Avatar billede chrlyck Nybegynder
04. marts 2001 - 16:47 Der er 45 kommentarer og
2 løsninger

Intern --> Ekstern brænder?

Jeg har en bærbar computer og overvejer at købe en brænder da jeg er træt af hele tiden at kopiere over netværket til en anden computer når jeg skal brænde noget. En ekstern brænder er jo som de fleste ved meget dyrere end en intern. Derfor vil jeg gerne vide om der ikke er nogen der ved hvordan man kan (hvis man kan) bruge en intern brænder eksternt, med nogle smarte kabler og lidt lort hen til pcmcia eller hvad den nu hedder. Jeg har også USB, infrarød og parallel (too slow...)

Er der nogen der har noget smart at sige???

Der gives kun fuld point hvis det kan lade sig gøre, ellers må jeg nok nøjedes med halvdelen...

På forhånd tak!
Avatar billede bo.morville Nybegynder
04. marts 2001 - 16:57 #1
Jeg ved ikke om det er det du søger, men her er et kabinet der kan tilslutte interne ide enheder til en USB port...
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=15&page=1

Det kan jo i hvert fald klare trikket.
Avatar billede krusnof Nybegynder
04. marts 2001 - 16:58 #2
Det kan ikke lade sig da en bærbar og en alm. computer har forskellige størrelse kabler. En bærbar kan kun kobles til en ekstern
Sorry!

//krusnof
Avatar billede wreck990 Nybegynder
04. marts 2001 - 17:02 #3
En Acer USB brænder kan fås til lidt over 2000. Det er et udemærket alternativ.

Ellers kan du bruge et externt IDE kabinet til paralleport (plug\'n play kompatibelt) og så smide brænderen der i. parallelporten er hurtig nok til en brænder.

Tredie alternativ er en brænder til pcmcia port (fedt nok til bærbar) men den koster 3K.

:-)
Wreck

Avatar billede makse Nybegynder
04. marts 2001 - 17:05 #4
Hvis du har en PCMCIA slot, så kan du bruge den her:

http://www.danbit.dk/kat2001/1003.phtml
Avatar billede wreck990 Nybegynder
04. marts 2001 - 17:05 #5
PS. husk at diverse kreative løsninger måske ikke virker under NT4.0 (USB inklusiv). Parallel løsningen gør dog.
Avatar billede makse Nybegynder
04. marts 2001 - 17:07 #6
Andet alternativ. USB til ekstern kabinet:

http://www.danbit.dk/kat2001/1512.phtml
Avatar billede makse Nybegynder
04. marts 2001 - 17:10 #7
Stadigvæk hvis du har PCMCIA. PCMCIA til SCSI, bedre overførsels hastighed.

http://www.danbit.dk/kat2001/1014.phtml
Avatar billede chrlyck Nybegynder
04. marts 2001 - 17:15 #8
Som sagt så HAR JEG:

USB
PARALLEL-PORT
PCMCIA

og så kører jeg winME.

jeg kigger lige lidt på de forskellige links... på forhånd tak.
Avatar billede chrlyck Nybegynder
04. marts 2001 - 17:23 #9
Er der nogen der kan sige mig hvor hurtig sådan en USB er? Eller er der forskel på dem?

Jeg har en Compaq Armada E500 600 MHz Celeron 64 RAM bla bla bla...

Med de der eksterne kabinetter skal man så bare smække den i USB-porten og så kører lortet? Altså groft sagt, jeg ved godt man lige skal installere drivere mm.
Avatar billede srhansen Nybegynder
04. marts 2001 - 17:24 #10
Jeg ved godt det ikke er det du efterlyser, men jeg vil alligevel lave lidt reklame for den eksterne brænder :-)
Jeg har en ekstern brænder til paralelporten fordelen ved den/det er at man hurtigt og smertefrit kan tilslutte den alle computere der har en parralelport (de fleste), i dit tilfælde er det yderligere en fordel ved brug af cd-rw, da du jo så kan bruge skiverne igen. En sidste men ikke uvæsentlig fordel er at den ikke kræver noget IRQ. I moderne computere er de \"sølle\" 16 IRQ, ved at værre for lidt, så har man brug for at udvide sin computer bare lidt er det hver at tage med i betragtning.
Avatar billede makse Nybegynder
04. marts 2001 - 17:25 #11
Fra mit link:

Dataoverførselshastighed er typisk 1 Mbit/sek

Så du skal nok havde en brænder med Burnproof, f.eks. Plextor.
Avatar billede makse Nybegynder
04. marts 2001 - 17:27 #12
Man kan også få en brænder, der er til PCMCIA.

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1274817891
Avatar billede makse Nybegynder
04. marts 2001 - 17:28 #13
Ellers tag en kig på www.edbpriser.dk - Hardware - CD Brændere > USB > Søg.

Der findes flere forskellige modeller, og til en overkommelig pris.
Avatar billede chrlyck Nybegynder
04. marts 2001 - 17:30 #14
Eventuelle kommentarer tak. Hjælp mig lige her...

