Avatar billede zin Nybegynder
21. september 2004 - 12:19 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Formatering Windows XP

Hej eksperter!
Jeg har en windows xp professional computer. Jeg skal have formateret den og jeg har flere gange før gjort dette ved at indsætte installations cd'en under startup og derefter fjernet den partition som mit windows ligger på og derefter oprette en ny partition og installere xp der. Problemet er at computeren vil ikke give mig lov til at slette den nuværende partition fordi den siger noget i retning af at denne partion indeholder midlertidige filer som er vigtige for windows! hvad skal jeg gøre??!

På forhånd tak

/zin
Avatar billede jop... Nybegynder
21. september 2004 - 12:23 #1
Kan du fjerne partitionen med fdisk?
Avatar billede zin Nybegynder
21. september 2004 - 12:28 #2
Jeg ved ikke hvordan man kommer i dos mode med xp. Er det muligt?
Avatar billede peet-49 Novice
21. september 2004 - 12:31 #3
Du skal bruge en startdiskette til 98/me
Avatar billede zin Nybegynder
21. september 2004 - 12:34 #4
kan man bruge en installations cd til 2000?
Avatar billede vejmand Juniormester
21. september 2004 - 12:35 #5
Avatar billede espersen Novice
21. september 2004 - 12:37 #6
1. Boot op på din XP-cd - her er en guide :
http://hcma.dk/tips&tricks.htm#installering_repair

HUSK at have opdateringer til XP klar !!

Installer dem efter at have installeret XP og INDEN du går på Internettet, da du ellers risikerer diverse virus/orme (blasterormen fx.)

Vil du smide SP2 på maskinen ?
Avatar billede zin Nybegynder
21. september 2004 - 12:40 #7
hvad er sp2?
Avatar billede espersen Novice
21. september 2004 - 12:42 #8
Sådan gør jeg ved WinXP-installation eller repair:
Rækkefølge (uden internet forbindelse pga. risici for virus, trojanere m.v.!!!)

0. Backup af data, dokumenter, foretukne, mails osv.
1. WinXP-installation inkl. fuld formatering (ikke den hurtige)
2. Chipsæt drivere installeres (relevant for meget nye bundkort fx. nForce2)
3. SP1a installeres
4. Update pakker installeres  (Kritiske + sasser update m.fl.)
5. Aktiver WinXP firewall (eller installér en anden software ditto)
6. Tager ghost/backup af konfigurationen (med Norton Ghost) (ikke obligatorisk!)
7. Nu kan man gå på nettet og lave en WindowsUpdate
8. tager endelig ghost/backup af konfigurationen som gemmes på d-drevet (ikke obligatorisk!)
9. Installere Antivirusprogrammer osv.

Hent derfor opdateringer fra nettet inden du går igang - tag netstikket ud...

- her er de ;

Microsoft WinXP1a : (vælg dit sprog og download filen på ca. 125 mb til d-drevet)
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/updates/sp1/network.mspx

Update-pakke (samling af kritiske updates til XP; vælg dit sprog og download filen på ca. 10 mb til d-drevet) : http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=D531BF00-D7BE-48E3-ABCC-961602BD72C2&displaylang=da

Sasser-update (opdatering der hindrer Sasser-viruset ved at lukke huller i Windows)
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=3549EA9E-DA3F-43B9-A4F1-AF243B6168F3

Som sagt : Gem ikke disse filer på c-drevet (eller skrivebordet), da hele indholdet på c-drevet slettes ifm. formateringen

her er SP2 , hvis du vil have den - den kan hentes i stedet for de 3 jeg har linket til herover - SP2 indeholder det hele - men der KAN være små ting der driller mht. enkelte programmer... (jeg bøvlede lidt med Nero brænder programmet)
SP2 på dansk :
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=049C9DBE-3B8E-4F30-8245-9E368D3CDB5A
Avatar billede espersen Novice
21. september 2004 - 12:43 #9
SP1a og SP2 er ServicePacks til Windows XP

ServicePacks er programrettelser, -opdateringer (bl.a. sikkerhed og ydeevne) - uden dem er du meget sårbar overfor virus o.l.
Avatar billede zin Nybegynder
21. september 2004 - 12:47 #10
prøver mig lidt freM :)
Avatar billede espersen Novice
21. september 2004 - 12:54 #11
øøhh...

