Avatar billede lakse Nybegynder
23. september 2004 - 12:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

CSV fil åbner forkert

Vi modtager en csv fil hver måned fra vores revisorer.
Problemet er at vores bogholder der åbner filen har fået en ny version af office hvor filen ikke åbner korrekt nu.
Førhen kunne man bare dobbeltklikke på filen og så blev den importeret korrekt med det samme. Nu skal man selv importerer manuelt og sætte seperatoren til punktum og ikke som den står til standard...komma.
Kan man definere hvordan den skal åbne csv filer som default?
Avatar billede asol Nybegynder
23. september 2004 - 12:20 #1
Mig bekendt anvender Excel sprogindstillingerne (Start -> Controlpanel -> Regional and language options -> Customize). Her kan du sagtens ændre eksempelvis separatoren, men du skal være opmærksom på, at det slår igennem i alle andre programmer, som anvender disse indstillinger.

/asol
Avatar billede lakse Nybegynder
23. september 2004 - 12:43 #2
Jamen det var jo bare det...tusind tak for hjælpen. Det var sat til Danish og ikke English som det skulle være, da excel filen er lavet på en UK maskine.
Læg venligst et svar, så du kan belønnes:=)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
23. september 2004 - 12:52 #3
En workaround på dette evindelige problem med Excel og CSV er at omdøbe filen til .txt  Det bevirker at importwizarden starter når man åbner filen i Excel og så vælger man bare den rigtige seperator.
(Jeg får tit spørgsmålet fra mine brugere på Citrix da de kører alle mulige sprog.)
Avatar billede asol Nybegynder
23. september 2004 - 12:53 #4
Det var nu så lidt :-)
Avatar billede falster Ekspert
23. september 2004 - 13:19 #5
Yderligere én: Giv txt-navn, som hugop siger. Brug OpenExpert til at åbne filen i Excel (sker via højrekliksmenuen, når OpenExpert er installeret og configureret). Så er kolonnerne normalt automatisk splittet rigtigt op uden brug af imporwizarden.

http://www.baxbex.com/downloads.html
Avatar billede lakse Nybegynder
23. september 2004 - 13:28 #6
Tak for jeres hjælp alle sammen. Jeg kunne sagtens få wizarden til at starte op, men jeg ville gerne have den til at rykke arket ind som den plejede i den gamle office version, og dte gør den nu.