dine data uden for C5. Kan du nøjes med ODBC, så kunne det være en løsning de første par år og dermed bringe prisen lidt ned.
Avatar billede kov Nybegynder
27. september 2004 - 10:10 #8
Ok 2-0 til C5.

Tilgang til data uden for ERP systemet vil blive gennem ODBC.
Avatar billede kov Nybegynder
17. november 2004 - 08:33 #9
Det er vist tid til at få lukket det her spg.

Vi har valgt WinKompas, en løsning fra FK-data.

Vi testede både C5 og Stellat Office. Vi fandt Stellar for "let" og C5 for gammeldags og kompleks med hensyn til opsætning og tilretninger.

Som jeg ser det, har WinKompas ca. de samme faciliter som C5, men er langt lettere at gå til og tilpasse da systemet er baseret på en åben SQL database og anvender Crystal reports til rapportgenerering. Da prisen samtidig er fornuftig og rimelig gennemskuelig fandt vi ikke at der var noget reelt valg.

Tak for de indlæg der er kommet!
Avatar billede mariaf Juniormester
08. februar 2008 - 16:02 #10
Jeg tror at kov på de 3 år har fået købt system - og jeg håber at han ikke er alt for skuffet med sit valg.
Det hjælper i øvrigt ikke meget at du reklamerer for Saldi på alle spørgsmål. Det er sikket et fint program for små virksomheder, men Eksperten er ikke en reklamesøjle.
Avatar billede agercon Nybegynder
09. februar 2008 - 02:18 #11
mariaf: Hvordan kan du slette min besked uden at være coadmin?

Jeg havde ikke set, at spørgsmålet var så gammelt, da jeg postede (jeg havde netop lige opdaget denne kategori) - desuden var min kommentar yderst relevant, hvis andre opdagede tråden, som jeg lige gjorde.
Avatar billede mariaf Juniormester
09. februar 2008 - 16:53 #12
Jeg kan ikke slette eller redigere indlæg, og så det først nu, så prøv at kontakte Eksperten.