HVIS du smider SP2 på maskinen, så skal du ikke hente SP1a + de andre updates.
Nogle melder om problemer med SP2 ; mens andre intet har af problemer.

På en ren installation som du åbenbart vil lave, så ville jeg smide SP2 på den !
Avatar billede zin Nybegynder
21. september 2004 - 13:33 #12
Den gider stadig ikke at slette partiotionen fordi den siger at der findes midlertidige installationsfiler som er vigtige for windows installationen! :S
Avatar billede espersen Novice
21. september 2004 - 14:10 #13
hvad gør du mere præcist :
1. lægger XP-cd'en i drevet
2. tænder for PC'en
3. Hvad siger installationen så ?
Avatar billede zin Nybegynder
21. september 2004 - 14:17 #14
Så kommer man til skærmen hvor man sletter/opretter nye partiotioner. Jeg trykker L for at slette min gamle partiotion men så kommer en ny skærm og siger at dette ikke er muligt fordi der ligger midlertidige installations filer! Det er umuligt derfra at slette partitioner :S
Avatar billede vejmand Juniormester
21. september 2004 - 14:34 #15
Måske det hjælper at slette alt i TEMP- og WINDOWS/TEMP mapperne manuel inden du formaterer?
Det er ikke noget jeg ved noget om, bare et forslag. c",)
Avatar billede espersen Novice
21. september 2004 - 14:43 #16
bruger du filformatet FAT32 eller NTFS ??
Avatar billede zin Nybegynder
21. september 2004 - 14:49 #17
NTFS
Avatar billede zin Nybegynder
21. september 2004 - 14:50 #18
der ligger intet i mine temp mapper :S
Avatar billede espersen Novice
21. september 2004 - 14:59 #19
brug http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

Den kan slette ALT på C-drevet - start op på den (dvs. diskette som "first boot device")
Avatar billede espersen Novice
21. september 2004 - 15:00 #20
efter dette er C-drevet rent og ryddet. Dernæst sætter du first boot device til cd-rom og booter så op på XP-skiven og installere fra bunden af (se vejledningen fra 21/09-2004 12:37:05)
Avatar billede zin Nybegynder
21. september 2004 - 15:27 #21
efter at jeg har slettet hele cd drevet så kan jeg godt starte op på min  xp installations cd ikk?
Avatar billede espersen Novice
21. september 2004 - 16:05 #22
yep - bare CD-rom som first boot device! Så skulle det køre !
Avatar billede zin Nybegynder
21. september 2004 - 16:08 #23
Kan man ikke bare højreklikke på c:drevet og trykke "formater"? hvad sker der hvis jeg gør det?
Avatar billede zin Nybegynder
21. september 2004 - 16:26 #24
aloo?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
21. september 2004 - 16:29 #25
... du ka' ikke ta' benene væk under dig selv...

Gør nu bare som tidligerer beskrevet...
Evt. denne killdisk util...men du ka' sefølgeligt ikke bruge killdisk på den disk du booter op på. *GH*
Brug evt. en DOS opstartsdiskette - kan evt. sakses fra www.bootdisk.com
Avatar billede espersen Novice
21. september 2004 - 16:57 #26
nej - selvfølgelig kan du ikke bare højreklikke på c:drevet og trykke "formater" ...  som at save den gren over man selv sidder på

Du SKAL boote op på CD-rommen
0. Indstiller BIOS til at Cd-rom er "first boot device"!
1. lægger XP-cd'en i drevet
2. tænder for PC'en
Avatar billede espersen Novice
01. oktober 2004 - 19:12 #27
hvordan går det ??
Avatar billede espersen Novice
27. december 2004 - 23:13 #28
hvordan går det - mere du vil have uddybet ?
Avatar billede zin Nybegynder
27. december 2004 - 23:46 #29
nix!
Avatar billede espersen Novice
27. december 2004 - 23:51 #30
så husk at lukke spørgsmålet ved at acceptere den eller de rigtige svar.

Hvis der er en som endnu ikke har smidt et svar - så bed vedkommende om at smide et.