--Plextor--

PlexWriter PX-W1610TA Internal Bulk    40x/16x/10x / 2MB / IDE 2.349 kr.

PlexWriter PX-W1610TA Internal Retail    40x/16x/10x / 2MB / IDE 2.345 kr.

--Yamaha--

CRW2100EZ Internal Bulk    40x/16x/10x / 8MB / IDE 1.785 kr.

CRW2100EZ Value Kit Internal    40x/16x/10x / 8MB / IDE 1.879 kr.

CRW-2100S Internal Bulk    40x/16x/10x / 8MB / SCSI 2.373 kr.

CRW-2100S Value Kit Internal    40x/16x/10x / 8MB / SCSI 2.484 kr.

CRW-2100SX Value Kit Internal (Toast)    40x/16x/10x / 8MB / SCSI 3.192 kr.

Jeg syntes ikke at en 2MB buffer lyder særlig fornuftigt til en 16x brænder og hvad kan det der burnproof egentlig?

Link til ovenstående... www.edbpriser.dk søg under brændere alle mærker og kun 16x...
Avatar billede chrlyck Nybegynder
04. marts 2001 - 17:34 #15
1Mbit/sek meaning...

1000kbit/sek meaning...

125kbyte i sek eller regner jeg helt galt?

Der er bare et eller andet jeg ikke forstår nemlig hvis en USB så kan smide 125kbyte igennem i sek så hvis jeg brænder med 1x er det 150kbyte/sek og hvordan kan man så nogensinde få den op på 16x???
Avatar billede makse Nybegynder
04. marts 2001 - 17:34 #16
Burnproof sørger for, at selvom der ikke bliver leveret data nok til brændingen, at den kan fortsætte når der igen er data nok.

Altså skulle det sikre, at der ikke forekommer buffer underrun.

Jeg ville helt klart vælge en Plextor, og alt efter hvilken løsning du vælger, er det kun et spørgsmål om det skal være en Intern/Extern SCSI eller IDE.
Avatar billede makse Nybegynder
04. marts 2001 - 17:36 #17
Det kan du heller ikke, når det er via usb porten. Derfor ville en løsning med PCMCIA nok være det mest optimale.
Avatar billede chrlyck Nybegynder
04. marts 2001 - 17:37 #18
--> makse

jeg må indrømme at den er fed, men det er jo stadig 3 kilo. og det kabinet koster max 1000 og man kan købe en discount 16x til under 2 kilo. så...
Avatar billede makse Nybegynder
04. marts 2001 - 17:39 #19
Hvis du vælger den løsning, skal du sikre dig at det er med BurnProof.

Ellers kan det slet ikke gå. Bedst ville det være hvis din EDB forhandler ville lade dig prøve den først. For at se om det overhovedet vil bruge penge på.
Avatar billede srhansen Nybegynder
04. marts 2001 - 17:39 #20
Makse> Hvorfor ikke parralelporten ?
Avatar billede chrlyck Nybegynder
04. marts 2001 - 17:39 #21
det skulle da ikke være nødvendigt med en SCSI når det så er burnproof. så er det altså derfor cachen er så lille på de plextor?
Avatar billede makse Nybegynder
04. marts 2001 - 17:43 #22
Yup, det er derfor.

Brændere til parralelporten findes der ikke så mange af mere.

Men HP laver da stadigvæk en. http://www.computerpriser.eon.dk/billigste_produkter.asp?ProduktID=732&PGID=14&show=edb
Avatar billede chrlyck Nybegynder
04. marts 2001 - 17:43 #23
Prøv lige at forklare mig hvorfor makse siger at jeg ikke kan brænde med 1x til USB. Hvis man ikke kan det hvorfor laver de så USB-brændere?
Avatar billede srhansen Nybegynder
04. marts 2001 - 17:47 #24
Avatar billede chrlyck Nybegynder
04. marts 2001 - 17:48 #25
--> makse

...og hvor hurtig er den CD-Writer 7200e RW Ekstern ?

Kan man bruge easy cd-creator til andre end hp?
Avatar billede srhansen Nybegynder
04. marts 2001 - 17:48 #26
Som du ser er det forkert.
USB-porten kan mindst overføre 12Mbps, altså rigeligt.
Avatar billede makse Nybegynder
04. marts 2001 - 17:49 #27
Det var hvis man brugte eksternt kabinet løsningen!

