Avatar billede awat Nybegynder
18. september 2004 - 12:32 Der er 50 kommentarer og
1 løsning

Harddisken vil ikk noget

Nu vil min harddisk engang formaters eller gå ind i fdisk eller noget som helst. Den vil ikk engang installer windows. Kan jeg ikke reset harddisken på en eller anden måde?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2004 - 12:41 #1
www.killdisk.com
Her kan du hente et program der kan slette alt på harddisken. Blot kopier programmet ned på en bootdiskette og start op på den og kør programmet.

Men det kræver selvfølgelig at harddisken kan ses i bios.

Nu er det vel ikke en SATA harddisk ?
Avatar billede awat Nybegynder
18. september 2004 - 12:44 #2
nej det er ikke en sata harddisk
men er der ikk noget der kan resete den helt.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2004 - 12:44 #3
Jo, killdisk kan.

Jeg har lige kigget dit andet spørgsmål igennem, og skal lige vide om det er XP home eller PRO du vil installere ?
Avatar billede awat Nybegynder
18. september 2004 - 12:46 #4
Det er pro.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2004 - 12:49 #5
Her kan du downloade et sæt disketter, som du så kan boote på istedet for cdrom'en:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=535d248d-5e10-49b5-b80c-0a0205368124&displaylang=en

Husk at vælge det rigtige sprog inden du downloader.

Prøv det og se om ikke disketterne løser problemet og ellers vend tilbage og fortæl hvordan det gik.
Avatar billede awat Nybegynder
18. september 2004 - 13:20 #6
Den vil ikke finde harddisken. Men når jeg tænder for computern står harddiskens navn.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2004 - 13:34 #7
Det lyder ikke ret godt.
Hvad er det for en harddisk ? mærke og evt model ?
Avatar billede awat Nybegynder
18. september 2004 - 13:37 #8
Den hedder Western Digital WD300
Avatar billede awat Nybegynder
18. september 2004 - 13:46 #9
Når jeg vil formater den så skriver den formateringen er afslutet. Og det siger den når jeg trykker format C: men når jeg trykker format D: så siger den et netværksdrev kan ikke formateres. Og når jeg går ind i fdisk så skriver den der er ikke nogen tilgængelige hardisk. Aner ik hvad den fejler. Den har virket igår.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2004 - 13:48 #10
Hvor gør du disse ting henne ?

Du kan jo ikke boote, så er det fra en bootdiskette ?
Avatar billede snakes Nybegynder
18. september 2004 - 14:05 #11
Sæt din WIN XP PRO cd i drevet - Boot på dit Cd-rom drev - følg anvisninger indtil du når til formater disk.  Nu formatere du din disk og alt skulle klappe ;o)

Mvh Jakes
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2004 - 14:30 #12
snakes > har du læst spørgsmålet og de efterfølgende kommentarer ? Xp-installationen kan ikke se harddisken.
Avatar billede awat Nybegynder
18. september 2004 - 14:39 #13
Jeg prøver også at gør sådan som snakes siger. Men når jeg vil installer windows. Så står der at jeg skal trykke på F8 og det trykker jeg på så skifter siden også står der installationsprogrammen kan ikke få adgang til din harddisk. Min harddisk er på ca. 30 GB men der står 8063 MB disk 0 på ID 0 på bussen 0 på atapi.
Avatar billede awat Nybegynder
18. september 2004 - 14:41 #14
Så står der tryk Enter for at installer og tryk 0 for at oprette partition og tryk L for slette markerede partition. Men der er ikk nogen partition. Så når jeg trykker Enter skriver den.

Der er fundet en fejl, og windows er blivet lukket ned for at for
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2004 - 14:45 #15
Prøv i første omgang killdisk som kan slette hele din harddisk og dermed alle partitioner. Så er der intet tilbage på den, og du burde kunne installere.

Hvis dette fejler, skal vi nok til at teste om disken er gået istykker:

Her er et link til nogle værktøjer som kan teste og diagnosticere harddisken.
http://support.wdc.com/download/index.asp
Avatar billede halifax Nybegynder
18. september 2004 - 14:55 #16
snakes - hardwarefejl kan ofte være komplicerede. Derfor bruges kommentarer indtil løsning er indkredset. Du smider skråsikkert et svar. Gør du også her:  http://www.eksperten.dk/spm/540936

