Avatar billede nin.f Nybegynder
19. september 2004 - 12:05 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Netværksforstærker til ethernet

Jeg står med et 50 meter UTP/STP ethernet kapel (tror jeg nok det hedder), når jeg måler på det er der forbindelse igennem og det er forbundet korrekt. Men min pc viser ikke der er forbindelse til min router, de viser routeren også forøvrigt! Hvad hedder en forstærker /er den nem at få fat i/? Jeg har søgt på edbpriser.dk men jeg blev ikke klogere af det. Det er muligt at sætte en switch op omkring de 30 meter, men det vil være under et ½ tag, så jeg ville helst sætte en forstærker i den ene ende.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
19. september 2004 - 12:11 #1
Du burde have en række vidde på op til 100 meter på dit kabel, hvis det er et KAT5 kabel!
Avatar billede leif Seniormester
19. september 2004 - 12:13 #2
Er det krydset det du har ?
Avatar billede tubber Juniormester
19. september 2004 - 12:20 #3
Den forstærker du skal bruge hedder en repeater, og findes i følgende enheder:

Router, Switch, Hub og Bridge.

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=switchhub

Her er 2 gode illustrationer som viser hvad en switch og en hub gør, en bridge gør det samme som både en hub og en switch, men det betyder ikke det store til det du skal bruge den til hvordan den virker da den kun har 2 porte....

Med de priser der er idag vil jeg smide en switch ind. kunne være sådan en her:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=71300
Avatar billede nin.f Nybegynder
19. september 2004 - 12:54 #4
Det er et ikke krydset. Der står "cat 5E" på det. Kan de alle sættes på "enden" altså lige før pc/netwærkskortet?
Avatar billede kenp Novice
19. september 2004 - 14:22 #5
er det inhdstallationskabel eller det alm. bløde som man køber færdigt i butikken du har brugt? eler?
Avatar billede nin.f Nybegynder
19. september 2004 - 20:12 #6
Ha ha - det er faktisk en prof EDB mand som har lavet det. Det er et kapel som er paa rulle paasat et skaermet sik og et ikke skaermt stik. Hjaelper det dig.
Pludselig vil dette tastetur ikke skrive de specielle dansk bokstaver.....
Avatar billede kenp Novice
19. september 2004 - 20:52 #7
Nej det hjælper mig desværre ikke helt ;) det jeg var ude efter var om det var "bløde" ledere eller "stive" ledere, hvis det er de bløde så får du det ikke til at række særlig langt, men op til 100 meter på det andet!

Men du kan jo se om farve række følgen er korrekt! hvis den ikke er det, er det en helt klar fejl http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php#farve
Avatar billede nin.f Nybegynder
20. september 2004 - 08:11 #8
Tak. Hvordan finder jeg ud af om det er bløde eller stive?
Avatar billede kenp Novice
20. september 2004 - 09:39 #9
desværre kun ved at klippe det ene stik af også afisoler en leder eller 2.
Avatar billede nin.f Nybegynder
20. september 2004 - 12:38 #10
Jeg prøver lige at spørge manden som har lavet det!
Avatar billede nin.f Nybegynder
28. september 2004 - 08:55 #11
Det endte op med at virke. Tak alle. kenp hvis du lægger et svar får du point som du fint har fortjent. Tak
Avatar billede kenp Novice
28. september 2004 - 09:03 #12
det gør jeg da :)
(hvad var fejlen så?)
Avatar billede nin.f Nybegynder
28. september 2004 - 10:51 #13
Min Zywall 1 er så gammel at den ikke sender med den styrke som de nye modeller gør - og derfor så der ikke ud til at der hul igennem. Men den D- Link af nyere dato som skulle trække den ene ende var "stærk" nok!!
Men jeg var da ude og få det målt igennem igen med andet udstyr - og der var det hele korrekt.
Avatar billede nin.f Nybegynder
28. september 2004 - 10:54 #14
ØHH fik du de point? Jeg trykkede på accepter - troede det var nok, hvad gør jeg ellers?
Avatar billede kenp Novice
28. september 2004 - 10:56 #15
du skal marker mit navn først også trykke accepter ;)
Avatar billede nin.f Nybegynder
28. september 2004 - 10:56 #16
Så lykkedes det vist. Tak