Hvis du f.eks. ser på Acer\'s USB brænder http://www.api.com.tw/products/cdrw/4406eu.htm snakker de om op til 600 KB/Sec.
Avatar billede srhansen Nybegynder
04. marts 2001 - 17:51 #28
Jeg tror nok, at hvis det er hastigheden du går efter, så er der kun SCSI tilbage.
Avatar billede chrlyck Nybegynder
04. marts 2001 - 17:51 #29
thumbs up til srhansen...

men så er hastigheden på en alm USB jo 12 Mbps hvor min logiske sans siger at det betyder MegaBIT per sek og ikke megabyte...

hvilket min hovedregning siger skulle svare til cirka 1500 byte i sek. passer det nogle vegne hen???
Avatar billede makse Nybegynder
04. marts 2001 - 17:52 #30
Jeg vil give srhansen ret. Det ville sikkert stadigvæk være hurtigere at overføre via netværk, og så brænde på den stationære PC.

En SCSI løsning er absolut at fortrække, men også den dyreste.
Avatar billede chrlyck Nybegynder
04. marts 2001 - 17:53 #31
jeg mener kbyte/sek selvfølgelig...

og så kan jeg max bruge en 8x er der nogen der kan anbefale én?
Avatar billede chrlyck Nybegynder
04. marts 2001 - 17:55 #32
jeg skal lige spise... hyg jer så længe!
Avatar billede chrlyck Nybegynder
04. marts 2001 - 17:55 #33
lige inden jeg smutter så er det fordi et netværk og en stationær er jo ikke bærbart...

snakkes
Avatar billede makse Nybegynder
04. marts 2001 - 17:56 #34
Det må blive den  her Acer, den har 4MB cache.

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1274577896
Avatar billede srhansen Nybegynder
04. marts 2001 - 17:57 #35
Jeg er glad for min DYRE/gamle HP. Men jeg har hørt og set gode resultater med Plextor, som makse siger. Jeg kan ikke råde dig til at købe det billigste.
Avatar billede teknik Juniormester
04. marts 2001 - 18:15 #36
>>chrlyck Din hovedregning er ok, 1500Kbyte/sek = 10x Speed ...men det er det \"teoretiske\" maksimum.
For fx. USB>USB \"netværks\" forbindelser lover de kun op til 5Mbit/sek, eller hvad der svarer til omkring 4x Brænding.
...jeg tror det er tættere på det realistisk opnåelige, så hvis ikke 4x er \"hurtigt nok\", så er du nok bedre tjent med en hurtigere netærksforbindelse.
Avatar billede makse Nybegynder
04. marts 2001 - 18:15 #37
Test af HP 8210e USB brænder: http://www.gamescomputer.opasia.dk/artikler.php3?aid=2043&oid=15

Læs evt. mere om brændning med USB brænder her:
http://www.cdrfaq.org/faq05.html#[5-14]
Avatar billede makse Nybegynder
04. marts 2001 - 18:17 #38
Det teknik siger er fuldstændigt korrekt. Derfor findes der ikke nogen USB brænder, der kan brænde med mere end 4x. (Ikke af hvad jeg ved af)
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
04. marts 2001 - 18:17 #39
jeg tror ik du kan lave en intern brænder, om til en ekstern, ved hjælp af lidt fiksfakserrier, det lyder næsten ligså umuligt, som den person der prøvede at lave et G-force2 PCI,om til et AGP
:-)
ik for at lyde negativ

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Cyber_Freak<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
04. marts 2001 - 18:19 #40
hehe....hvor stor er chancen så for om ,
L O R T E T brænder sammen
Avatar billede srhansen Nybegynder
04. marts 2001 - 18:19 #41
Brænding over netværk er ikke, at anbefale mange kollisioner mm.
Avatar billede chrlyck Nybegynder
04. marts 2001 - 18:33 #42
Okay makse. det viser sig at du er ok alligevel. jeg kigger lige lidt på om jeg kan få mig en hp 8210e her i den lille skod-by til odense...

Så mangler jeg bare en nokia 8210 med i prisen.
Avatar billede makse Nybegynder
04. marts 2001 - 18:35 #43
Jeg prøver bare at hjælpe. :) (Hvis jeg kan)
Avatar billede chrlyck Nybegynder
04. marts 2001 - 18:59 #44
Okay gutter, jeg tror ikke at jeg kan klemme flere informationer ud af jer nu så...

Tak til makse og srhansen, det så ud til de andre bare gerne ville score lidt billige point... ;-)

Jeg har lige set at den af makse anbefalede HP 8210e USB brænder er faldet med næsten 600 kroner så det bliver nok det...

Håber I er tilfredse med pointfordelingen ellers må i jo bare lægge sag an...

Hyg jer!

/Chr.
Avatar billede srhansen Nybegynder
04. marts 2001 - 19:01 #45
Jo tak og held og lykke ô¿ô

Avatar billede bo.morville Nybegynder
04. marts 2001 - 19:10 #46
hmm. jeg var nu ikke ude på billige point, men havde desværre andet at lave end at følge med i denne disk. Jeg svarede vel egentlig med en løsning på dit problem, men nevermind, jeg har ikke specielt brug for pointene.

Jeg håber du fandt hvad du ledte efter.
Avatar billede makse Nybegynder
04. marts 2001 - 19:30 #47
Tak for point, man kan jo ikke sig du er nærig med dem. :)