Læs evt. Eksp. FAQ http://expfaq.1go.dk/ - især
"Jeg vil gerne deltage i et spørgsmål, hvordan gør jeg?
Hvis du lige har løsningen på problemet, så laver du dit indlæg som et svar.
Hvis du skal have spørgsmålet uddybet, eller bare kommer med et muligt løsningsforslag laver du det som en kommentar."
Avatar billede snakes Nybegynder
18. september 2004 - 15:59 #17
halifax - Da jeg i tråden som du hentyder til har et generelt svar som er muligt, skal jeg vel ikke svare med en kommentar med derimod ET svar ???
Men til AWAT - Da du når til at skulle trykke F8 er du allerede kommet for langt. Det du skal gøre er, at gå ind i din bios - sætte din master boot til at være dit CD-rom. Derefter laver du en save og din pc genstarter. Når din Pc genstarter kommer der i starten en besked hvor du skal være om ikke hurtig, men kvik til at trykke en tast for at boote fra dit CD-rom drev. Når dette er gjort følger du installationen til du kommer til at skulle lave en formatering af dit drev. Håber det virker ;o)

MVH
Jakes
Avatar billede awat Nybegynder
18. september 2004 - 16:34 #18
nej sådan virker det ikke.
Den vil ikke formaters. Og efter F8 går den ikk en meter videre.
Avatar billede awat Nybegynder
18. september 2004 - 17:01 #19
Når man vil formater den så skriver den. Formateringen er afsluttet.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2004 - 17:22 #20
awat > Har du prøvet killdisk og/eller et af diagnoseværktøjerne ?
Avatar billede awat Nybegynder
18. september 2004 - 17:27 #21
killdisk vil den ikke.
Og når man går ind i fdisk så står der en tekst som blinker. Der står at Der ikke kan fåes adgang til drev 1
Avatar billede awat Nybegynder
18. september 2004 - 17:32 #22
Hvor kan jeg finde noget opdatering til harddisken måske hjælper det. Den hedder Western digital. WD300AB
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2004 - 17:39 #23
awat > Du er nødt til at fortælle hvad du har prøvet og om det fejler. Ellers ved jeg ikke hvad jeg nu skal råde dig til.

Da både killdisk og fdisk fejler, skal du som næste skridt køre en diagnose af drevet:
Download denne fil http://support.wdc.com/download/dlg/DlgDiagv504c.exe
Den vil generere en diskette som du kan boote på og vil indeholde et værktøj som kan køre en diagnose på drevet for at se om det er defekt.

Er drevet defekt, kan vi komme med alle mulige råd, og du vil aldrig få installeret noget som helst alligevel, derfor SKAL du køre den diagnose og se om drevet er defekt.
Avatar billede awat Nybegynder
18. september 2004 - 18:35 #24
Jeg prøver lige
Avatar billede awat Nybegynder
18. september 2004 - 18:46 #25
Så nu har jeg prøvet det også.
Der kommer en blå felt frem hvor inde i den står

Command Error
Error/status CODE 0132
Avatar billede awat Nybegynder
18. september 2004 - 19:24 #26
Har i flere råd??
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2004 - 22:35 #27
Sidste råd:
http://support.wdc.com/download/dlg/dlgdiag10.zip

download ovenstående og læg den på en bootdiskette og kør den.

Det lader til at Error/status CODE 0132 betyder at drevet er for gammelt til at blive testet med det nyere diagnose program, og man skal prøve med det ældre, hvilket er det jeg har lagt et link til.

Når du har programmet det på disketten, booter du på den og skriver dldiag og trykker enter.
Herefter vælger du drevet og kan herefter teste det.
Avatar billede awat Nybegynder
19. september 2004 - 10:03 #28
Hvad skulle den skrive hvis nu der var noget galt med haddisken?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. september 2004 - 10:18 #29
Den skulle gerne komme med en eller anden kode, som vi så kan se betydningen af på Western digitals hjemmeside. Det var der, jeg fandt infoen om at den 0132 kode betød at den ikke kunne kommunikere med disken fordi disken var for gammel i forhold til programmet.
Avatar billede awat Nybegynder
19. september 2004 - 11:16 #30
Jeg har prøvet den.

Den skriver

Fjern disk el. andre medier
Tryk på en tast for genstart

Så når jeg tryker en tast skriver den den samme igen og igen.

Den der killdisk den prøvede jeg også igår den vil ikke gør det.
Den stopper i 0% og kommmer ikke videre
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. september 2004 - 11:23 #31
Det lyder som om det ikke er en bootdiskette du har lagt dldiag på.
Så vil den netop skrive det. Den starter slet ikke på disketten vel ?

Du kan downloade en bootdiskette her: www.bootdisk.com
Tag gerne denne som er beregnet til flash af bios'er ftp://User:webhq@webhq.cjb.net/downloads/drdflash.exe
Efter du har genereret disketten, skal du lægge dlgdiag over på den og boote på disketten.
Når du har en a:\> prompt kan du skrive dldiag og burde så kunne køre programmet og teste harddisken.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. september 2004 - 11:26 #32
> hov... de steder hvor der står DLDIAG skulle der have stået DLGDIAG.
det smuttede, sorry
Avatar billede awat Nybegynder
19. september 2004 - 11:58 #33
Jeg tror jeg ved hvad jeg har gjort. Jeg har slettede en partition mens der var windows på den. Også vil du ikk lave en ny partition.

Jeg har brug for dos program
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. september 2004 - 12:01 #34
Har du kørt den dlgdiag fra en bootdiskette ?
Avatar billede awat Nybegynder
19. september 2004 - 12:02 #35
nej det har jeg ikke endnu men hvad ville den gør?
Avatar billede awat Nybegynder
19. september 2004 - 12:03 #36
Altså jeg tror mit problem er at der var windows på harddisken. Så gik jeg ind og slettede partition.Og nu hvis jeg går ind i fdisk så vil den ikke gå ind.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. september 2004 - 12:06 #37
Jeg har vist allerede skrevet flere gange at jeg tror din disk er istykker. Du er nødt til at finde ud af om den er istykker, og det kan du kun gøre med et diagnose program. Er den istykker får du aldrig oprettet en partition på drevet om så det er fra windows, dos eller linux. Det er derfor jeg presser på for at få dig til at lave den test.
Avatar billede awat Nybegynder
19. september 2004 - 12:07 #38
Jamen den vil ikke lave en test
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. september 2004 - 12:10 #39
Læser du overhovedet hvad jeg skriver ? Se lige min kommentar kl 11:23

Der skriver jeg hvorfor den ikke vil køre den test og forklarer hvordan du laver en bootdiskette som du så kan bruge til at få startet testen.
Avatar billede awat Nybegynder
19. september 2004 - 12:29 #40
Ja ja jeg læser det selvfølelig. Men Jeg aner ikk hvor jeg kan lægge en dlgdiag henne og hvor kan kan finde den-
Avatar billede awat Nybegynder
19. september 2004 - 12:31 #41
Nu har jeg den også... Jeg prøver lige..
Avatar billede awat Nybegynder
19. september 2004 - 12:40 #42
Den skriver

ERORR/STATUS
Avatar billede awat Nybegynder
19. september 2004 - 12:41 #43
Jeg har prøvet og sætte harddisken ind i den her pc hvor så der er 2 harddisk på den her. Men ind i denne computer vil den ikke komme frem. Skulle den ikke vise den der?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. september 2004 - 12:51 #44
Ok, det vil sige du har en windows kørende ?

Prøv at downloade denne windows version af diagnose programmet: http://support.wdc.com/download/windlg/windlg10.exe
og se om det kan få forbindelse til drevet og evt fortælle lidt mere fyldestgørende hvad der er galt. Skriv hvordan det gik.

Check også i enhedshåndteringen at du kan se din Western Digital harddisk.
Du kommer derind ved at højreklikke denne computer, og vælge Administrer. Klik så på Enhedshåndtering og kig efter harddisken under diske.
Avatar billede awat Nybegynder
19. september 2004 - 13:12 #45
Den vil ikke starte op med to harddiske. Den skriver

Disk boot failurem, insert system disk and press enter
Avatar billede awat Nybegynder
19. september 2004 - 13:14 #46
Disk boot failure, insert system disk and press enter
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. september 2004 - 13:29 #47
Du skriver:
"Jeg har prøvet og sætte harddisken ind i den her pc hvor så der er 2 harddisk på den her. Men ind i denne computer vil den ikke komme frem. Skulle den ikke vise den der?"

Nu er jeg forvirret.
Avatar billede awat Nybegynder
19. september 2004 - 16:09 #48
Jeg har lavet den.
Jeg prøvede noget helt andet så virkede det.
Men tonny jeg takker dig virkelig meget og kan se at du virkelig har knoklet igennem hele vejen. Så jeg synes du du skal lægge et svar så jeg kan give dig pointerne..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. september 2004 - 16:12 #49
Velbekomme og her kommer svaret.
Avatar billede awat Nybegynder
20. september 2004 - 09:52 #50
Så har du pointerne Tonnybrandt. Den Bedste Danske support :)  DBDS skal man kalde dig, det er forkortelsen.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. september 2004 - 10:04 #51
Jamen dog. Tusind tak, og også tak for pointene :)